name | autoweek.cz

V reakci na cíle EU emise CO2 z nových automobilů klesají

V reakci na cíle EU emise CO2 z nových automobilů klesají

02.07.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Informace environmentální organizace Transport & Environment o vývoji emisí CO2 u nových automobilů prodávaných v Evropě podílu elektricky poháněných vozidel.
Nové oficiální údaje agentury EU pro životní prostředí (EEA) ukazují, že emise CO2 z nových automobilů v roce 2020 poklesly o 12 % (14,5 g/km) na 107,8 g/km, přičemž podíl elektricky poháněných automobilů se téměř ztrojnásobil z 3,5 % na 11 %. Transport & Environment (T&E) uvedl, že tento prudký pokles ukazuje, že ambiciózní cíle EU v oblasti emisí CO2 z automobilů pobízejí výrobce automobilů ke snižování jejich dopadů na klima, nicméně že od roku 2025 budou zapotřebí ještě přísnější normy aby všechny nové automobily prodávané od roku 2035 měly nulové emise.
 
Manažer silničních vozidel a analýzy elektromobility v organizaci T&E Lucien Mathieu uvedl: „Emise u nových automobilů ještě před dvěma lety rostly, ale prudký pokles v loňském roce ukazuje, že automobilky reagují na standardy CO2. Někteří výrobci již uvedli, kdy budou vyrábět jen plně elektricky poháněná vozidla, ale k zajištění postupného vyřazování motorů na fosilní paliva do roku 2035 jsou zapotřebí ještě přísnější normy vedoucí k nulovým emisím.“
 
EU má navrhnou nové limity emisí CO2 pro osobní automobily a lehká užitková vozidla 14. července. T&E doporučuje, aby EU cíl pro rok 2025 zpřísnila a stanovila další závazný cíl pro rok 2027. Všechny zážehové a vznětové motory by podle T&E měly být vyřazeny z prodeje nejpozději do roku 2035.
 
Průměrné emise nových lehkých užitkových vozů však v loňském roce poklesly pouze o 1,5 % na 157,7 g CO2/km, zatímco tržní podíl elektricky poháněných dodávek se v roce 2020 mírně zvýšil pouze na 2,3 %. T&E uvedla, že emisní standardy CO2 pro dodávky jsou tak nízké, že většina výrobců automobilů je schopná je splnit bez prodeje jediného vozidla s nulovými emisemi. T&E uvádí, že nadcházející revize emisních norem pro dodávky dává EU jedinečnou příležitost posílit cíle a konečně podpořit masové zavádění elektricky poháněných lehkých užitkových vozidel.