name | autoweek.cz

Úspěch není zárukou spokojenosti

Úspěch není zárukou spokojenosti

07.05.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výroční konference akcionářů Volkswagenu v Hamburku měla zvláštní průběh. Navzdory tomu, že šéf koncernu Martin Winterkorn ohlásil vynikající hospodářské výsledky za rok 2010 i za první letošní čtvrtletí, ocitl se v centru kritiky.

Předseda představenstva Volkswagenu Martin Winterkorn v Hamburku akcionářům zopakoval, že Volkswagen úspěšně pracuje na splnění svého cíle stát se do roku 2018 světovou jedničkou. Akcionáři byli seznámeni s tím, že Volkswagen je úžasným strojem na peníze. To jim vyneslo dividendy, ovšem mnohem menší než očekávali, protože je potřeba nových investic.

Jenže právě zhodnocení těchto investic se akcionářům v poslední době moc nelíbí a proto Winterkorna zasypali dotazy. Kdy se Porsche konečně stane součástí Volkswagenu a začne pro něj vydělávat peníze? Co vlastně Volkswagen zamýšlí s výrobci nákladních aut Scania a MAN? A co vlastně vzejde ze spojení se Suzuki?

Především investice do japonské společnosti vyvolává otázky. Koncem roku 2009 Volkswagen za 1,7 miliardy eur získal 19,9 % akcií Suzuki Motor a od té doby se nic nestalo. Winterkorn tvrdí, že je vše otázkou času, protože obě strany narazily na větší kulturní rozdíly než na jaké byly připraveny. Hledají se ale možnosti spolupráce především ve společném nákupu dílů, což vzhledem k pozicím jejich výrobních závodů nebude tak snadné.

K tomu Winterkorn připojil: \"Investice do Suzuki se rozhodně vyplatí, protože se jedná o skvěle vedenou společnost produkující peníze.\" Aby automobilka kupovala podíl na jiné automobilce jen proto, že bude těžit z dividend je vskutku neobvyklé.

Winterkorn rovněž naznačil, že se Suzuki vyjednává o možnostech spolupráce v Indii. V Indii je společný podnik Maruti Suzuki dominantní silou na tamním trhu s podílem takřka 50 %. Jen těžko si lze představit, proč by se Suzuki mělo s kýmkoliv o toto postavení dělit.

Také s Porsche nebude vše tak snadné. Winterkorn vše svaluje na legislativní problémy, nicméně ujišťuje, že celý proces spojování pokračuje. To ostatně dokládal i vůz Porsche Cayman stojící na pódiu. Jenže ony právní problémy by se mohly snadno změnit v noční můru. Na Volkswagen (ale i bývalého šéfa Porsche Wendelina Wiedekinga a bývalého finančního šéfa Porsche Holgera Härtera) totiž už jeden hedgeový fond u vyšetřujícího soudce ve Stuttgartu podal žalobu nespokojených akcionářů Porsche. Nejde zde jen o hrozbu miliardového odškodného (podle Wirtschaftswoche jde o 2,86 miliardy eur), ale i o hrozící skandál s údajným zkreslováním hospodářských výsledků ze strany představenstva a tím úmyslného uvedení akcionářů v omyl. To znamená, že se přelíčení bude týkat i Winterkorna, předsedy dozorčí rady Ferdinanda Piecha ale i Christiana Wulffa, jenž v té době byl jako předseda vlády Dolního Saska v představenstvu zástupcem největšího akcionáře. Bez ohledu na výsledek přelíčení, nemůže ke skutečnému spojení obou firem dojít.

Dalším velkým otazníkem je, zda není příliš riskantní investovat tak obrovské prostředky do výroby v Číně, což je dnes už největší trh pro koncern Volkswagen. Jde totiž o investice do společností, v nichž je vlastníkem s rozhodujícími pravomocemi čínská strana. Přitom čínští partneři současně spolupracují i s jinými automobilkami a rozvíjejí vlastní značky. Čínská vláda stále více tlačí na čínské automobilky aby část své produkce začaly exportovat.

Na fotografii je předseda představenstva Martin Winterkorn se zástupcem největšího akcionáře premiérem Dolního Saska Davidem McAllisterem a předsedou dozorčí rady Ferdinandem Piechem.