name | autoweek.cz

USA se otevírají (očkovaným) evropským turistům

USA se otevírají (očkovaným) evropským turistům

10.11.2021 | | Doprava

Sean Goulding Carroll v dopravního zpravodaji Euractiv přináší nejnovější souhrn zpráv o mobilitě z celé Evropy.
„Dej mi své unavené, své chudé, své schoulené masy toužící volně dýchat,“ zní báseň Emmy Lazarusové z roku 1883, sonet připevněný k velkému (Francouzi darovanému) majáku Nového světa, Soše svobody.
 
Po více než roce a půl Spojené státy znovu otevřely své hranice pro evropské očkované masy toužící po nákupech na 5. Avenue. Může to znít fádně, ale pro mnohé znamenal zákaz cestování víc než jen odložení cesty do Disney Worldu. Rozdělil rodiny a narušil prázdniny, zničil plány a znamenal, že velké události, jako jsou porody, promoce, dokonce i pohřby, zůstaly bez návštěv.
 
Od 8. listopadu se zrušilo omezení pro 33 zemí, včetně 26 zemí schengenského prostoru, Irska a Spojeného království. Zákaz pro mezinárodní cestující poprvé vyhlásil tehdejší americký prezident Donald Trump před 20 měsíci a prezident Joe Biden jej znovu zavedl, jakmile byl uveden do funkce.
 
Samozřejmě k nelibosti odpůrců vakcinace USA povolují pouze cestující, kteří jsou plně očkovaní vakcínou schválenou WHO, což je rána pro ty, kteří jsou imunizováni ruským Sputnikem V. Cestovatelé budou také muset předložit negativní Covid test, aby získali povolení vstupu, ale nebudou muset podstoupit karanténu.
 
Zpráva není pozitivní jen pro ty, kteří jsou rozděleni Atlantikem. Zrušení omezení představuje velkou podporu pro letecký průmysl. Transatlantické linky patří k nejlukrativnějším, takže evropské aerolinky tuto novinku přivítaly s otevřenou náručí. Lety z Velké Británie do USA (především do velkých pobřežních měst New Yorku, San Francisca a Los Angeles) již vzrostly o více než 2000 % od doby, kdy bylo oznámeno, že do země mohou opět cestovat neameričtí občané. Americký turistický průmysl také zažívá nárůst poptávky, rezervace hotelů i Airbnb raketově rostou.
 
Ale ne všichni jsou spěchem obnovit transatlantické cestování nadšeni, přičemž někteří ekologové poukazují na klimatické dopady návratu cestování do USA.
 
Jak přežít s autonomními auty
Forbes nedávno oznámil další obrat v tažení směrem k autonomním vozidlům. Účet prezidenta Bidena za infrastrukturu ve výši 1,2 bilionu dolarů zahrnuje i financování technologie „vozidla komunikujícího se vším“ neboli V2X. Cílem je v podstatě zabránit tomu, aby autonomní auta najížděla do objektů tím, že tyto objekty vybavíme vysílači s nízkým výkonem. Až dosud se to vyžadovalo od věcí jako jsou sloupy a pouliční značky - ale co lidé?
 
Již probíhají kroky k přidání majáků na jízdní kola, které podle zastánců této technologie zajistí, že je samořízené auto rozpozná. Jízdní kola se totiž pro autonomní vozidla ukázala být jedním z nejobtížnějších objektů pro přesné detekování a správnou reakci na ně.
 
Ale co cyklisté, kteří si nemohou dovolit technologicky nejvyspělejší kolo? Nebo kdo prostě nechce neustále předávat informace o svých pohybech hordě strojů? No, může se stát, že prostě budou muset riskovat.
 
Forbes uvádí, že jde o součást širšího kroku automobilového průmyslu, aby chodci a cyklisté přenášeli informace o své poloze v reálném čase když se pohybují městským prostředím, přičemž průmysl to srovnává se způsobem, jakým chytré telefony poskytují uživatelům geografické informace.
 
Byli byste tedy ochotni nosit na oblečení maják, abyste měli jistotu, že vás auto bez řidiče náhodou nezabije nebo nezmrzačí? Možná to je otázka, kterou budeme muset zvažovat.
 
Odvětví dotčené pravidly EU pro akumulátory elektrických vozidel
EU chce, aby akumulátory používané v evropských elektrických vozidlech byly ty nejudržitelnější na světě - nejen ekologicky šetrné, ale bez zneužívání dodavatelského řetězce, včetně dětské práce a vykořisťování pracovníků.
 
Aby toho dosáhla, Evropská komise navrhla nařízení EU o akumulátorech, mamutí právní předpis, který pokrývá celý životní cyklus akumulátorů - od těžby surovin až po jejich likvidaci. I když to zákonodárci v Evropském parlamentu široce uvítali, průmysl má obavy. Největší z nich je z požadavku používat při výrobě nových akumulátorů určité procento recyklovaných materiálů včetně znovuzískaných surovin, jako jsou kobalt a nikl.
 
Požadavek, aby společnosti používaly recyklované kovy v nových akumulátorech elektrických vozidel, je nezbytný, aby se zabránilo výrobcům ve výběru levnějších, čerstvě vytěžených přírodních materiálů, tvrdí EU.
 
Evropská asociace výrobců automobilů ACEA varuje, že to potlačí inovace, zatímco Asociace evropských výrobců automobilových a průmyslových akumulátorů Eurobat tvrdí, že povinnost výrobců používat recyklovaný materiál by mohla vést k problémům s výrobou. Požadavek, aby každý akumulátor obsahoval stanovené procento recyklovaného materiálu také podle Eurobatu vytvoří masivní administrativní zátěž pro výrobce.
 
„Nemyslím si, že si Komise plně uvědomuje množství práce, kterou pro nás a pro orgány dozoru nad trhem vytváří,“ řekl ředitel pro záležitosti EU Eurobat Francesco Gattiglio.
 
Směrnice EU o budovách má majitelům elektromobilů dát právo na chytrou zástrčku
„Inteligentnímu nabíjení elektromobilů se v diskusích o energetické náročnosti budov věnuje jen málo pozornosti. S „právem na připojení“ však budovy mohou být průkopníkem přechodu k čisté mobilitě,“ píší Luka De Bruyckere, programový manažer v Environmental Coalition on Standards (ECOS), a Jaap Burger, hlavní poradce v projektu Regulatory Assistance Project (RAP), nezávislých organizací propagujících přechod na čistou energii.
 
Prostřednictvím nadcházejícího nařízení o infrastruktuře alternativních paliv (AFIR) EU stanoví cíle pro budování veřejné infrastruktury pro dobíjení aby byly zajištěny plynulé trasy napříč kontinentem. Poskytnutí nezbytné veřejné dobíjecí sítě je však pouze prvním krokem.
 
Pro dosažení čisté a spolehlivé sítě s velkým množstvím elektromobilů využívaných jako flexibilní zdroje pro energetický systém se musí také využít nabíjení v domácnosti a na pracovišti a každému se musí umožnit přístup k chytré zásuvce. U obytných budov by všechna parkoviště měla být připravena na instalaci nabíjecích míst.
 
Současná směrnice Směrnice o energetické náročnosti budov EPBD obsahuje ustanovení pro nabíjení vozidel v nových a modernizovaných budovách, ale malé a střední podniky, které představují 99,8 % všech podniků v Evropě, jsou osvobozeny od ustanovení o elektromobilitě. Členské státy EU mohou také volně stanovit minimální prahové hodnoty pro budovy. Politici EU chtějí při revizi směrnice EPBD tyto mezery zacelit.