name | autoweek.cz

V globálním závodě elektromobilů se Evropa musí probudit!

V globálním závodě elektromobilů se Evropa musí probudit!

29.02.2024 | | Aktuality

Jak mohou vidět návštěvníci právě probíhajícího mezinárodního autosalonu v Ženevě, evropský automobilový průmysl čelí masivní globální konkurenci, protože ve velmi krátkém časovém horizontu provádí přechod od spalovacích motorů k elektromobilům.

Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA v Ženevě oslovilo renomovaného akademika Tommasa Pardiho z Francouzského národního centra pro vědecký výzkum a svého prezidenta Lucu de Mea aby vysvětlili jak může evropský automobilová průmysl udržet kontakt.

 

Jak uvedl Tommas Pardi, mají dnes zahraniční výrobci elektromobilů v tomto závodě náskok, protože mají proti Evropě konkurenční výhodu. Investovali dřív a jsou víc vertikálně integrovaní v hodnotovém řetězci akumulátorů se snazším přístupem k surovinám. Dosahují větší úspory z objemu produkce a co je zásadní, netíží je břemeno postupného vyřazování 17 milionů aut se spalovacími motory během méně než deseti let. Evropa podle něho „zapřáhla elektrický vůz před akumulátorového koně, což vedlo ke strategické závislosti na zahraničních dodávkách.“

 

Jaké je tedy řešení? Podle Pardiho naléhavě potřebujeme komplexní a koordinovanou automobilovou průmyslovou politiku se skutečnou strategií spojující kousky skládačky Green Dealu. Jeho poselství je jasné: „Evropa se musí probudit!“

 

Jeho vyjádření je ve shodě s manifestem ACEA, v němž se vyzývá k ucelené průmyslové strategii EU spojující všechny části hodnotového řetězce od výzkumu a vývoje, těžby, rafinace, výroby komponent a vozidel, ale i nabíjecí sítě, energii, pobídky k nákupu a recyklaci.

 

Prezident ACEA Luca de Meo zdůraznil, že všechny tyto podmínky by měly být splněny, aby bylo možné dodržet rychle se blížící datum vyřazení spalovacích motorů v roce 2035. „Jako vedoucí pracovníci uděláme vše pro to, aby naše společnosti byly schopny vyhovět. Jsme tu, abychom prosazovali pokrok a prosazovali, aby Evropa byla inovativní. Elektrifikace je jednou z oblastí inovací pokud jde o dopravu. Nepřichází v úvahu, že by průmysl doporučoval vrátit se na začátek, protože to nedává smysl a bylo by to špatné pro životní prostředí,“ vysvětlil de Meo.

 

ACEA uvádí, že závazek průmyslu k elektrifikaci je křišťálově jasný, ale nemůže jej realizovat osamoceně. S ohledem na to je zásadní důkladný a smysluplný průběžný přezkum nařízení o CO2, což nedávno uznala i Ursula von der Leyenová. K tomu budeme muset jasně definovat jak měřit to, co bylo dosaženo, a jak určit, zda jsme pro rok 2035 na správné trajektorii. ACEA věří, že do té doby EU přistoupí k tomuto významnému úkolu tím, že vytvoří vhodné rámcové podmínky: přístup k dobíjecím místům, cenově dostupnou zelenou energii, pobídky k nákupu, daňové režimy a mnoho dalšího. Nezbytným dílem skládačky je také transformace dovedností pracovní síly.

 

Jak řekl Tommaso Pardi: „Trh s elektrickými auty je jako raketa – ale potřebuje impulz, aby se dostal na oběžnou dráhu.“ Pouze ve spolupráci v rámci celého automobilového ekosystému se zákonodárci můžeme dát trhu tento potřebný impulz, uzavírá ACEA.