name | autoweek.cz

Úspěšný rozvoj CNG v ČR

Úspěšný rozvoj CNG v ČR

29.02.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V ČR už je 111 veřejných plnicích stanic na CNG (stlačený zemní plyn). Rozvoj infrastruktury ale předbíhá očekávaný růst zájmu o vozy na CNG, byť se jejich prodej vloni takřka zdvojnásobil.
V ČR už se dá natankovat CNG u 111 veřejných CNG stanic. Celkem 50 z nich postavily plynárenské společnosti a dalších 35 postavili také dva členi Českého plynárenského svazu Bonett Gas Investment a Vítkovice Machinery Group. Bonett Gas Investment je v současné době provozovatelem největší sítě CNG stanic (celkem 18) a za rok 2015 největším prodejcem CNG v ČR s podílem 15 % na trhu.
 
Z celkového počtu 111 stanic je 40 CNG stojanů umístěno u běžných čerpacích stanic. Do konce letošního roku by mělo být v ČR nejméně 150-160 stanic, do roku 2020 pak celkem 200-300 CNG stanic.
 
„Téměř každý týden přibývá jedno další místo v ČR, kde se dá CNG natankovat. Jen čtyři plynárenské společnosti, RWE, E.on, Pražská plynárenská a Vemex, letos otevřou nejméně 25 dalších stanic a další připravuje i Bonett a Vítkovice Machinery Group,“ uvedl místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS) Jiří Šimek.
 
Prodej osobních aut na zemní plyn stoupá
V roce 2014 bylo podle SDA registrováno v ČR 1703 nových osobních a dodávkových CNG vozidel. V roce 2015 bylo v ČR registrováno podle Sdružení dovozců automobilů (SDA) celkem 230 857 nových osobních automobilů, z nichž 3242 bylo nových osobních a dodávkových vozů s pohonem na CNG. To představuje meziroční nárůst 90,4 % - největší meziroční nárůst registrací prodejů nových CNG osobních a dodávkových vozidel v ČR v historii. Lídrem trhu nových CNG registrací v roce 2015 byl koncern Volkswagen: Škoda (1909 vozů), Volkswagen (489 vozů), Audi (122 vozů), Seat (98 vozů). Následují Fiat (460 vozů), Mercedes-Benz (68 vozů), Iveco (55 vozů), Opel (39 vozů) a Piaggio (2 vozy).
 
Celkově (včetně dovezených ojetých CNG vozů, nových CNG autobusů, nákladních vozů atd.) na českých silnicích v roce 2015 přibylo více než 4000 CNG vozidel, aktuálně jich u nás jezdí již 13 000. Registrace nových CNG vozidel v roce 2015 představovaly 1,19 % ze všech osobních automobilů, 2,86 % ze všech lehkých užitkových vozidel a 26 % ze všech autobusů.
 
Komunální vozidla a autobusy
V roce 2015 také úspěšně pokračoval společný projekt hlavního města Prahy, Pražských služeb a Pražské plynárenské, týkající se převodu svozových a čisticích vozidel na stlačený zemní plyn. V roce 2015 bylo do provozu uvedeno dalších 22 CNG komunálních vozidel. Celkově jich v Praze jezdí 107. CNG komunální vozidla jsou využívána především v ekologicky nejvíce zatížených oblastech v centru města Prahy.
 
Také bezprašných autobusů na CNG provozují Dopravní podniky v ČR již 936, v loňském roce dokonce každý čtvrtý nově zakoupený autobus byl na palivo zemní plyn. Na velký meziroční nárůst mělo vliv poskytnutí dotace Ministerstva životního prostředí více než 1,3 miliardy korun na výměnu nejstarších, a životní prostředí nejvíce znečišťujících, autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na CNG.
 
V letošním roce Ministerstvo pro místní rozvoj již vyhlásilo další výzvu v Integrovaném regionálním operačním programu s názvem Nízkoemisní a bezemisní vozidla a opět je možné čerpat více než 1,3 miliardy korun. O nákupu dalších CNG autobusů uvažují například města Brno (dalších 30 CNG autobusů), České Budějovice, Chomutov a Jirkov, Kutná hora a mnoho dalších. Žádosti je možné podávat do konce července 2016. Podmínky programu ovšem zvýhodňují elektromobilitu (v tomto případě tramvajovou a trolejbusovou dopravu), protože u CNG EU nedovoluje přímou podporu pro podnikatele (dopravce). Ta je povolena pouze pro elektromobilitu.