name | autoweek.cz

Tunelování po anglicku

Tunelování po anglicku

05.12.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Kontroverzní čtyřletá kontrola holdingu Phoenix nad MG Roverem skončila finanční katastrofou pro automobilku a naplněnými bankovními konty čtveřice ctihodných britských manažerů, kontrolujících tento holding.

Poté, co se britská automobilka MG Rover v roce 2000 opět oddělila od BMW, stala se jejím majitelem za 10 liber (ano - deset liber) společnost Phoenix Venture Holding, vytvořená čtveřicí manažerů Roveru Johnem Towersem (foto), Nickem Stephensonem, Peterem Bealem a Johnem Edwardsem. Přes horšící se finanční situaci automobilky si až do jejího zhroucení vyplatili odměny ve výši 9 milionů liber. Dalších 5,7 milionu liber vyplatili jako mimořádné odměny řediteli automobilky Kevinu Howemu. Současně rozprodali, co se prodat dalo, včetně pozemků, na nichž se nacházely továrny. Odhaduje se, že tzv. \"Phoenix Four\" dokázali z MG Roveru vytěžit ve svůj osobní prospěch 42 milionů liber, což je označováno za jeden z největších případů zpronevěry v britské historii.

Po krachu MG Roveru a jeho prodeji Číňanům (společnosti SAIC) začala britská vláda všech pět vyšetřovat pro zpronevěru. Čtyřleté vyšetřování, které přišlo britské daňové poplatníky na 18 milionů liber, přineslo 850 stránek protokolu a na jeho konci se konstatovalo, že pětice ctihodných pánů se ničeho protiprávního nedopustila. To znamená, že \"Phoenix Four\" a Howe sice přišlo o čest, ale bude jim ještě vyplaceno dohromady 11 milionů liber jako odstupné, které bylo od zahájení vyšetřování zadržováno. Jedná se o peníze z likvidace finanční společnosti MGR Capital, kterou učinili nezávislou na automobilce. Stejnou sumu si na účet připíše i spolumajitel MGR Capital, polostátní skupina Lloyds Banking.

Pánové Towers, Stephenson, Edwards a Beale dostanou každý 2,5 milionu a Howe 1,4 milionu. To, že nyní nejsou moc vítanými osobami v Birminghamu, bývalém sídle MG Roveru, kde přišlo o práci 6500 lidí, je asi to poslední, co jim vadí.