name | autoweek.cz

Umělá inteligence posouvá software na novou úroveň
12.08.2025 | Vladimír Rybecký | Trendy
Bosch a Cariad vyvíjejí nezávisle všechny komponenty svého softwarového balíčku založeného na umělé inteligenci. AI má pomoci s vývojem asistenčních systémů pro řidiče, které fungují stejně přirozeně jako lidský řidič. Díky umělé inteligenci zvyšují bezpečnost a pohodlí automatizované jízdy.
Bosch a Cariad zintenzivňují svou spolupráci v rámci Aliance pro automatizované řízení (Automated Driving Alliance). Oba partneři zcela nezávisle vyvíjejí svůj softwarový balíček pro asistované a automatizované řízení úrovně 2 a 3 s plným využitím umělé inteligence. Za tímto účelem Bosch a Cariad rozšiřují své stávající přístupy o nejmodernější metody umělé inteligence. To by mělo vést k výkonnějším a inteligentnějším asistenčním systémům řidiče, které fungují stejně přirozeně jako lidský řidič – posouvají zážitek z jízdy na novou úroveň a zvyšují jeho bezpečnost. Softwarový balíček pokrývá všechny základní kognitivní úkoly vnímání, interpretace, rozhodování a jednání.
První verze funkce řízení byly implementovány v testovacích vozových parcích a nyní se systematicky školí a denně dále rozvíjejí s velkým množstvím dat. Softwarový balíček bude připraven k použití v projektech pro sériovou produkci od poloviny roku 2026.
Rozšíření využití moderní umělé inteligence posouvá Alianci pro automatizované řízení o další krok blíž k jejímu hlavnímu cíli. Bosch a Cariad chtějí zpřístupnit automatizované řízení milionům soukromých motoristů od masového trhu až po prémiový segment. Jejich cílem je, aby nové funkce řízení umožnily řidičům sundat ruce z volantu v různých jízdních situacích.
Koncern Volkswagen plánuje integrovat funkce automatizovaného řízení společností Bosch a Cariad do své nové architektury pro softwarově definovaná vozidla. Bosch toto škálovatelné řešení, které pokrývá velký rozsah od jednotlivých funkcí řízení až po kompletní softwarové prostředí, zpřístupní také dalším výrobcům po celém světě, aby aktivně propagoval automatizované řízení v širokém měřítku. Projektový tým obou společností tak dokazuje, že partnerství, technologická vyspělost a jasné zaměření na cíl vedou k inovativním evropským řešením.
Peter Bosch, generální ředitel společnosti Cariad, říká: „Ukazujeme, že německý automobilový průmysl zvládl klíčové technologie umělé inteligence a automatizovaného řízení. Díky odborným znalostem našich vývojářů a inženýrů zajišťujeme nedílnou součást digitální suverenity Evropy. Naším cílem v Alianci je zpřístupnit pohodlí a bezpečnost systémů automatizovaného řízení co největšímu počtu lidí, aby mohli ušetřit drahocenný čas, když jsou ve svém autě.“
Mathias Pillin, technický ředitel společnosti Bosch Mobility, dodal: „Pokud jde o spolehlivé a rozsáhlé zavedení automatizovaných systémů řízení na silnice, klíčem jsou data a umělá inteligence. S tím se můžeme vypořádat pouze společně, pokud budeme spolupracovat jako rovnocenní partneři a opustíme zažité myšlení. Společně s Cariadem v rámci Aliance pro automatizované řízení ukazujeme, jak to může fungovat.“
Využití umělé inteligence ve všech technologických komponentách
Aliance pro automatizované řízení využívá umělou inteligenci od začátku partnerství. Například v oblasti vnímání pro funkce, jako je rozpoznávání objektů. Umělá inteligence se používá v celém softwarovém řetězci od rozpoznávání objektů a fúze různých senzorů, jako jsou kamery a radary, až po rozhodování a bezpečné automatizované ovládání hnacího ústrojí, řízení a brzd. V budoucnu budou funkce automatizovaného řízení založeny na komplexní architektuře umělé inteligence, v níž se všechny moduly díky využití umělé inteligence stanou ještě výkonnější a inteligentnější.
Srdcem vývoje je využití nejmodernějších technologií známých z generativních aplikací umělé inteligence. Stejně jako jazykové modely chápou složité sémantické vztahy, nový stack umělé inteligence Aliance pro automatizované řízení dokáže analyzovat scénáře městské dopravy a předvídat současné i potenciální chování účastníků silničního provozu z různých senzorových modalit. Bosch a Cariad dosahují tento technický pokrok v rámci moderního inženýrského prostředí a komplexní hardwarové strategie, která zajistí škálovatelnou implementaci ve všech třídách vozidel.
Základem vývojového partnerství je komplexní vývoj všech technologických prvků s vlastním zdrojovým kódem a duševním vlastnictvím. To umožňuje úplnou technickou kontrolu zdrojového kódu s jasnými standardy pro ochranu dat, bezpečnost, bezpečnost jízdy a transparentnost, stejně jako schopnost rychle a flexibilně generovat inovace prostřednictvím optimalizace zdrojového kódu a následně je dodávat zákazníkům. Vývojáři navrhují architekturu tak, aby rozhodnutí a akce umělé inteligence zůstaly bezpečné, sledovatelné a vysvětlitelné.
Softwarový stack také pokládá základy pro možnou integraci multimodálních přístupů umělé inteligence, které propojují vizuální a jazykové informace. Tyto přístupy, nazývané přístupy vidění-jazyk-akce (VLA), mohou napodobovat logické myšlení a jednání lidí. Takový krok by umožnil ještě efektivnější školení a ještě hlubší pochopení složitých dopravních situací. VLA mohou například pomoci odhalit skrytá rizika během řízení a usnadnit vhodnou reakci.
Velká testovací flotila pro každodenní školení řidičských systémů
Softwarový stack umělé inteligence ještě víc posílí automatizované řízení v rozsahu úrovní 2 a 3. Až do zahájení výroby bude výkon neustále zlepšován průběžným sběrem obrovského množství dat, aby se maximalizovala bezpečnost a spolehlivost systému. Proto je nezbytná komplexní testovací a validační flotila na veřejných komunikacích. Týmy Cariad a Bosch spolupracují po celém světě a testují jízdní funkce na veřejných komunikacích v Evropě, Japonsku a USA, což podtrhuje jejich ambiciózní plán vytvořit softwarový stack pro automatizované řízení, který lze použít na mnoha globálních trzích. Vývoj je řízen daty, což znamená, že software lze importovat do testovacích vozidel několikrát denně s novými aktualizacemi a optimalizacemi zdrojového kódu.
Technologie se již používá v testovacích vozidlech, jako jsou ID.Buzz a Audi Q8. Jen v letošním roce budou stovky dalších testovacích vozidel vybaveny komplexní sadou senzorů pro sběr vysoce kvalitních dat. Tato data pomáhají vývojářům dále optimalizovat stack umělé inteligence a analyzovat vzácné a složité jízdní situace, známé jako „corner cases“. Díky vývoji komplexního softwarového řešení, podporovaného umělou inteligencí, se asistovaná a automatizovaná jízda stane pro spotřebitele bezpečnější a pohodlnější.
Foto: Bosch
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz