name | autoweek.cz

Únor podpořil optimismus

Únor podpořil optimismus

05.03.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodej nových aut v Evropě v únoru rostl, což mnozí analytici vykládají jako důkaz oživení evropských trhů. Opravdu je to ale důvod k optimismu?

Prodejní výsledky za únor na nejvýznamnějších evropských trzích jsou vykládány jako příznivé znamení potvrzující oživení. V Německu, na největším evropském trhu, byl v únoru zaznamenán nárůst registrací nových aut proti loňskému roku o 4,3 % na 209 400 vozidel a v Itálii o 9 % na 118 328 vozidel. Ve Francii ovšem byl zaznamenán pokles o 1 % na 141 300 vozidel.

Skutečně výrazný nárůst ale hlásí vlastně jen Španělsko, a to o plných 18 % na 68 763 vozů. Jenže ve Španělsku tomuto nárůstu napomohla shoda dvou okolností. Především to, že vloni v únoru prodej nových aut v zemi klesl na skutečně katastrofálně nízkou úroveň. Letos naopak prodej podporují významné státní dotace podporující prodej nových aut.

V Německu je optimismus podpořen skutečností, že o plných 11 % vzrostl podíl soukromých kupujících (na 36 %). To se projevilo i v tom, že navzdory růstu trhu nejsilnější značka Volkswagen zaznamenala pokles prodeje, i když jen o 1,3 %, zatímco Ford rostl o 17,8 %, Audi o 14,9 % a Opel o 13,8 %. Významného úspěchu dosáhla Škoda s meziročním navýšením počtu registrací o 21,9 % a posílila tak své vedoucí postavení mezi importéry, zatímco její arcirival Hyundai ztratil 26,3 %.

Únorovému prodeji ve většině Evropy navíc svědčilo nezvykle teplé počasí bez sněhu, které vedlo mnohé kupující k rozhodnutí uspíšit plánovaný nákup.

Mírné meziroční zvýšení prodeje po loňském nejhorším výsledku za 20 let vzbudilo na autosalonu v Ženevě vlnu optimismu. "Jsme přesvědčeni, že letošní automobilové jaro, která tradičně startuje Ženevským autosalonem, bude mnohem silnější a mnohem živější než před rokem. Výhled se ostře vyjasňuje," nešetřil nadšením při tiskové konferenci v Ženevě president VDA Matthias Wissmann.

Analytici souhlasí, že letos dojde k navýšení prodeje proti loňskému roku, ovšem jen velmi malému - v rozmezí 2-3 %, což po loňském dramatickém propadu není moc příznivý výsledek a bylo by předčasné mluvit už nyní o obratu. Zvláště když příčiny poklesu prodeje ve většině Evropských zemí přetrvávají - vysoká míra nezaměstnanosti a obavy z nejisté budoucnosti. Navíc i při meziročním nárůstu o 3 % by se evropský trh dostal na úroveň, která je o 20 % (tj. asi o tři miliony vozidel) nižší, než tomu bylo v roce 2007.