name | autoweek.cz

V Německu chybějí inženýři

V Německu chybějí inženýři

27.08.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německý automobilový průmysl zažívá nevídaný rozkvět. Navzdory ekonomické krizi německé automobilky dosahují rekordní zisky a vykazují rekordní objem prodeje. K další expanzi se jim ale nedostává inženýrů.

O německá auta je po celém světě obrovský zájem. Německé automobilky se předhánějí v prognózách o kolik v nejbližších letech zvýší svou produkci. Problém ale je, že nemají dostatek odborníků, kteří by mohli konstruovat nové modely, aby bylo možné současné tempo udržet i do budoucna.

Není to nic nového. Stejný problém známe i od nás. Zkušení inženýři stárnou a postupně odcházejí do důchodu. Přitom noví nepřicházejí, protože mládež nemá o studium technických oborů zájem.

Podle německé asociace automobilek VDI se v červenci v Německu nedostávalo neuvěřitelných 77 000 inženýrů! A to už působí značné problémy. Ač to může znít nesmyslně, BMW, Volkswagen, Mercedes a Porsche nemají problém financovat rozšiřování svého výrobního programu především o vozy s hybridním nebo elektrickým pohonem, jenže není kdo by pracoval na jejich vývoji! Ředitel VDI Willi Fuchs varuje: \"Je to velmi vážný problém, který by mohl způsobit zpoždění vývoje nových aut.\"

BMW například připravuje rozšíření výroby v Lipsku zavedením nových elektromobilů i3 a i8. Do projektu investuje 400 milionů eur. Jenže nemůže sehnat potřebných 800 lidí s odpovídajícím vzděláním.

Jen o 17 km dále od průmyslové zóny v Lipsku má v továrně postavené v prostoru bývalé sovětské základny v Lipsku stejný problém Porsche. Pro zahájení výroby středně velkého SUV Cajun hledá 1000 pracovníků. Z toho by mělo být 130 inženýrů. \"Ještě před dvěma roky nikdo v našem regionu neměl zájem o zkušené pracovníky s technickým vzděláním a najednou je nedostatek inženýrů obrovským problémem,\" konstatuje starosta Lipska Burkhard Jung.

Němci jsou nuceni uchylovat se k nejjednoduššímu řešení. Hledají inženýry v zemích, kde je o technické vzdělání stále ještě zájem - v Indii a Číně. Jejich výhodou je znalost tamních poměrů, což je důležité vzhledem k významu těchto trhů. Je to paradoxní situace - země, která má míru nezaměstnanosti 7 %, musí dovážet zkušené pracovníky ze zahraničí! V červnu proto ministerstvo práce zmírnilo předpisy týkající se zaměstnávání osob ze zahraničí.

Německé automobilky rovněž navazují partnerství s universitami aby pomáhaly s výchovou talentovaných techniků a současně je směřovaly do odvětví, která jsou v průmyslu potřeba. Nejedná se přitom jen o spolupráci s universitami v Německu, ale i v zahraničí, především v USA.

Potřeba inženýrů se odráží i v přitažlivých platových podmínkách. Od roku 2005 vzrostl v Německu průměrný plat inženýra v automobilce o 7,6 % na 48 725 eur ročně (což odpovídá  bezmála 100 000 Kč měsíčně). Na manažerských postech ale narostl o ještě přitažlivějších 19 % na 84 200 eur ročně (tj. 206 000 Kč měsíčně), a to bez mnoha dalších bonusů. Absolventi technických universit dostávají skvělé nabídky - Automotive News Europe uvádí příklad Jana Assmanna, který už v době studií v Bochumi pracoval na výzkumných projektech. Hned druhý dotaz na volné místo mu přinesl nabídku zaměstnání s ročním platem 40 000 eur (tj. více než 80 000 Kč měsíčně).

Stejný problém neřeší jen automobilky, ale většina německých průmyslových podniků. Podle německé Průmyslové a obchodní komory DIHK nejméně třetina velkých společností si stěžuje na nedostatek zkušených dělníků, techniků a inženýrů.