name | autoweek.cz

V Evropě bude hůř, předpovídá Ghosn

V Evropě bude hůř, předpovídá Ghosn

11.05.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pokud některé automobilky tvrdí, že v Evropě brzy dojde k obratu nebo svým akcionářům slibuje, že lepší časy již máme nadosah, pak nejvyšší výkonný představitel Nissanu Carlos Ghosn pro ně má tvrdé vystřízlivění.

„V Evropě bude hůř,“ předpověděl šéf Nissanu Carlos Ghosn při bilanční tiskové konferenci v ústředí Nissanu v Yokohamě. Ghosn je rovněž nejvyšším výkonným představitelem Renaultu, společnosti čelící velkému propadu prodeje, který již pátým rokem postihuje trhy na jihu Evropy. Dalo by se předpokládat, že člověk v jeho postavení se bude snažit vidět svět růžověji. Jenže Ghosnova paleta má místo toho jen temné odstíny.

Ghosn ví, co si myslí evropský zákazník: „Evropský zákazník postrádá sebejistotu. Je zmaten. Neví, kdy se Evropa dostane z krize. Dokud to nebude vědět a nebude rozumět tomu, co se v Evropě děje, nepřijde si opět kupovat auta.“

Ghosn si nedělá žádné iluze. Neočekává jakýkoli růst prodeje nových aut v Evropě dříve než před koncem roku 2016 nebo dokonce ještě později. Domnívá se, že to nejhorší teprve přijde: „V Evropě nepředpokládáme naprosto žádný růst. A připravujeme se na to, že v roce 2013 budeme v Evropě čelit poklesu a k dalšímu nejspíš dojde v roce 2014. V roce 2015 by přinejlepším mohlo dojít ke stabilizaci trhu. Doufejme, že se mýlíme. Pokud ano, tím lépe pro nás.“

Pro případ, že by Ghosnovy předpovědi byly nesprávné (což se stává jen vzácně), nemají se jeho společnosti čeho obávat, protože mají v Evropě potřebnou výrobní kapacitu k dispozici: "Jsme připraveni reagovat na jakoukoli zadržovanou poptávku, a to i přesto, že nevěříme, že tomu tak bude.“

Obrat v Evropě musejí vyvolat vlády, zatím usoužené úspornými opatřeními. Ghosn k tomu říká: „Myslím si, že si evropské státy si nemohou dovolit nadále jen sledovat pokles ekonomiky. V určitém okamžiku se pozornost zaměří na růst.“ Jenže Evropa je známá tím, že důležitá rozhodnutí zde nepřicházejí rychle, takže Ghosnem očekávaná změna postoje může trvat roky.

Ghosn při této příležitosti připomenul i to, jak před pěti lety požadoval zásah proti nesmyslně vysokému kurzu jenu a vloni dokonce označil tento kurz za perverzní. Teprve nyní konečně dochází k akci - za dolar už není 76 ale 100 jenů. Ghosn by ale chtěl návrat k předkrizovému kurzu z roku 2008, tedy 110 jenů za dolar. Každý jen za dolar navíc totiž pro Nissan znamená zvýšení příjmu o 150 milionů dolarů (!) nebo naopak možnost snížit ceny či zvýšit úroveň výbavy prodávaných vozů.

Carlos Ghosn v Yokohamě samozřejmě mluvil i (tedy především) o výsledcích Nissanu. Ghosn uvedl, že ačkoli předpokládá, že celosvětový prodej Nissanu letos dosáhne rekordu, evropský trh bude čelit dalšímu obtížnému roku: „Na obnovu evropského trhu nespoléháme, protože k ní možná nedojde.“ V Evropě včetně Ruska prodej Nissanu za loňský fiskální rok poklesl o 8 % na 660 000 vozů.

Pokud jde o Nissan, za obchodní rok, jenž skončil 31. března, prodej nových automobilů vzrostl o 1,4 % na 4,9 milionu vozů. To je hodně malý přírůstek v porovnání s japonskými konkurenty - Toyota za loňský rok ohlásila růst o 16,3 % a Honda dokonce o 32,2 %. Nissan se ale nejvíce z této trojice angažuje na největším automobilovém trhu světa v Číně, který tvoří asi čtvrtinu globálního prodeje značky. Proto jej také více postihly protijaponské nálady čínských kupujících. Podle Ghosna ale byly pro Nissan největším loňským zklamáním obchodní výsledky Nissanu v USA. Druhá největší japonská automobilka očekává, že následujícím obchodním roku do března 2014 prodá 5,3 milionu vozidel.