name | autoweek.cz

Varování (nejen) pro britský automobilový průmysl

Varování (nejen) pro britský automobilový průmysl

19.05.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Změňte dohodu o brexitu, nebo zavřete továrny, varuje automobilka Stellantis. Sdružení německých automobilek ale upozorňuje, že při neřešení stavu hrozí velké problémy i produkci elektromobilů v EU.

Skupina Stellantis varuje, že její britské automobilové továrny se budou muset zavřít pokud vláda okamžitě nezahájí nové jednání k dohodě o brexitu. Koncern, kontrolující mj. značky Opel/Vauxhall, Peugeot, Citroen a Fiat, sdělil britskému parlamentu, že podle současné dohody bude od příštího roku, kdy vstoupí v platnost přísnější pravidla po brexitu při vývozu elektricky poháněných vozidel do Evropy, zruší se tisíce pracovních míst. Podle obchodní dohody, sjednané při odchodu Británie z EU, musí od roku 2024 45 % hodnoty elektromobilu prodávaného v EU pocházet z Británie nebo EU, aby se vyhnulo clu.

 

Problém spočívá v tom, že akumulátor může představovat až polovinu nákladů na nový elektromobil a EU si zatím nevybudovala dostatečně velký vlastní průmysl a do konce roku 2023 se jí to pravděpodobně nepodaří.

 

Britská skupina výrobců automobilů Society of Motor Manufacturers and Traders uvedla, že současné výrobní kapacity v EU a Británii neumožní tomuto odvětví splnit požadavky na akumulátory a jejich díly. Toto varování odráží širší obavy, že britský automobilový průmysl nemá kapacity ani dodavatelský řetězec pro přechod na elektromobily, což představuje obrovské riziko v době, kdy si automobilky na celém světě vybírají místa pro výstavbu nových giga továren na akumulátory. Británie přilákala investice do elektromobilů od společností Nissan a Ford, zatímco další velcí hráči stále zvažují, kam investovat.

 

Stellantis proto vyzval vládu, aby se s Evropskou unií dohodla na prodloužení stávajících pravidel pro získávání dílů do roku 2027 namísto plánované změny v roce 2024. Mluvčí vlády v reakci uvedl, že ministr obchodu tuto otázku s EU vznesl. „Pokud se náklady na výrobu elektromobilů ve Spojeném království stanou nekonkurenceschopnými a neudržitelnými, budou naše provozy uzavřeny. Výrobci nebudou pokračovat v investicích a místo toho přesunou své výrobní závody mimo Británii, jak je vidět u dříve zavedených britských výrobců, jako jsou Ford a Mini,“ uvedl Stellantis v podání pro výbor Dolní sněmovny, který zkoumá vyhlídky britského průmyslu elektromobilů.

 

Společnost Stellantis oznámila investici do výroby elektromobilů v hodnotě 100 milionů liber (126 milionů dolarů) ve svém závodě v Ellesmere Port v roce 2021. V podání uvedla, že při tomto oznámení věřila, že bude schopna v Británii nebo v Evropě vyrobit dostatek dílů, aby splnila pravidla. „Nyní nejsme schopni tato pravidla původu splnit,“ uvedla s odkazem na problémy s dodávkami a inflaci nákladů na suroviny.

 

Také Sdružení německého automobilového průmyslu VDA naléhá na EU a Velkou Británii, aby odložily pravidla, která by bránila přechodu na elektromobily, což by mohlo podpořit výrobce automobilů ve Velké Británii, kteří požadují totéž. „Cla na vývoz do Británie i na dovoz z ní by pro evropský automobilový průmysl znamenala významnou konkurenční nevýhodu ve srovnání s jeho asijskými konkurenty na důležitém britském trhu. Představovala by také nebezpečí pro rozvoj elektromobility, protože by poškodila celý dodavatelský řetězec EU včetně výrobců akumulátorů, což by způsobilo další zaostávání Evropy jako místa výroby. Tím by se zbrzdila transformace,“  uvedlo sdružení.

 

„Aby Británie zachránila svůj automobilový průmysl, musí nejen prodloužit časový rámec dohody s EU, ale také urychleně přilákat výrobce akumulátorů a další dodavatele automobilů, aby se zde usadili. Cena neúspěchu je zcela jasná. Je to 800 000 pracovních míst ve Velké Británii, což jsou v podstatě ta pracovní místa, která jsou spojena s automobilovým průmyslem. Pokud nebudete mít ve Spojeném království kapacity na výrobu akumulátorů, pak se tito výrobci automobilů přesunou do kontinentální Evropy,“ řekl BBC Andy Palmer, bývalý provozní ředitel společnosti Nissan, který je předsedou představenstva evropského výrobce baterií InoBat.

 

Británie uvedla, že jedná s Bruselem. „Doufáme, že se nám podaří s EU v této věci dospět k řešení,“ řekl mluvčí premiéra Rishiho Sunaka.