name | autoweek.cz

Trumpův nesplnitelný sen o pickupu

Trumpův nesplnitelný sen o pickupu

13.08.2025 | Aktuality

Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od Nicka Careyho, evropského korespondenta z Londýna. Dnes o těžké cestě pro pick-upy, o sázce Fordu na cenově dostupné elektromobily a jak se GM a Hyundai spojují pro levná auta.

Zákaz vozidel na fosilní paliva, který Evropská unie zavedla s platností od roku 2035, bude letos přezkoumán. Tento týden se generální ředitel Mercedesu Ola Kaellenius připojil k těm, kteří požadují jeho zrušení s tím, že pokud se na něm bude trvat, mohl by se automobilový průmysl na kontinentu zhroutit.

 

Není to poprvé, co Kaellenius, v současnosti také vedoucí evropské lobbistické skupiny pro automobilový průmysl ACEA, varoval před možnými důsledky tlaku EU na elektromobily. Například v roce 2021 vyzval k „upřímné diskusi“ o dopadu, který by elektrifikace měla na pracovní místa v automobilovém průmyslu.

 

Zatím není jasné, zda automobilový průmysl, podporovaný skupinou středopravicových zákonodárců Evropského parlamentu, kteří se snaží zákaz zpochybnit, může uspět, protože EU se dosud odmítá pohnout. Připravte se však na neustálé bubnování hrozných varování od automobilových manažerů a politiků, kteří se staví proti zrušení spalovacího motoru.

 

Slabé trhy pro americké pick-upy

Americký president Donald Trump si ve svých věčných celních válkách často stěžuje, že Evropa a Japonsko odmítají přijímat vozidla vyrobená v Americe. Nikdy se však nejednalo o otázku přístupu na trhy. Americké pick-upy zde můžete vidět, zejména mimo městské oblasti. Například existuje Ford Ranger, který často zabírá dvě malá parkovací místa u mého místního supermarketu. Evropští nebo japonští kupující aut je však hromadně nepřijali a pravděpodobně tak ani neučiní.

 

Jak informuje agentura Reuters, vozidla, která detroitské automobilky vyrábějí pro americké kupující, jsou prostě příliš velká a spotřebovávají příliš mnoho paliva na vkus evropských spotřebitelů. Pick-upy se dobře hodí pro velké otevřené prostory, velké dálnice a obrovská parkovací místa ve Spojených státech. Méně však pro úzké, klikaté silnice v Evropě a Japonsku.

 

Snáz se také prodávají v ekonomice postavené na levných palivech. Minulý týden jsem byl v Jižní Karolíně a zaplatil jsem 2,69 dolaru za galon abych natankoval pronajatý Chevrolet Trailblazer, což mi připadalo jako naprostá krádež. Když jsem se o víkendu vrátil domů, zaplatil jsem 1,34 libry za litr, což odpovídá 6,81 dolaru za galon. V Japonsku je průměrná cena benzinu v současnosti 4,47 dolaru za galon.

 

Kdybych stále žil ve Spojených státech, mohl by být pickup s nízkými cenami paliva a snadným parkováním schůdnou volbou.

 

Ale ve Staré dobré Anglii? Zdaleka ne.

 

Ford sází na cenově dostupné elektromobily

Ford sází na řadu cenově dostupných elektromobilů, protože se snaží konkurovat levnějším čínským výrobcům a překonat neochotu spotřebitelů platit za elektromobil víc než za modely s vysokou spotřebou paliva, na které jsou zvyklí.

 

Čínské automobilky jsou prozatím z amerického trhu fakticky vyloučeny cly a hrozícím zákazem čínského softwaru a hardwaru ve vozidlech ze strany USA. Jak však informuje agentura Reuters, generální ředitel Fordu Jim Farley tento týden uvedl, že Číňané nastavili nový standard, o jehož dosažení se musí jeho společnost snažit.

 

Tento krok Fordu shrnuje současnou americkou automobilovou hádanku. Prezident Trump posílil celní zeď kolem amerického trhu a zároveň omezil dotace, které podporují přijetí elektromobilů. Číňany však nelze držet stranou navždy, což znamená, že pokud má Ford zůstat globálně relevantní, musí vyvíjet nové elektromobily, které američtí spotřebitelé shledají ještě méně atraktivními nyní, kdy vládní pobídky mizí.

 

GM a Hyundai hrají hru s levnými auty

General Motors a Hyundai vyvinou pět levnějších vozidel na fosilní paliva a hybridních, z nichž většina je zaměřena na Střední a Jižní Ameriku, kde roste konkurence levnějších čínských konkurentů. Jak však informuje agentura Reuters, někteří analytici se ptají, zda mohou Číňanům konkurovat cenou.

 

Experti z automobilového průmyslu předpovídají, že partnerství mezi tradičními výrobci automobilů se stanou stále běžnějšími, protože budou hledat způsoby, jak snížit náklady a dohnat Číňany. A pro rozvíjející se trhy v Jižní Americe a mimo ni, kde je dostupnost téměř vždy na prvním místě, je pro udržení se v závodě nejlepší a jedinou možností vývoj levnějších modelů.

 

Lyten kupuje Northvolt

Americký start-up Lyten, který se zabývá akumulátory, překvapivě kupuje většinový podíl ve zkrachovalém švédském výrobci akumulátorů Northvolt a využívá pokrok, jehož zaniklá společnost dosáhla ve výrobě vysoce kvalitních článků akumulátorů před zastavením provozu.

 

Lyten, start-up ze Silicon Valley, který vyvíjí lithio-sírové (Li-S) články jako čistší alternativu k lithio-iontovým, je podporován majitelem Jeepu, společností Stellantis, a americkým gigantem v oblasti doručování balíků FedEx.

 

Generální ředitel Lytenu Dan Cook agentuře Reuters řekl, že plán je „navázat tam, kde tým Northvolt skončil,“ včetně najmutí některých členů jeho managementu, a zaměřit se na získání zpět bývalých zákazníků. Automobilky, které podepsaly smlouvy se společností Northvolt, však budou muset před návratem vidět životaschopný produkt.

 

Rychlá kola

Růst prodeje automobilů v Číně se v červenci zpomalil částečně kvůli slabší poptávce po hybridech, jelikož regulátoři na největším automobilovém trhu na světě tvrdě zasahují proti cenové válce, která toto odvětví poškodila.

 

Ford uvedl, že americká cla na dovážená vozidla, ocel a hliník, ho pravděpodobně letos budou stát víc, než se očekávalo, s celoročním předpokládaným hrubým dopadem na upravený zisk před zdaněním ve výši 3 miliard dolarů.

 

Společnost General Motors bude dovážet akumulátory pro elektromobily od čínského giganta CATL. Jde o dočasné opatření na několik let, protože americká automobilka podle agentury Reuters pracuje na výrobě vlastních levnějších akumulátorů.

 

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) certifikoval autonomní vozidla Zoox od Amazonu pro demonstrační použití a uzavřel vyšetřování, zda splňují federální požadavky.

 

Společnost Honda oznámila 50% pokles provozního zisku v prvním čtvrtletí, protože silnější jen a americká cla si vybraly svou daň, nicméně společnost zvýšila svou celoroční prognózu zisku.

 

Piero Landolfi, ředitel služeb Tesly pro severoamerický trh, opustil výrobce elektromobilů po téměř devíti letech a připojil se k exodu manažerů ze společnosti, která se potýká s poklesem tržeb.

 

Foto: Newspress, Mercedes, Lyten, Ford