name | autoweek.cz

Útrapy pro leteckou dopravu

Útrapy pro leteckou dopravu

07.05.2024 | | Doprava

Vítejte u týdenního přehledu informací z dopravy Euractivu, který připravil Donagh Cagney.

Modrá letní obloha se tento víkend konečně dostala i do Bruselu a s ní přišly nadýchané kondenzační stopy od letadel, která křižují rušnou belgickou oblohu. Tyto bílé pruhy jsou v hledáčku EU kvůli jejich vážnému dopadu na klima - nehledě na emise CO2 z letecké dopravy.

 

V důsledku toho právní předpisy EU vyžadují od leteckých společností, aby od roku 2025 byly u všech letů s odletem z EU monitorovány, hlášeny a ověřovány „emise jiné než CO2“. Kromě kondenzačních pruhů bude monitorování zahrnovat i oxidy dusíku, oxid siřičitý a emise sazí. Letecké společnosti tyto požadavky odmítají a tvrdí, že věda ještě neposkytuje dostatečně silné podklady, aby tento povinný režim monitorování umožnily.

 

Toto však není jediný vědecký bod, na kterém se aerolinky a vlády neshodnou. Postoj EU, podpořený rozsáhlou zprávou pro rok 2020, je takový, že emise z letadel, které nejsou CO2, mají dopad na klima a globální oteplování přinejmenším stejně velký jako emise CO2 z leteckého provozu.

 

Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA, která zastupuje evropské i mezinárodní letecké společnosti, uznává, že emise jiné než CO2 mají celkový dopad na oteplování, ale tvrdí, že existuje mnohem menší vědecký konsenzus o velikosti jejich vlivu na oteplování. Sledování těchto emisí je však klíčové nejen pro tvorbu předpisů a zákonů, ale také pro jejich každodenní snižování.

 

Jeden bod, na němž se všichni shodují, je, že dopad kondenzačních čar na klima pramení z malého počtu letů v určitých regionech a v určitých časech. Největší dopad mají letadla letící vysoko v atmosféře se studeným a vlhkým vzduchem – zvláště pokud kondenzační stopy přetrvávají v noci. Se silnými údaji o tom, kdy a kde se pravděpodobně vytvoří a přetrvají kondenzační stopy, by jednotlivá letadla měla být schopna se těmto zónám v budoucnu vyhnout a výrazně snížit jejich dopad na klima.

 

Ale to je hodně vzdálené dosažení konsensu. Letecké společnosti tvrdí, že věda zatím nemůže určit dopad emisí jiných než CO2 na klima u jednotlivých letů. Předčasné provozní manévry k zamezení těchto emisí by podle tohoto názoru mohly mít celkově horší dopad. Tyto manévry totiž znamenají vyšší spotřebu paliva, a tedy i vyšší emise CO2, takže i pokud se jim podaří snížit kondenzační čáry, bude čistý výsledek pro klima negativní.

 

V dubnovém dopise IATA požádala Evropskou komisi, aby uplatňovala povinné monitorování pouze na lety v rámci EU. Podobný argument vedl k tomu, že Komise „dočasně“ osvobodila lety mimo EU od placení za CO2, který vypouštějí. Tato výjimka začala v roce 2012 a má trvat minimálně do roku 2027.

 

Ale i když tato taktika mohla aerolinkám v minulosti fungovat, nyní riskují také rozkol ve vlastních řadách. Nevládní organizace Transport & Environment napsala Komisi společný dopis podporující povinné monitorování emisí jiných než CO2. Vyzvala k tomu, aby lety mimo EU zůstaly v rámci monitorovacího úsilí a předložila praktické návrhy, jak by tyto požadavky mohly být pragmaticky implementovány. Mezi signatáři dopisu byl i easyJet, letecká společnost primárně létající v rámci EU s nulovým zájmem o to, aby se její mezinárodní konkurenti zbavili jakýchkoliv povinností.

 

Co potřebujete vědět z tohoto týdne:

 

Evropské mosty jsou chráněny proti nárazům lodí

Podle několika velkých evropských přístavních úřadů, které Euractiv kontaktoval po březnovém zřícení mostu Francise Scotta Key Bridge v americkém městě Baltimore, se evropské mosty nad námořními přístavy pravděpodobně nezřítí, pokud je zasáhne námořní plavidlo.

 

Evropská železniční aliance zaměřující se na dovednosti má nedostatek lidí

Průmyslový projekt, zahájený aliancí pro dovednosti železničního průmyslu STAFFER a sponzorovaný Evropskou komisí, po čtyřech letech končí. Euractiv hovořil s účastníky projektu, kteří v říjnu předloží konkrétní politická doporučení pro příští Komisi.

 

Letecké společnosti Air France a Lufthansa Group jsou součástí sondy EU o greenwashingu

Air France, její nizozemská pobočka KLM, Norwegian a několik leteckých společností Lufthansa Group patří mezi 20 dopravců, které Evropská unie vyšetřuje kvůli potenciálnímu greenwashingu (klamání v informacích o své „zelené“ politice).