name | autoweek.cz

Varování od šéfky odborů

Varování od šéfky odborů

04.05.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Šéfka podnikových rad MAN a Traton varuje: „Politika EU masivně přetěžuje evropské výrobce nákladních vozidel“.

Karina Schnurová, vedoucí podnikové rady MAN a dceřiné společnosti VW pro užitkové vozy Traton, varuje, že politici vyvíjejí na průmysl nákladních vozidel příliš velký tlak. „Politika masivně přetěžuje náš průmysl. V nejhorším případě by to mohlo stát tisíce pracovních míst,“ řekla v rozhovoru pro Merkur.de s odkazem na přechod k e-mobilitě, sankce za emise CO2 a zpřísňování emisních norem.

 

„Nemůžeme dělat všechno najednou. V současné době kompletně přestavujeme naše závody a školíme všechny zaměstnance,“ zdůraznila. Podle Schnurové je MAN uprostřed přechodu k elektromobilitě. Od roku 2024 mají z montážní linky v hlavním závodě v Mnichově sjíždět elektrické nákladní vozy pro těžkou a dálkovou přepravu. Současně se v závodě na výrobu motorů v Norimberku zřizuje produkce akumulátorů.

 

Polovina nových nákladních vozů mnichovského výrobce bude mít brzy elektrický pohon. Do toho přicházejí limitní hodnoty vozového parku pro rok 2025, které byly politiky zpřísněny a lze je ve střednědobém horizontu dosáhnout pouze s vysokým podílem elektrických vozidel. Při jejich nedodržení hrozí výrobcům miliardové pokuty.

 

Schnurová odkazuje na problém, že MAN sice má potřebná vozidla v nabídce, ale stále pro ně neexistují dobíjecí stanice. EU sice stanovila jejich hustotu, ale ani v Německu zatím nebylo nic postaveno. A když si speditéři chtějí zřídit infrastrukturu sami, obvykle to trvá příliš dlouho a je to spojeno s velkými byrokratickými překážkami. „Pokud nebude dobíjecí infrastruktura, nikdo nebude kupovat elektricky poháněná nákladní auta,“ říká šéf podnikové rady MAN.

 

Mateřská společnost MAN Traton chce pomoci vyřešit problém s nabíjením a společně s partnery sama zřídí 1700 rychlonabíjecích stanic. Podle Schnurové to ale nebude stačit: „To je důvod, proč by politika měla konečně přinést výsledky.“

 

Ohledně nové emisní normy Euro VII, plánované na polovinu roku 2027, šéfka odborů uvedla, že nová norma donutí společnost investovat miliardu eur do dalšího nákladného vývoje spalovacího motoru, ačkoli peníze jsou mnohem naléhavěji potřeba na elektromobilitu. „Navíc musíme z e-mobility stáhnout 400 vývojářů, kteří tam pak budou chybět,“ dodala Schnurová.

 

Emisní norma ztěžuje rozběh elektromobility. „Jsou potřeba technicky proveditelné mezní hodnoty a začátek Euro VII musí být odložen na rok 2030,“ řekla Schnurová. Zdůvodnila to i tím, že zároveň musí být certifikovány tisíce osobních a nákladních aut, a to každá varianta jednotlivě – od hasičského auta po domíchávač betonu. K tomu však úřadům chybějí zaměstnanci a zkušební stolice. U modelů, které ještě nebyly certifikovány, existuje riziko zastavení prodeje a výroby.

 

Změny, které prosazují politici, podle Schnurové představují pro průmysl obrovskou hrozbu. „Pokud se tohle všechno opravdu stane, hrozí, že nám zhasnou světla. Tady je ve hře spousta pracovních míst,“ upozornila. „Místo toho, aby politici nutili firmy investovat do všech oblastí, měli by je spíše podporovat v již tak obtížném přechodu na elektromobilitu. To je jediný způsob, jak si evropští výrobci nákladních vozidel mohou udržet konkurenceschopnost. To by také dávalo větší smysl pro ochranu klimatu,“ uzavřela Schnurová.