name | autoweek.cz

Válka budoucnosti se povede o kritické suroviny

Válka budoucnosti se povede o kritické suroviny

10.07.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Předseda představenstva společnosti Renault Jean-Dominique Senard varuje před čínskou bouří v evropském sektoru elektrických vozidel, protože asijská velmoc ovládá klíčové suroviny pro výrobu akumulátorů pro automobily s nulovými emisemi.

Předseda představenstva společnosti Renault Jean-Dominique Senard na ekonomické konferenci Rencontres économiques d'Aix-en-Provence prohlásil, že se Evropa potýká s tím, co nazval čínskou bouří, která se vznáší nad odvětvím elektromobilů.

 

„Když mluvím o čínské bouři, mám na mysli dnešní silný tlak související s dovozem elektrických vozidel z Číny do Evropy. Zákaz prodeje automobilů s motory na benzin a naftu do roku 2035 otevřel bránu na trh EU přílivu čínských elektromobilů, jejichž výroba je jasně dotována. Konkurence z Číny odhaluje zranitelnost EU na trhu s plně elektrickými vozidly,“ řekl Senard

 

Čína je zdaleka nejvýznamnějším světovým výrobcem akumulátorů - v roce 2022 měla 56% podíl na světovém trhu. Je také lídrem v oblasti rafinace surovin, včetně lithia, kobaltu a grafitu. Podle statistik Institutu Jacquese Delorse se poptávka po lithiu v letech 2020 až 2030 zvýší o 30 %.

 

„Za posledních 25 let se Čína dostala ke světovým dolům a ke zpracování kritických surovin potřebných k výrobě elektromobilů. Čínské elektromobily navíc těží z 2,5krát nižších cel, než jaká Čína ukládá nám, když tam chceme vyvézt vozidlo. Vzájemnost neexistuje a to je třeba urychleně napravit,“ dodal předseda představenstva společnosti Renault.

 

„Přístup k surovinám nezbytným pro spravedlivý a účinný ekologický přechod bude nejdůležitější strategickou výzvou příštích let. Válka budoucnosti bude válkou o kritické materiály. Jsme schopni vyrábět elektromobily, ale bojujeme za zajištění bezpečnosti našich dodávek. Čínský průmysl elektrických vozidel a dodavatelský řetězec surovin jsou výsledkem mnohaletých investic, jejichž zopakování by stálo miliardy eur,“ dodal Senard.

 

„Doplácíme na konkurenci mezi Spojenými státy a Čínou,“ řekl předseda představenstva společnosti Renault Jean-Dominique Senard v narážce na čínská vývozní omezení, která eskalují technologickou válku se Spojenými státy a mohou způsobit další narušení globálních dodavatelských řetězců. Evropa se ocitla uprostřed tohoto sporu, což ji nutí hledat alternativy pro nejhorší možný scénář.

 

„Pokud dojde ke skutečné geopolitické krizi, budou škody pro továrny na akumulátory, napájené výhradně výrobky pocházejícími zvenčí, značné. To je ten problém. V případě náhlého nedostatku akumulátorů v důsledku nedostatku surovin by byl klíčový vývoj alternativních paliv - například syntetických paliv a vodíku. Jako by to udělal každý pečlivý výrobce... hledáme alternativy, abychom se vyhnuli ochromení země, kdyby nám například došly akumulátory. V Evropě nemáme téměř nic. I když začínáme obnovovat evropské těžební odvětví, bude to trvat nejméně deset let,“ varoval Senard.

 

„Nedávné rozhodnutí Číny omezit vývoz dvou kovů - galia a germania - kritických surovin používaných v polovodičích a elektrických vozidlech by mělo evropským představitelům vyvolat varování, protože ukazuje přílišnou závislost kontinentu na Číně a potřebu vybudovat nákladný dodavatelský řetězec. Zneužívání kontroly vývozu kritických materiálů ze strany Číny představuje vážné riziko,“ řekl Senard.

 

„Celková geopolitická situace, které Renault čelí, je těžká. V Evropě je několik evropských zranitelných míst při budování výrobních kapacit pro elektromobily, ale budeme bojovat, protože nemáme na výběr,“ ujistil Senard.

 

Evropa v roce 2020 vyrobila 1,41 milionu elektromobilů a do roku 2030 jich chce vyrábět 13,24 milionu ročně, čímž se stane předním světovým výrobcem.