name | autoweek.cz

Úspěšný rok pro Škoda Auto ČR

Úspěšný rok pro Škoda Auto ČR

21.01.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na tradičním setkání seznámili představitelé prodejní organizace Škoda Auto ČR v čele s jejím šéfem Lubošem Vlčkem novináře s úspěchy roku 2015. Rok 2016 bude rokem přípravy na ofenzivu SUV - první model bude představen ještě letos a další nejméně dva by měly brzy následovat.
Rámcové podmínky českého trhu byly v roce 2015 podle šéfa prodejní organizace Škoda Auto ČR Luboše Vlčka velmi příznivé. Ekonomice se daří a je zde dobré spotřebitelské klima. Škoda Auto tyto dobré podmínky tvrdou prací svých prodejců i díky novým produktům využila a upevnila svou vedoucí pozici na domácím trhu.
 
V České republice bylo zaregistrováno celkem 73 927 nových osobních automobilů značky Škoda, což bylo o 15 836 vozů více než v roce 2014. To představovalo meziroční nárůst ve výši 27,3 %, takže značka Škoda tak rostla více než celkový trh, který rostl o 20,0 %. Tržní podíl značky Škoda na domácím trhu tak dosáhl 32 %. Při využití vlastní metodiky a na základě dat očištěných o reexport (tzn. vozy vyvezené do 6 měsíců od první registrace) je tržní podíl značky Škoda dokonce 35,3 %.
 
Roste zájem o lépe vybavené verze
Vzhledem k rozběhu výroby modelu Superb Škoda během roku 2015 registrovala víc objednávek než dodávek. Důležitý pro rozvoj prodeje soukromým zákazníkům byl úspěšný nástup nové generace Fabie. Přitom bylo velmi potěšitelné, že se nenaplnily obavy z toho, že příchod Fabie Combi bude znamenat pokles zájmu o model Rapid Spaceback. Úspěšný prodej obou verzí Rapidu ale pokračoval i nadále, a to přesto, že se při loňské modernizaci tento model proměnil z „low cost“ modelu v plnohodnotný kompaktní vůz.
 
U modelu Fabia je pozoruhodným úspěchem skutečnost, že zájem kupujících je především o lépe vybavené verze. Okolo 50 % kupujících hatchbacků i kombi volilo nejvyšší výbavu Style, 40 % střední Ambition a jen 10 % základní Active, což je mnohem méně než u Fabie II. generace. I u modelu Fabia jsou tedy kupující připraveni pořizovat si vozy v ceně přesahující hranici 300 000 Kč.
 
Podobně tomu je u modelu Superb, kde 30 % kupujících volí nejvyšší výbavu Laurin & Klement a 50 % výbavu Style. U všech modelů, kde je nabízen, představují prodej okolo 5 % verze Monte Carlo.
 
Posiluje prodej soukromníkům
Trvale roste podíl privátních zákazníků (retailu) proti prodeji fleetové klientele. Zatímco v roce 2014 byl jejich podíl vyrovnaný, v roce 2015 vzrostl podíl retailu na 54 % a cílem pro rok 2016 je další zvýšení na 56 %. Škoda Auto jako retailové hodnotí i prodej jednotlivých vozidel na IČO, protože se jedná o koupě fyzickými osobami, stejně jako prodej aut soukromníkům na operativní leasing. Jako fleetový prodej se hodnotí pouze zákazníci odebírající větší množství vozidel.
 
Stoupá zájem o operativní leasing pro soukromníky Škoda Bez starostí, uvedený v červnu 2014. Od té doby jej využívá 3022 zákazníků. Většina z nich (58 %) zvolila komplexnější variantu Komplet s plným servisem v ceně. Pro značku Škoda je tento program velmi důležitý, protože k ní přivádí zcela novou skupinu zákazníků - mladé, aktivní, kteří nechtějí auto vlastnit a raději využívají tuto službu. Plných 80 % z nich jsou úplně noví zákazníci značky Škoda. Klienti jsou v průměrném věku 40 let a většina z nich je z Prahy (24 %) a Středočeského kraje (15 %). Nejčastěji volí modely Yeti a obě karosářské verze Rapidu.
 
Největší proměna prodejní sítě za 25 let
Prodejní síť značky, čítající v současnosti 184 prodejních a 231 servisních míst, prošla plánovanou modernizací. Jejím cílem bylo uzpůsobit současným potřebám prodejny často vzniklé v 90. letech v době prodeje pouze modelu Favorit.
 
Auta se dnes prodávají jinak a zákazníci mají jiná očekávání. Změnil se servis a důležitou roli dnes hrají finanční služby. Tomu se musely prodejny přizpůsobit. Klíčovou je změna zákaznických procesů, stejně jako pokračující digitalizace.
 
U 6 % prodejců byly vybudovány zcela nové prodejní prostory, 44 % dealerů významnou měrou přestavělo své stávající prodejny (tzn. bylo zasaženo do jejich konstrukce) a zbývajících 50 % rebrandovalo svůj autosalon a učinilo všechny potřebné kroky ke splnění nových standardů. Ke 31. 12. byl celý proces završen.
 
Nové služby
Během roku 2015 se úspěšně uplatňovaly i produkty Škoda Care. Mezi ty patří především záruka mobility a asistenční služby v rámci Škoda Mobilita Plus, zahrnující i prodlouženou záruku na 5 let/100 000 km. Tato služba je k dispozici pro všechny modely za 990 Kč. Je určena pro soukromé zákazníky a v současné době ji volí okolo 90 % kupujících - výjimkou jsou jen podnikatelé, kteří předpokládají větší nájezd kilometrů, a proto volí jiný produkt.
 
Novinkami roku 2015 bylo Škoda Pojištění pro nové i zánovní vozy sjednané přímo u obchodníka Škoda a možnost předplacení všech servisních úkonů na 5 let a až 150 000 km Škoda Předplacený servis.
 
​Rekordní byl rok 2015 i pro síť prodejen s certifikovanými ojetými vozy Škoda Plus, která prodala 33 773 vozů, což představovalo nárůst o 24,4 % a poprvé v historii překročenou hranici 30 000 aut.
 
V rámci aktivit zaměřených na zlepšování služeb pro zákazníky se během roku 2015 rozšiřoval tzv. digitální servis, tedy rychlý příjem vozu do servisu pomocí iPadu.
 
Plány pro rok 2016
Pro rok 2016 Luboš Vlček očekává pro český trh pokračování růstu, i když mírnější než dosud - cca o 5 %, přičemž Škoda Auto chce růst spolu s trhem. Při odhadovaném růstu trhu na 230 000 automobilů a udržení podílu 32 % to znamená prodej nejméně 74 750 aut.
 
Rok 2016 bude pro značku Škoda rokem přípravy na SUV ofenzivu. Krok za krokem se bude připravovat na příchod zcela nového modelu. Toto větší SUV bude oficiálně představeno na podzim na autosalonu v Paříži a jeho předprodej v České republice začne ještě před koncem letošního roku, i když prodej bude zahájen až na počátku roku 2017. Potom budou následovat další 2 až 3 modely SUV.
 
Naopak byly zastaveny přípravy na uvedení nástupce modelu Roomster, který se měl vyrábět v polské Poznani. V současné době se Škoda zaměří výhradně na nová SUV. Výhledově ale zůstává na programu jednání chybějící užitkový vůz v nabídce značky.