name | autoweek.cz

V boji o přežití se Ford spojuje s Renaultem

V boji o přežití se Ford spojuje s Renaultem

09.12.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ford s Renaultem budou společně vyrábět cenově dostupné malé elektromobily a lehká užitková vozidla schopná konkurovat čínským značkám.

Renault a Ford budou společně vyvíjet malé a levnější elektromobily značky Ford pro evropský trh aby čelili rostoucí konkurenci čínských rivalů. Ford již dřív naznačil, že by se mohl vrátit na trh cenově dostupných minivozů v rámci plánu na obnovení svého tržního podílu v Evropě a kompenzovat tak nižší než očekávanou poptávku po svých mnohem dražších elektrických crossoverech.

 

Partnerství vzniklo poté, co tým Renaultu v březnu navštívil detroitské sídlo Fordu. Farley i Provost uvedli, že obě automobilky neplánují fúzi. Podíl Fordu na evropském trhu s osobními automobily se v Evropě snížil na téměř polovinu z 6,1 % v roce 2019 (ale rekordem bylo 12 %) na 3,3 % v prvních 10 měsících letošního roku, protože se společnost stáhla z prodeje osobních vozidel. V rámci série restrukturalizací společnost zrušila pracovní místa a letos uzavřela svůj závod v německém Saarlouis.

 

Vzhledem k ukončení podpory elektromobilů ze strany administrativy amerického prezidenta Donalda Trumpa čelí druhá největší americká automobilka dvojím nákladům na investice do modelů se spalovacími motory a drahé nové technologie elektromobilů. Využití platforem pro elektromobily Renaultu s návrhy Fordu by mělo americké automobilce pomoci konkurovat na evropském trhu s elektromobily tradičním automobilkám, jako je Volkswagen, a čínským výrobcům.

 

Potřeba spolupráce

Renault je nejmenší mainstreamová automobilka v Evropě a neprodává vozidla v Číně ani ve Spojených státech, dvou největších automobilových trzích na světě. Francouzská automobilka aktivně hledá partnerství, aby mohla plněji využít své továrny a snížit zátěž spojenou s vývojem nových elektromobilů. Partnerství s Fordem proto zvýší využití výrobní kapacity, aby se snížily náklady.

 

Generální ředitel Fordu Jim Farley prohlásil: „Víme, že v našem odvětví bojujeme o život. Strategické partnerství se skupinou Renault představuje pro Ford důležitý krok a podporuje naši strategii budování vysoce efektivního a pro budoucnost připraveného podnikání v Evropě. Spojíme průmyslový rozsah a aktiva skupiny Renault v oblasti elektromobilů s ikonickým designem a jízdní dynamikou Fordu, abychom vytvořili vozidla, která budou zábavná, schopná a svým duchem charakteristická pro Ford.“

 

Šéf Renaultu François Provost dohodu označil za demonstraci síly našeho partnerství, know-how a konkurenceschopnosti v Evropě. „Naší ambicí je ukázat, že v Evropě můžeme vyrábět elektromobily stejně konkurenceschopně jako kdokoli jiný, včetně Číňanů,“ uvedl Provost.

 

Farley uvedl, že partnerství s Renaultem doplní jeho stávající spolupráci s Volkswagenem. Ford již v Evropě vyrábí dva elektromobily na platformě Volkswagenu a s Volkswagenem vyrábí i lehká užitková vozidla. Renault bude od roku 2026  v Brazílii vyrábět dva vozy s využitím platformy od čínského Geely a jedná s dalšími automobilkami, včetně čínského Chery, o společné výrobě a prodeji automobilů.

 

Dva nové malé Fordy s elektrickým pohonem

V rámci partnerství Ford-Renault se plánuje dvojice malých „cenově dostupných“ elektromobilů s designem Fordu, které se budou vyrábět v závodě Renaultu v komplexu ElectriCity v Douai v severní Francii na bázi platformy Ampr EV, kde už Renault kromě svých vozů vyrábí i nový Nissan Micra. První model pro Ford dorazí na začátku roku 2028 a očekává se, že bude nástupcem modelu Fiesta. „Budou menší než jakékoli plány Fordu pro americký trh a zaplní mezeru v nabídce automobilky,“ řekl Farley.

 

Vzhledem k tomu, že výroba Focusu skončila minulý měsíc, je nyní řada vozů Fordu v Evropě tvořena výhradně SUV a MPV založenými na různých verzích užitkových vozidel s cenami v průměru mnohem vyššími než kdykoli dřív v dlouhé historii značky. Návrat modelu velikosti Fiesty bude klíčový pro obnovení statutu značky jako mainstreamové a pro získání zpět tržního podílu, a to co nejefektivnějším možným způsobem, čímž se výrazně ušetří náklady na vývoj nových modelů.

 

Spojení s Renaultem je druhým takovým partnerstvím Fordu v Evropě. Již používá platformu MEB od Volkswagenu pro modely Capri a Explorer. Za pravděpodobný základ pro elektrického nástupce Fiesty byla proto považována platforma MEB Entry od Volkswagenu, připravená pro připravované ID. Polo a ID. Cross (a Škodu Epiq). Jenže nakonec ji nahradí cenově výhodnější platforma Ampr EV od Renaultu.

 

Prodej Capri a Exploreru je tak pomalý, že Ford byl nucen v Kolíně nad Rýnem, kde kvůli nim před dvěma roky zastavil produkci Fiesty, zrušit až 1000 pracovních míst a přejít na jednosměnný provoz.

 

Také užitková auta

Nová dohoda Fordu s Renaultem se vztahuje i na lehká užitková vozidla. Obě automobilky budou společně vyvíjet lehká užitková vozidla obou značek pro Evropu.

 

„Společně můžeme v Evropě vytvořit velmoc v oblasti lehkých užitkových vozidel, které by Číňané jen velmi těžko konkurovali,“ řekl Farley. Ačkoli je v Evropě v prodeji jen málo čínských dodávek, Farley uvedl, že obě společnosti „s nimi přímo soupeří každý den na rozvíjejících se trzích.“ Generální ředitel Renaultu Francois Provost k tomu dodal: „Číňané přijdou brzy, a proto nechci čekat.“

 

Kromě potvrzení, že obě společnosti prozkoumají možnost spolupráce v této oblasti s potenciálem prodávat verze stejných dodávek s označením Ford a Renault, však nebyly poskytnuty žádné podrobnosti. Ford přitom už pro Volkswagen vyrábí pick-up Amarok a dodávku Transporter.

 

Jim Farley vyzývá EU k akci

„Naléhavě potřebujeme regulační rámec pro Evropu, který poskytne realistický a spolehlivý desetiletý plánovací horizont. Dnešní uhlíkové povolenky a povinné harmonogramy elektrifikace jsou odtržené od reality spotřebitelské poptávky a obzvláště omezující s ohledem na příliv státem dotovaného dovozu elektromobilů z Číny, strukturálně navrženého tak, aby podkopával evropskou pracovní sílu a výrobu. Zákonodárci EU by si měli uvědomit rozdíl mezi regulací a realitou, protože elektromobily v současnosti tvoří 16 % evropského prodeje automobilů, což je výrazně méně než 25% podíl požadovaný Bruselem pro tento rok, a  měli by udělat naléhavý reset, aby se Evropa nestala muzeem výroby 20. století,“ prohlásil Farley pro Financial Times.

 

Foto: Ford/Renault