name | autoweek.cz

Úspěšné první pololetí v Evropě (aktualizováno)

Úspěšné první pololetí v Evropě (aktualizováno)

06.07.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nejvýznamnější trhy v Evropě vykázaly za prvních šest měsíců významný růst prodeje osobních aut. Jenže na rozdíl od Německa, kde byl v červnu růst prodeje vyšší než za celé pololetí, ve Francii, Itálii a Španělsku se během června tempo růstu zpomalilo.
Německý automobilový trh v červnu rostl pátý měsíc v řadě, a to o 8 % v porovnání s červnem 2015. Za první pololetí bylo prodáno 1,73 milionu vozů, což představuje meziroční nárůst o 7 %.
 
„Tempo růstu domácího trhu s osobními vozy překonalo očekávání. Je to dobrá výchozí pozice pro úspěšné druhé pololetí,“ prohlásil při prezentaci pololetních prodejních statistik president asociace německého automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. VDA, reprezentující okolo 600 v Německu působících společností, předpokládá celoroční zvýšení prodeje v porovnání s rokem 2015 o 3 % na 3,3 milionu vozů.
 
Během prvního pololetí bylo v Německu vyrobeno více než 3 miliony aut, což znamenalo meziroční zvýšení o 4 %, ale v červnu byl růst výroby i exportu 10 %. Tři čtvrtiny produkce automobilek v Německu směřuje na vývoz. Podle VDA by to letos mělo být 4,4 milionu aut. Zatímco vývoz do Evropy roste, export do USA mírně poklesl. Německé automobilky s obavami sledují dopady Brexitu, protože vloni německé automobilky vyvezly do Velké Británie 1,3 milionu aut, z toho 810 000 bylo vyrobeno v Německu.
 
Prodej nových osobních aut ve Francii v červnu vzrostl o 0,8 %, přičemž se i nadále propadá prodej značek koncernu Volkswagen Group - celkem o 11 % (vč. značky Škoda s poklesem o 8,5 %). Rostl prodej domácí skupiny Renault o 7 % (značka Renault o 6,8 % a Dacia o 7,6 %). Naopak poklesl prodej skkupiny PSA o 5,1 % ( Citroën o 6,7 %, Peugeot o 4,4 % a DS o 3 %). Velkým vítězem byl Hyundai s růstem o 33 %, stejně jako značka Fiat a německé prémiové značky BMW a Mercedes-Benz.
 
Pololetní prodejní bilance ve Francii vykazuje meziroční růst o 8,3 % na 1 102 442 vozů. Určitý podíl na tomto růstu ale má i vyšší počet pracovních dnů v prvním pololetí letošního roku. Při redukci na počet pracovních dnů je meziroční růst 5,8 %. Během prvních šesti měsíců bylo ve Francii zobchodováno 2,87 milionu ojetých aut, což znamenalo zvýšení proti roku 2015 o 3,4 %.
 
Za prvních šest měsíců skupina PSA zvýšila proti loňskému prvnímu pololetí prodej o 5,8 % (Peugeot +6,3 %, Citroën +4,7 % a DS +7,2 %) a Renault Group dokonce o 11,0 % (Renault +10,2 %, Dacia +14,3 %). Skupina Volkswagen vykázala růst o 4,1 %, přičemž nejvíc rostla značka Škoda o 14,4 %. V prvním pololetí největší růst dosáhla skupina BMW (+20,3 %) a korejské značky Hyundai (+18,2 %) a Kia (+18,7 %).
 
V Itálii dosáhly registrace nových aut další zvýšení - proti loňskému červnu o 11,9 %. To znamená, že za prvních šest měsíců se v Itálii prodalo 1 041 854 nových aut, tedy o 19,1 % aut víc než vloni za první pololetí. Skupina Fiat Chrysler Automobiles zvýšila prodej o 22,1 % na 303 409 aut. Ojetých aut bylo v Itálii za šest měsíců zobchodováno 2,46 milionu vozů, což bylo o 7,5 % víc než vloni.
 
Prodej osobních aut ve Španělsku vzrostl v červnu o 11,2 %. Pololetní růst o 12,2 % znamenal dosažení prodeje 623 234 nových aut. Bylo to nejlepší pololetí od roku 2008. Je tomu díky zlepšující se ekonomice země a posilujícímu turistickému ruchu v zemi. Velký podíl ale na tom má pokračující plán PIVE, což je v podstatě šrotovné. Ten by měl skončit 31. července. V červnu španělskému trhu vládl Renault následován s minimálními odstupy Opelem, Volkswagenem, Peugeotem a Seatem.

Ve Velké Británii byl v červnu teprve podruhé za poslední čtyři roky zaznamenán meziroční pokles, a to o 0,8 %. Podle SMMT je ale ještě příliš brzy tento pokles spojovat s hlasováním o Brexitu (23. června). Každopádně ale byla většina nových registrací zaznamenána před 23. červnem. Přitom je běžné, že v průběhu posledního týdne pololetí se prodejci snaží nejrůznějšími prostředky zlepšit si svou bilanci. Pololetní bilance vykazuje nárůst o 3,2 % na 1,42 milionu nově registrovaných vozidel.