name | autoweek.cz

Úspěšný příběh
21.04.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality
V loňském roce bylo prodáno rekordních 762 600 automobilů se značkou Škoda. Z toho 180 515 jich našlo zákazníky v Číně. Meziročním zvýšením prodeje o 47,3 % (mnohem větším než byl růst celého trhu) se Čína stala největším odbytištěm vozů Škoda na světě. Tento úspěšný trend pokračuje i letos, kdy se během prvního čtvrtletí prodej vozů Škoda proti loňskému roku zvýšil o dalších 27,4 % na 54 200 vozů.
Shanghai Volkswagen
Vozy Škoda se v Číně vyrábějí v rámci společného podniku Volkswagenu s největší čínskou automobilkou SAIC. Závod Shanghai VW má ve výrobním programu Volkswageny Lavida (kompaktní sedan vycházející z modelu Bora), Santana a Santana Vista (což je zdaleka nejprodávanější automobil na čínském trhu, pro mnohé Číňany jde v podstatě o symbol automobilu jako takového), Passat (jde o verzi nedávno představenou v USA, Tiguan, Touareg, Polo a Touran. Volkswagen v Číně vyrábí i další modely, vč. \"evropského\" Passatu také v rámci druhého společného podniku se společností FAW, zatímco SAIC kromě produkce vlastních vozů (nejen osobních a dodávek, ale také nákladních a autobusů) vyrábí auta i ve spolupráci s GM, nástupce anglického Roveru pod značkou Roewe, ale i vozy SsangYong a dokonce i užitkové automobily Iveco.
Závod SVW byl založen v roce 1985 jako vůbec první společný podnik uzavřený mezi čínskou a zahraniční automobilkou. Podíl každého z partnerů činí 50 %. Z původní produkce v Evropě neúspěšného velkého sedanu Santana (vychází z platformy Passatu 2. generace, s jeho výrobou v Číně původně začala šanghajská firma na traktory už v roce 1982) se rozrostl do současného giganta s pěti výrobními závody zaměstnávajícími 30 tisíc lidí a produkujícího 1,9 milionu aut za rok. Vloni 22. října 2010 bylo po 15 letech existence dosaženo hranice šesti milionů vyrobených aut. Shanghai VW je nejmodernější čínskou automobilkou. SVW disponuje i vlastním vývojovým střediskem zaměstnávajícím okolo 1000 lidí. Ti se od roku 2007 podílejí i na vývoji v rámci celého koncernu Volkswagen především podvozkových skupin a elektromobilů. K dispozici mají i zkušební dráhu. Ve vývojovém středisku se zabývají i marketingovými studiemi.
Značka Škoda v Číně
V rámci SVW vznikla divize Škoda teprve před půldruhým rokem, přičemž značka Škoda vstoupila na čínský trh před čtyřmi roky (před lety se zde prodávalo jen zanedbatelné množství pick-upů).
V automobilce Shanghai Volkswagen má Škoda k dispozici jeden z nejmodernějších výrobních areálů v zemi. Také kvalita produkce je zde na nejvyšší úrovni.
Základem úspěchu je, tak jako jinde, kvalitní prodejní síť. Při jejím budování kladl tehdejší nejvyšší představitel VW Group China Wilfried Vahland (od loňského roku předseda představenstva Škody Auto) požadoval, aby byla tou nejlepší na světě. Vyžadovalo to obrovské investice od potenciálních partnerů, kteří měli vsadit na do té doby neznámou značku. Slib daný těmto investorům se podařilo splnit a vynaložené úsilí se vyplácí oběma stranám.
Prodejní místa v Číně jsou mnohem větší než jsme zvyklí, protože se v každém prodává dvoj- až trojnásobek počtu aut obvyklých v Evropě
V Číně je ale třeba čelit jiným problémům než jinde. V zemi se staví velmi rychle, takže i vybudování nové prodejny je záležitostí pouhých pár měsíců. Jenže na druhou stranu nové stavby rychle stárnou, což vyžaduje neustálé neustálou kontrolu a péči.
Rychle se rozvíjející trh s auty přináší i velký hlad po lidech se zkušenostmi do nově budovaných prodejen a servisů. Investice do výchovy nových lidí je proto složitá, protože neustále dostávají nabídky odjinud. Problémem tedy není ani tak vybudovat tým schopných lidí jako je posléze udržet.
Škoda v Číně rozhodně nevystupuje v roli dodavatele laciných aut. Škoda v Číně sází především na chytrá, u jiných značek neobvyklá řešení, bezpečnost ale i dlouhou historii značky, což Číňané dokáží ocenit.
Čínský trh roste obrovským tempem. Z toho plyne, že ani tak velké zvyšování objemu prodeje, jaké dosahuje značka Škoda nepřináší podobně dramatický nárůst podílu na trhu.
Milníky působení značky Škoda v Číně
2006 uvedení značky Škoda na čínský trh
2007 v červnu byl představen model Octavia, otevření první prodejny
2008 v prosinci byl uveden model Fabia
2009 v srpnu začal prodej modelu Superb
2010 v dubnu nastoupila modernizovaná podoba Octavie
Vývoj působení značky Škoda v Číně
rok prodejců prodej podíl na trhu
2007 109 27 346
2008 201 58 294 1,10 %
2009 235 123 456 1,50 %
2010 305 180 600 1,58 %
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz