name | autoweek.cz

V Číně AI bere práci řidičům

V Číně AI bere práci řidičům

17.08.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německá korespondentka Victoria Waldersee zaskakuje za Nicka Careye, který si užívá zaslouženou dovolenou, aby připravila zpravodaj Reuters o automobilovém průmyslu.

Přemýšlela jsem o tom, kolik elektromobilů bude figurovat v rozhovoru Elona Muska s Donaldem Trumpem na X. Avšak tito dva muži - jakmile se dostali přes technické závady - o autech moc nediskutovali, kromě letmého komentáře, ve kterém Trump Muskovi řekl, že má neuvěřitelný produkt, ale „to neznamená to, že každý potřebuje elektromobil.“

 

Trump kritizoval vládní financování a podporu elektrifikace, včetně dotací, půjček a daňových úlev, které byly zásadní pro růst Tesly. I když Musk přijal rétoriku Republikánské strany a řekl, že zbavení se dotací by „Tesle jen pomohlo“, jeho společnost nadále lobuje za americké a státní výhody vytvořené a prosazované demokraty - od přísnějších pravidel pro emise vozidel po zákaz výroby většiny nových aut na benzin do roku 2035.

 

I když si Musk myslí, že se Tesla obejde bez vládní pomoci, ostatní výrobci elektromobilů se ve Spojených státech snaží prorazit, přičemž nové elektromobily a plug-in hybridy představují pouze 18 % z nových registrací ve srovnání s červencovými 50 % v Číně. Víme, že Trump nerad prohrává s Čínou, takže pokud se stane prezidentem, vypadne ze závodu o elektromobilní budoucnost? Ať už si vybere cokoli, zdá se, že mu Musk bude krýt záda.

 

AI jim opravdu bere práci

Liu Yi, 36letý řidič z Wu-chanu v Číně, je jedním z prvních pracovníků na světě, kteří čelí hrozbě ztráty zaměstnání kvůli umělé inteligenci. Ve Wu-chanu je společnost Apollo Go jednou z firem, které získaly povolení k testování robotických taxíků bez potřeby monitorování řidičem. Plánuje do konce roku nasadit 1000 vozidel. „Všichni budou hladoví,“ řekl Liu Yi reportérům Reuters.

 

Apollo Go, vlastněný technologickým gigantem Baidu, říká, že vytvoří pracovní místa v oblasti monitorování, testování a analýzy dat ze zkušebního provozu. Čínské sociální sítě ale ukazují, že spousta uživatelů se s hashtagy jako „Kradou auta bez řidiče taxikářům živobytí?“ obává, že práce řidiče – často poslední možnost pro pracovníky z nižší třídy bez kvalifikace – zmizí.

 

Evropa trvá na šetření čínských elektromobilů

Spory mezi Čínou a Evropou rostou, přestože pokračují jednání o clech navrhovaných Evropskou komisí na elektrická vozidla vyrobená v Číně. Poslední epizoda se odehrála když Čína postoupila spor Světové obchodní organizaci WTO, v němž tvrdí, že opatření EU porušují její pravidla – zatímco EU prohlásila, že Čína zkresluje konkurenční podmínky svými dotacemi. Evropská komise uvedla, že spis studuje, ale je přesvědčena, že její vyšetřování je v souladu s pravidly WTO a proto bude pokračovat.

 

Tento druh sporů se má řešit vyjednáváním, ale pokud to není možné, mohou členové požádat o vytvoření panelu, který záležitost urovná. Tyto procesy jsou ovšem složité, plné překážek a trvají dlouho.

 

Poslední výměna názorů symbolicky ukazuje, že napětí stoupá. Ekonomický model Si Ťin-pchinga se opírá o export high-tech zboží, jako jsou elektrická auta, a protože žádný z kandidátů na amerického prezidenta pravděpodobně nepovolí čínská elektrická vozidla (a mnoho dalších high-tech čínských produktů), je Evropa největší nadějí Číny na ziskový exportní trh.

 

Leasingové společnosti prosí o milost

O slabé poptávce po elektromobilech se už nějakou dobu mluví. O čem se ale nemluví dostatečně, je role, kterou v tomto příběhu hrají leasingové společnosti. Leasingové společnosti řídí evropský automobilový trh. Podle údajů společnosti Dataforce pro průzkum trhu analyzovaných ekologickou skupinou Transport & Environment přibližně 60 % nových vozů na všechny typy paliv je pronajatých, což se zvyšuje na 80 % u nových elektromobilů,.

 

Když leasingové společnosti stanovují své ceny, účtují, o kolik se vozidlo znehodnotí během doby leasingu – obvykle tří let – na základě odhadovaných zůstatkových cen při dalším prodeji. Pokud bude cena při dalším prodeji nižší, než se očekávalo, leasingové společnosti přijdou o peníze. Bohužel, právě to se děje s elektromobily. Ceny ojetin klesají, protože kupující ojetých vozů se obávají všeho možného od nabíjecí infrastruktury až po životnosti akumulátorů.

 

Dokud se tyto obavy nevyřeší, společnosti tvrdí, že jakýkoli krok regulačních orgánů nařídit elektrifikaci většího počtu jejich vozových parků by poškodil jejich podnikání a posunul ceny dále nahoru.

 

Rychlá kola

Indická Mahindra & Mahindra a čínská automobilka Shaanxi Automobile Group se dohodly na vytvoření společného podniku v hodnotě 3 miliard dolarů na vybudování závodu na výrobu automobilů v Indii. Podle zdrojů čekají na souhlas Nového Dillí. Mahindra už požádala vládu o souhlas s čínskou investicí.

 

Jihokorejská ministerstva půdy, průmyslu a životního prostředí se sešly, aby projednali, jak zabránit požárům elektrických vozidel poté, co nedávný požár způsobený sedanem Mercedes-Benz s akumulátory od čínského Farasis poškodil přes 140 aut a hospitalizoval 23 lidí. Obavy o bezpečnost elektromobilů jsou jen jedním z mnoha faktorů, které zpomalují jejich prodej.

 

General Motors ve Spojených státech stahuje 21 469 elektrických SUV kvůli obavám z neočekávané aktivace protiblokovacího brzdového systému. Problém napraví prostřednictvím bezdrátové aktualizace.