name | autoweek.cz

V Brazílii připravují terénní elektromobil

V Brazílii připravují terénní elektromobil

14.11.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Elektřinou poháněné SUV z Brazílie eStark vychází z pohonné jednotky MotoCzysz vítězící při TT Zero.

 

Během několika posledních let dosáhla firma MotoCzysz několika pozoruhodných úspěchů s elektrickým pohonem. Především třikrát vyhrála na ostrově Man při legendární Tourist Trophy závod TT Zero. Nyní chce rozšířit svou působnost na další zajímavé elektrické vozidlo - malé SUV, které připravuje ve spolupráci s brazilským výrobcem terénních aut TAC Motors.

"Rozhodování o tom, zda postavit elektrický Stark bylo snadné, nejtěžší bylo, jak na to?" řekl Giovani Balduino, technický ředitel TAC Motors. "MotoCzysz nám na tuto otázku odpověděl se svým D1g1tal Dr1ve."
 D1g1tal Dr1ve byl představen už před pár lety. Je to pohonná jednotka, kterou MotoCzysz nabízí těm, kteří chtějí postavit vozidlo s elektrickým pohonem. Součástí D1g1tal Dr1ve je kapalinou chlazený elektromotor Remy, invertor, chladící systém, diferenciál, různá elektronika a to vše v jediném hliníkovém boxu o rozměrech příručního zavazadla. Jediné, co stavitel elektromobilu potřebuje učinit aby se motor roztočil je připojit akumulátor, vodní okruh a kabely nízkého napětí.
D1g1tal Dr1ve umožní firmě TAC rychlé řešení pro konverzi jejich auta Spark v bezemisní vozidlo. Společnost Spark popisuje jako populární "sportovně-terénní vozidlo ve stylu jeepu". Vůz byl navržen s cílem jezdit v terénu s vyztuženým trubkovým rámem krytým sklolaminátovými panely a technickými plasty. Je také vybaven dvěma tlumiči na každé kolo.
TAC Motors plánuje zahájení výroby vozidla eSpark od počátku roku 2013. Jeho smlouva s MotoCzysz je na 3600 pohonných jednotek D1g1tal Dr1ve.
Šéf MotoCzysz Michael Czysz projektu předpovídá úspěch: "eStark je velmi vzrušující a cool vozidlo. Myslím, že v Brazílii bude mít velký úspěch, takže se nakonec objeví i  v Severní Americe."
Elektrický off-road zní jako docela dobrý nápad na hračku. Otázkou ale je, co s vozidlem, s nímž se nemůžete vydat na delší cestu bez rizika, že někde uváznete s vybitou baterií. Dojezd pro eSpark dosud nebyl zveřejněn, ale vzhledem ke spotřebě vozidel se spalovacími motory při jízdě v terénu nelze čekat žádné velké výlety daleko od civilizace.

Letos MotoCzysz při závodě TT Zero opět triumfoval. Dokonce se podařilo s tímto strojem pokořit bájnou hranici průměrné rychlosti 100 mph (161 km/h) na kolo, což týmu vyneslo mimořádnou cenu 10 000 liber navíc. Jenže při TT Zero motocykly s elektrickým pohonem na Horském okruhu na ostrově Man absolvují jen právě to jediné kolo dlouhé 59 km.