name | autoweek.cz

Varování pro trh s elektromobily: Čína omezuje export grafitu

Varování pro trh s elektromobily: Čína omezuje export grafitu

22.10.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Čína zavede požadavek na vývozní povolení pro hlavní produkty z grafitu ve snaze chránit svou národní bezpečnost. Čína je předním světovým producentem grafitu, suroviny nezbytné pro akumulátory elektromobilů.

Čína představila plány na omezení vývozu grafitu – nerostu klíčového pro výrobu akumulátorů pro elektromobily. Oficiálně to je z důvodů národní bezpečnosti. „Nová opatření zajistí domácí dodávky grafitu pro vojenské použití, například v leteckém a kosmickém sektoru, a také pro domácí výrobu akumulátorů,“ uvedly v pátek ministerstvo obchodu a Generální celní správa. Čína, která dominuje světové produkci a zpracování grafitu, bude od 1. prosince vyžadovat vývozní povolení pro syntetický grafitový materiál včetně vysoce čistého, vysoce tvrdého a vysoce koncentrovaných verzí syntetického grafitu a také pro přírodní vločkový grafit a jeho produkty.

 

Přírodní grafit je klasifikován jako kritická surovina (CRM) v EU, Japonsku, Kanadě a USA. Podle Mezinárodní energetické agentury se očekává, že v období 2020-2040 poptávka po grafitu vzroste 20-25x. „Vysoce citlivý grafit je vysoce výkonný materiál se širokou škálou aplikací v průmyslových odvětvích, jako jsou polovodiče, automobily, letecký průmysl, výroba akumulátorů a chemikálie. Mnoho zemí po celém světě se spoléhá na dovoz, aby uspokojily svou poptávku po grafitu,“ řekl agentuře Reuters Ivan Lam, senior analytik společnosti Counterpoint Research.

 

Nejnovější krok Číny je reakcí na eskalující obchodní válku s USA a EU. Oznámení přichází jen pár dní poté, co Spojené státy zavedly dodatečné limity na vývozu polovodičů do Číny, které mohou americké společnosti prodávat čínským firmám, včetně zastavení prodeje pokročilejších čipů umělé inteligence vyráběných společností Nvidia a zařízením na výrobu čipů. Evropská unie zase připravuje uvalení cel na elektrická vozidla vyrobená v Číně a tvrdí, že nespravedlivě těží z dotací.

 

Čína kontroluje celosvětový dodavatelský řetězec kritických minerálů potřebných k výrobě akumulátorů pro elektromobily. Podle amerického ministerstva energetiky Čína rafinuje 60 % světového lithia a 80 % kobaltu. V červenci Peking uvalil vývozní omezení na gallium a germanium, dva nerosty nezbytné pro výrobu polovodičů. O měsíc později jeho zámořské dodávky těchto materiálů klesly na nulu. Omezení vývozu těchto kovů z Číny zvýšilo jejich cenu. Rostoucí prodej elektrifikovaných vozidel nutí automobilky předhánět se v zablokování dodávek ze zemí mimo Čínu, aby se vyhnuly narušeným dodavatelským řetězcům, zvýšeným nákladům a přerušení výroby.

 

Podle US Geological Survey se globální trh s grafitem, používaným v akumulátorech, od roku 2018 rozrostl o 250 %. Podle United States Geological Survey Turecko (27,3 %) a Brazílie (22,4 %) společně vlastní polovinu světových přírodních zdrojů grafitu. Čína je až na třetím místě s 16 %. Následují Madagaskar (7,9 %), Mosambik (7,6 %), Tanzanie (5,5 %) a Rusko s více než 4 %. Jenže Čína je podle amerického geologického průzkumu největším světovým producentem, který poskytuje 67 % globálních dodávek v přírodní formě a zušlechťuje víc než 90 % světového grafitu na materiál používaný prakticky ve všech anodách akumulátorů elektromobilů.

 

Zatím není jasné, jak daleko Čína toto omezení vývozu grafitu dotáhne a jaký dopad budou mít tato nová opatření na dodávky grafitu v krátkodobém výhledu. Je však pravděpodobné, že budou ovlivněny ceny. „Bylo by odvážným krokem odříznout svět od grafitu, protože Číňané vědí, že by to všude zastavilo elektromobily a pravděpodobně by to způsobilo eskalaci místo deeskalace některých probíhajících obchodních sporů mezi EU a Čínou a mezi USA a Čínou. Je také pravděpodobné, že výrobci diverzifikují své dodavatelské řetězce, včetně hledání alternativních zdrojů a alternativních materiálů,“ řekl agentuře Reuters Christopher Richter, zástupce vedoucího výzkumu CLSA v japonském Tokiu.

 

Ivan Lam, hlavní analytik Counterpoint Research, uvedl, že Čína již dřív zavedla dočasné kontroly vývozu některých forem grafitu zatím s malým dopadem na průmysl a nová pravidla nepředstavují úplný zákaz: „Grafit má široké uplatnění v průmyslu a poptávka po něm roste. Průměrná cena grafitu bude v budoucnu nadále růst kvůli nerovnováze nabídky a poptávky, včetně dovozu z Ruska, které bylo před rusko-ukrajinskou válkou jedním z hlavních dodavatelů grafitu.“