name | autoweek.cz

Trumpovy kompromisy a celní zuřivost
05.08.2025 | Aktuality
Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od indické automobilové korespondentky Aditi Shah z Nového Dillí. Tentokrát jak USA zavádějí 15% clo na jihokorejský dovoz, co má dělat nový generální ředitel Renaultu a že Tesla přiděluje Muskovi akcie v hodnotě 29 miliard dolarů.
Byl to volatilní týden, kdy si administrativa indického premiéra Narendry Modiho vyměňovala ostrá slova s americkým prezidentem Donaldem Trumpem, který směřuje svou celní zuřivost proti páté největší ekonomice světa. Trump, který navrhl 25% clo na zboží z Indie, opakovaně pohrozil dalším zvýšením sazeb kvůli pokračujícímu nákupu ruské ropy Indií, útok, který Modiho administrativa označila za „neoprávněný“.
K patové situaci s Indií, třetím největším automobilovým trhem na světě, dochází uprostřed záplavy obchodních dohod, které Trump jež uzavřel s velkými automobilovými výrobci, jako jsou Japonsko a EU, a naposledy i s Jižní Koreou. Všechny tyto země budou platit 15% clo za vývoz do USA.
Trumpovy celní kompromisy a války
Spojené státy uvedly, že budou účtovat 15% clo na dovoz z Jižní Koreje oproti hrozícím 25 %, jako součást dohody, která zmírňuje napětí s klíčovým asijským spojencem a obchodním partnerem. Jižní Korea však povolí americkým výrobkům, včetně automobilů, vstup na své trhy a neuvalí na ně žádná dovozní cla.
Nižší clo však s sebou nese i několik přísnějších podmínek – investici Soulu ve Spojených státech ve výši 350 miliard dolarů do projektů vybraných Trumpem a nákup energetických produktů v hodnotě 100 miliard dolarů. Očekává se, že investice budou směřovat do partnerství v oblasti stavby lodí, stejně jako do čipů, akumulátorů a biotechnologií.
Není tedy náhoda, že jen několik dní před uzavřením obchodní dohody společnost Samsung Electronics podepsala s Teslou dohodu o výrobě čipů v hodnotě 16,5 miliardy dolarů a společnost LG Energy Solution podepsala s gigantem v oblasti elektromobilů dohodu o akumulátorech pro ukládání energie v hodnotě 4,3 miliardy dolarů.
Mezitím Trump vyvíjí tlak na Indii, aby ukončila dovoz ropy z Ruska, jinak bude čelit vyššímu clu. Indie sice nevyváží do USA auta, ale vyšší cla budou mít zásadní dopad na automobilové komponenty v hodnotě 6 miliard dolarů, které dodává všem hlavním automobilkám, včetně velké trojky z Detroitu a Tesly.
To by se pro Indii, která chce hrát větší roli v globálním dodavatelském řetězci, mohlo stát vážnou nevýhodou, protože společnosti snižují riziko své výrobní přítomnosti v Číně a zejména proto, že Trumpova navrhovaná cla pro konkurenční výrobní země, jako jsou Thajsko a Vietnam, se pohybují kolem 15 - 20 %, což jim nad Indií dává výhodu.
Pro nenápadného generálního ředitele Renaultu je hodně v sázce
Nově jmenovaný generální ředitel francouzské automobilky Francois Provost, o kterém lidé mimo Renault nemají ani ponětí, není v oboru nováčkem. Stál v čele předchozího transformačního plánu Renaultu, který v roce 2022 představil bývalý generální ředitel Luca De Meo, a nyní je pověřen řízením francouzské automobilky v rostoucí konkurenci a při slabé poptávce.
Co tedy bude muset Provost řešit?
Zatímco hlavní zaměření Renaultu na Evropu a absence na americkém trhu jej do značné míry izolovalo od Trumpových obchodních turbulencí, zároveň ho učinilo zranitelnějším kvůli pomalému růstu regionu a rostoucí konkurenci čínských značek. Proto potřebuje najít nové a významné růstové trhy.
Relativně malá velikost Renaultu, v celosvětovém prodeji automobilů je na 15. místě, ztěžuje francouzské automobilce možnosti získat peníze na investice do nových technologií, jako jsou elektrifikace a autonomní vozidla. To ji donutilo uzavřít partnerství s čínskou společností Geely a skupinou Volvo, což vyvolalo obavy odborů, že by společnost mohla ztratit své vlastní know-how a nezávislost.
Jednou z Provostových hlavních priorit bude vrátit kreditní rating Renaultu zpět na investiční stupeň aby přilákal nové investory a zároveň zvýšil jeho tržní kapitalizaci. Francouzská automobilka potřebuje všechny peníze, které může najít, aby rozšířila svou globální přítomnost a investovala do nových technologií.
Muskova odměna 29 miliard dolarů
Tesla poskytla svému generálnímu řediteli Elonu Muskovi akcie v hodnotě 29 miliard dolarů jako „dobrou vůli“ s cílem udržet miliardářského podnikatele u kormidla během klíčového přechodu od těžce zkoušeného hlavního automobilového byznysu k robotickým taxikářům a humanoidním robotům. Platba má nahradit Muskův balíček odměn ve výši přes 50 miliard dolarů z roku 2018, který loni zrušil soud v Delaware.
Tento krok má za cíl udržet Muska v soustředění se na výrobce elektromobilů a zároveň utlumit jakékoli spekulace o tom, že by trpělivost představenstva s ním mohla být na ústupu kvůli nedávným bouřlivým měsícům, včetně jeho vpádu do politiky, který poškodil image jeho i Tesly a zasáhl prodej.
Prodej společnosti klesá kvůli stárnoucí modelové řadě, silné konkurenci a Muskovým pravicovým politickým postojům, které poškodily značku dosud oblíbenou především levicově smýšlejícími zákazníky. Toto zjištění potvrdila i agentura S&P Global Mobility, která exkluzivně s agenturou Reuters sdílela data, která ukazují, jak loajalita ke značce Tesla klesla nejrychlejším tempem od doby, kdy Musk loni v létě podpořil Trumpa. V květnu se zotavila na podobnou úroveň jako Toyota.
Riskantní sázka Taty na Iveco
V jedné ze svých největších akvizic se indická automobilka Tata Motors dohodla na koupi divize nákladních vozidel a autobusů Iveco v hodnotě 4,5 miliardy dolarů. Poslední velkou dohodou bylo, když v roce 2008 od Fordu koupila britskou divizi luxusních vozů Jaguar Land Rover za 2,3 miliardy dolarů.
Tata to považuje za jedinečný obchod, který jejím nákladním vozům umožní přístup na nové trhy, jako jsou Evropa a Latinská Amerika, kde má Iveco silné zastoupení, a k technologiím, jako je elektrifikace.
Analytici však bijí na poplach a investoři stlačili akcie Taty níž kvůli obavám z výše dluhu, který bude muset uhradit. Reuters označil akvizici pro Tatu za „riskantní odbočku“, zatímco jiné makléřské firmy tvrdí, že se jedná o rozptýlení v době, kdy se její domácí prodej automobilů zastavuje a Jaguar Land Rover čelí riziku z Trumpových cel a čínské konkurence. Tata tvrdí, že dohoda okamžitě ztrojnásobí tržby z užitkových vozidel na 22 miliard eur a její „šetrné inženýrské dovednosti“ pomohou snížit vysoké náklady v továrnách Iveco.
Rychlá kola
Thajsko upravilo svou politiku v oblasti elektromobilů aby podpořilo export při slabé domácí poptávce. Změny automobilkám umožňují započítávat export do svých cílů v oblasti výroby elektromobilů, na které se vztahují vládní pobídky. To se děje při zpomalující se poptávce doma a intenzivní konkurenci, protože trh zaplavují čínské značky.
Indická společnost Eicher Motors, výrobce motocyklů Royal Enfield, oznámila, že nedostatek magnetů ze vzácných zemin narušil část výroby ve druhém čtvrtletí. Společnost uvedla, že i když začala pracovat na magnetech s použitím alternativních materiálů, byla ovlivněna výroba některých jejích motocyklů.
Mezitím přední indický výrobce elektrických skútrů TVS Motor uvedl, že hledá alternativní zdroje k magnetům ze vzácných zemin z Číny. Pracuje na několika řešeních, včetně magnetů na bázi feritu a magnetů, které nepotřebují těžké kovy vzácných zemin.
Foto: whitehouse.gov
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz