name | autoweek.cz

Tvrdá kritika EU z Pekingu

Tvrdá kritika EU z Pekingu

15.09.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Čínští představitelé označili vyšetřování čínských státních dotací elektromobilů ze strany EU za protekcionistické a varují, že negativně ovlivní ekonomické a obchodní vztahy s EU.

Čínská vláda kritizovala zahájení vyšetřování ohlášené předsedkyní Evropské komise Ursuly von der Leyenové ohledně dotací čínských elektromobilů za protekcionistické a varovala, že to negativně ovlivní ekonomické a obchodní vztahy.

 

„Vyšetřování je čistě protekcionistickým činem, který vážně naruší globální automobilový průmysl, dodavatelské řetězce, včetně EU, a bude mít negativní dopad na hospodářské a obchodní vztahy mezi Čínou a EU. Čína bude věnovat velkou pozornost protekcionistickým tendencím a následným akcím EU a bude pevně chránit legitimní práva a zájmy čínských společností,“ uvedlo čínské ministerstvo obchodu.

 

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová ve středu oznámila zahájení vyšetřování a obvinila Čínu, že zaplavuje globální trhy lacinými elektromobily. „Globální trhy jsou nyní zaplaveny levnými čínskými elektromobily a jejich cena je uměle udržována na nízké úrovni obrovskými státními dotacemi. Toto deformuje náš trh, a protože na našem trhu nepřijímáme toto narušení zevnitř, nepřijímáme to ani zvenčí,“ tvrdila von der Leyenová.

 

Odvetná akce

Vyšetřování vyvolalo varování analytiků před odvetnými akcemi Pekingu, stejně jako reakci čínských manažerů, kteří tvrdí, že konkurenční výhoda v tomto sektoru není způsobena dotacemi. Analytici Eurasian Group varují, že pokud by Brusel nakonec uvalil cla na čínská elektrická vozidla, Peking by pravděpodobně zavedl protiopatření, která poškodí evropský průmysl. Vyšetřování, které může trvat až devět měsíců, může vést k zavedení cel na úrovni 27,5 %, které již USA uvalily na čínská elektrická vozidla.

 

Jiní analytici varují, že by se mohlo zpomalit rozšiřování výrobní kapacity ze strany čínských dodavatelů akumulátorů, i když by tento krok neměl představovat velké riziko poklesu pro čínské výrobce elektromobilů, protože by je mohli přesměrovat na další rostoucí trhy, jako je například jihovýchodní Asie.

 

Čínská asociace výrobců osobních automobilů uvedla, že rostoucí export elektromobilů není způsoben tím, že by toto odvětví dostalo velké dotace, ale protože čínský dodavatelský řetězec je vysoce konkurenceschopný. Teprve nyní, kdy čínské společnosti představují konkurenční hrozbu, začínají západní státy reagovat. „Obavy EU jsou nevyhnutelným průvodním jevem poté, co čínská nová energetická vozidla posílila,“ uvedl v prohlášení generální tajemník PCA Cui Dongshu. Na svém osobním účtu WeChat uvedl, že cena aut vyrobených v Číně vyvážených do Evropy je obecně téměř dvojnásobná oproti ceně, za jakou se prodávají v Číně.

 

Rostoucí podíl Číny na trhu

Představitelé EU se domnívají, že čínská elektrická vozidla na evropském trhu podbízejí ceny místních modelů zhruba o 20 %, což zvyšuje tlak na evropské výrobce automobilů, aby vyráběli levnější elektrická vozidla. Evropská komise uvedla, že čínský podíl na EV prodaných v Evropě vzrostl na 8 % a v roce 2025 by mohl dosáhnout 15 %.

 

Největším exportérem z Číny je americká Tesla, která v období od ledna do dubna 2023 zajistila 40 % vývozu elektromobilů z Číny.

 

Antisubvenční vyšetřování, iniciované Evropskou komisí nikoli na základě stížnosti ze strany průmyslu, přichází v době, kdy blok prochází již tak napjatými vztahy s Čínou. Ty se zkomplikovaly kvůli vazbám Pekingu s Moskvou a EU se snaží méně spoléhat na druhou největší světovou ekonomiku ale také na svého obchodního partnera č. 1.

 

Čínský premiér Li Qiang na svém setkání s von der Leyenovou na okraji summitu G20 v Novém Dillí vyzval blok, aby zajistil nediskriminační prostředí pro čínské společnosti a naléhal na stabilitu ve vztazích mezi Čínou a EU jako zajištění proti globálním nejistotám.

 

Žádný čínský elektromobil není v Evropě levnější než v Číně!

Vyšetřování Evropské komise ohledně levných čínských elektrických vozidel proudících do EU přineslo ironický zvrat: žádná čínská automobilka ve skutečnosti nevyužila výhod čínské nízkonákladové základny pro výrobu elektromobilů tolik jako evropská Renault Group. Ta prodává vůz Dacia Spring jako cenově nejdostupnější evropský elektromobil. Crossover vyráběný v čínské provincii Chu-pej ve Francii začíná na ceně 20 800 eur (510 335 Kč) resp. na 15 800 eur (387 660 Kč) po státní dotaci.

 

Nejprodávanější čínský výrobce elektromobilů BYD před rokem oznámil předprodejní ceny řady elektromobilů, které se začaly prodávat v Evropě, s cenově nejdostupnějším modelem Atto 3 za 38 000 eur (932 350 Kč). Modely čínských značek, včetně MG, Polestar a Nio, se na klíčových evropských trzích prodávají s mnohem vyšší cenou než u nich doma.

 

Automotive News Europe uvádí několik příkladů značných rozdílů mezi tím, co si automobilky účtují za elektromobily dovážené do Evropy z Číny, a kolik stojí tam, kde byly vyrobeny:

BYD Dolphin (foto) - ve Francii: 28 990 eur (711 280 Kč), v Číně: 116 800 jüanů (15 200 eur/373 000 Kč)

MG ZS – v Německu: 31 310 eur (763 050 Kč), v Číně: 119 800 jüanů (15 600 eur/382 750 Kč)

Zeekr X - v Německu: 44 990 eur (1 103 850 Kč), v Číně: 189 800 jüanů (24 700 eur/606 000 Kč)

Polestar 2 - v Německu: 48 990 eur (1 202 000 Kč), v Číně: 299 800 jüanů (38 900 eur/954 400 Kč)

BMW iX3 - v Německu: 67 300 eur (1 650 000 Kč), v Číně: 405 000 jüanů (51 800 eur/1 270 950 Kč)