name | autoweek.cz

Válka na Ukrajině přerušila dodávky kabelových svazků

Válka na Ukrajině přerušila dodávky kabelových svazků

03.03.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výrobci automobilů včetně Volkswagenu (i Škody Auto), BMW a Porsche se potýkají s nedostatkem kabelových svazků, protože jejich dodavatelé na západní Ukrajině v důsledku ruské invaze zastavili výrobu.
Přerušení výroby komponent nezbytných pro zajištění kilometrů kabelů v automobilech ovlivnila dodavatele jako jsou Leoni, Fujikura a Nexans a následně postihla i velké automobilky. Omezení dodávek již zasáhlo některé montážní závody Volkwagenu. Výroba už se zastavila ve Cvikově (kde se vyrábějí elektromobily ID.3 a ID.4) a Drážďanech, zatímco v hlavním závodě ve Wolfsburgu a u VW Užitkové vozy v Hannoveru byla omezena a pravděpodobně se brzy také zastaví. U Porsche se zastavila výroba v závodě v Lipsku, kde denně vyrábí 500 vozů Macan a Panamera ale ve Stuttgartu-Zuffenhausenu produkce vozů Taycan a 911 zatím pokračuje.
 
Postiženo bylo i BMW, které rovněž přerušilo výrobu ve svém největším evropském závodě v Dingolfingu. Také hlavní závod v Mnichově prozatím nemůže vyrábět další vozidla kvůli chybějícím dodávkám. Zastavila se také výroba motorů v Rakousku a vozů Mini v Anglii.
 
Kabelové svazky jsou životně důležité díly, které v průměrném autě spojují až 5 kilometrů kabelů. Jsou jedinečné pro každý model a auta bez nich nelze vyrobit.
 
Norimberský dodavatel palubní elektroniky pro automobily Leoni má na západní Ukrajině dvě továrny na výrobu kabelových svazků, v nichž pracuje 7000 lidí. Nyní se Leoni snaží kompenzovat ztráty ve výrobě a přerušení vyvolané ruskou válkou proti Ukrajině. Leoni vytvořilo pracovní skupinu, která neustále analyzuje vývoj. Firma v současné době své zákazníky zásobuje ze závodů v Maroku, Tunisku, Srbsku a Rumunsku.
 
Dodavatelé, včetně německých firem Forschner, Kromberg & Schubert, Prettl, SEBN a japonské Yazaki, vybudovali na Ukrajině mohutný sektor výroby kabelových svazků, protože v zemi je levnější a přitom kvalifikovaná pracovní síla. Podle analýzy dat společnosti Comtrade z roku 2020 byly kabelové svazky nejdůležitějším automobilovým produktem Ukrajiny vyváženým do Evropské unie a představovaly téměř 7 % veškerého dovozu tohoto produktu do EU. Podle ukrajinské společnosti pro rozvoj podnikání Ukraineinvest v zemi 22 automobilových dodavatelů investovalo více než 600 milionů dolarů do 38 závodů z nichž mnohé, i když ne všechny, vyrábějí kabelové svazky. Tyto závody zaměstnávají přes 60 000 Ukrajinců. Tato produkce je blízko výrobních závodů na automobily v Německu a nízkonákladových výrobních center subdodavatelů, které zejména německé firmy vybudovaly ve střední Evropě.
 
Dodavatelům může trvat měsíce, než zvýší výrobní kapacitu na jiných místech, protože to vyžaduje tovární prostory, stroje a nástroje, pracovníky a finanční zdroje. Výrobce autodílů Aptiv Plc už měsíce před invazí udělal právě to - přesunul velkoobjemovou výrobu dílů pro automobily ze svých dvou závodů na Ukrajině do bezpečnějšího regionu před možnými nepřátelskými akcemi.
 
Své pobočky na Ukrajině minulý týden uzavřela i společnost Bosch a vyzvala všech svých 360 zaměstnanců, aby se dostali do bezpečí. Bosch očekává významné důsledky pro své aktivity v regionu i mimo něj. Bosch má na Ukrajině závod, v němž se vyrábějí startéry pro trh s náhradními díly.