name | autoweek.cz

Úspěšná bilance pro Renault Group

Úspěšná bilance pro Renault Group

29.01.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Skupina Renault byla v roce 2017 úspěšná ve světě, v Evropě i v České republice. Silnou stránkou pro značky Renault a Dacia je především prodej soukromé klientele.
V celosvětovém měřítku skupina Renault vloni s celkovým prodejem 3 761 634 vozidel už popáté v řadě vykázala růst, přičemž dosažená míra růstu +8,5 % byla třikrát větší než růst celosvětového trhu s osobními automobily (+2,3 %). Pro skupinu je mimořádně důležité, že se jí podařilo zvýšit podíl vozů prodaných mimo Evropu na 49,2 %, přičemž ještě před nemnoha lety to bylo jen kolem 20 %.
 
Posilování postavení v Evropě a dominance v elektromobilech
V Evropě byl růst prodeje skupiny téměř dvojnásobný (+5,6 %) než růst celého trhu (+3,3 %) a podařilo se překonat hranici podílu na trhu 10 % (přesně 10,8 %). Značka Renault je druhou nejprodávanější v Evropě s tržním podílem 8,2 %. Ač prodejní výsledek značky Dacia je limitován výrobní kapacitou, dosáhla postavení nejprodávanější značky v prodeji soukromníkům a stejně tak je evropskou jedničkou u privátní klientely její model Sandero.
 
Díky novému designovému stylu značky modely v očích zákazníků nestárnou tak rychle jako dřív, takže se Renault Clio drží na druhém místě nejprodávanějších vozů v Evropě, byť nejde o nový model.
 
Renault je v Evropě dlouhodobě jasnou jedničkou v prodeji vozidel s elektrickým pohonem s podílem na trhu 23,8 % při meziročním růstu o 38 %. Nejprodávanější elektromobil v Evropě Renault Zoe, ač nejde o novinku, vykázal vloni růst prodeje o 44 % na 31 300 vozidel.
 
Úspěšná práce prodejců v České republice
Objem prodeje vozů v České republice opět rostl rychleji než celý trh - u Renaultu o 8 % a u Dacie dokonce o 17 %. Dacia se stala 5. nejprodávanější značkou v ČR a Renault je 6. Renault dokonce dosáhl větší podíl na trhu (4,6 %) než za dob modelu Thalia, za nějž v současné době nemá náhradu. Snahou Renaultu je prodávat auta která zůstávají v České republice a to se skutečně daří. Svědčí o tom rostoucí prodej náhradních dílů - meziročně o 11,3 %, takže už dosáhl hodnotu 739,9 milionu Kč.
 
V prodeji soukromníkům, který představuje 23 % celého trhu, dosáhl prodej skupiny podíl 16,3 % (Dacia 10,8 %, Renault 5,5 %), což znamená druhé místo za Škodou (18,6 %). Přitom prodej soukromníkům je mnohem složitější a pracnější než prodej firemním zákazníkům. Renault a Dacia tento úspěch dosahují s 50 prodejci proti téměř 200 prodejcům značky Škoda.
 
U Dacie jsou všechny modely mezi třemi nejprodávanějšími v příslušném segmentu. Pozoruhodný je zejména meziroční růst prodeje Dusteru o 11 % ač výroba této generace už dobíhala.
 
V lehkých užitkových vozech se Renault zaměřuje na prodej vozidel se speciálními nástavbami, což je složitější než prodej dodávek (furgonů). V prodeji vozidel fleetové klientele byl rok 2017 pro Renault mimořádně úspěšný. Díky stabilní a husté síti prodejců a servisů, zajišťujících dostupnost náhradních vozidel ve všech regionech, se podařilo získat velké zakázky od České pošty a společnosti ČEZ.
 
Úspěšné marketingové akce
Růstu prodeje pomáhaly i marketingové akce českého ústředí. Na klienty Renaultu i Dacie je zaměřen nový cyklus CRM kontaktů, poskytující stávajícím zákazníkům informace o novinkách. Tuto akci si organizují samotní prodejci a orientují se na zákazníky ve svém regionu.
 
Rozebíhá se akce oslovující majitele modelu Thalia (je jich 28 000!) s nabídkou odkoupení stávajícího a prodeje nového vozu značky Renault nebo i Dacia. Reakce první oslovené skupiny byla pozitivní, přičemž příznivé byla, že většina zájemců dávala přednost opět značce Renault.
 
Další novinkou je Seznamka, což je možnost dlouhodobějších zápůjček vozů k jejich vyzkoušení (standardem jsou dva dny a 200 km). Jde o kvalifikované kontakty a nikoliv náhradu půjčovny. V prodejní síti je k dispozici 120 vozidel Captur, Kadjar a Mégane.
 
Úspěšně probíhá program Dacia Ambasador, poskytující odměnu stávajícím klientům pokud přivedou ke značce nové zájemce. V rámci tohoto programu se už prodává 60-65 aut měsíčně.
 
Plány pro rok 2018
Do roku, kdy si značka bude připomínat 120 let od svého vzniku a 25 let svého zastoupení v České republice, Renault vstupuje s kompletní modelovou řadou. Cílem není rozšiřovat prodejní síť, ale zintenzivnit a současně zefektivnit obchodní činnost stávajících partnerů. Ve snaze zkvalitnit své služby bylo modernizováno školicí středisko. V jeho rámci bude nové call centrum, které bude těžit z přítomnosti těch nejlepších technických odborníků přímo na místě.
 
Zásadní novinkou bude vstup Renaultu na český trh s elektromobily. V Evropě nejúspěšnější značka v tomto segmentu marně čekala na podporu státu na úrovni podobné jako ve všech evropských státech. To se nestalo. Přesto bude Renault v České republice nabízet všechny své modely s elektrickým pohonem (Zoe, Kangoo ZE i Twizzy).
 
Postupně začne přebudování prodejních míst do nové podoby Renault Store (první byla nová prodejna Renault/Dacia společnosti TUkas v Praze). Obměna vzhledu showroomů a jejich okolí bude dokončena do roku 2020. Ve 4 či 5 velkých městech se v rámci nové podoby prodejen objeví i specializovaná sekce pro prodej vozů od Renaultu Sport, tedy verzí R. S., GT a GT-Line.
 
Významnou novinkou bude spuštění programu prodeje ojetých vozů Renault Selection. Prodejci značky jsou v obchodování s ojetými vozy velmi úspěšní díky systematickému výkupu vozidel na protiúčet. Nyní dojde k systematizaci a stanovení společných standardů s vyloučením možnosti prodeje podezřelých vozidel.