name | autoweek.cz

Varovný signál z bankrotů výroby akumulátorů
01.09.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Po ukončení výroby akumulátorů ve společnosti Porsche varuje profesor Heiner Heimes z RWTH Aachen University před rostoucí závislostí na Číně. „Stáváme se 100% závislými – to je extrémně kritické.“ Důvodem není slábnoucí poptávka po elektromobilech, ale masivní cenový tlak z Asie.
Guido Reinking, šéfredaktor Autorské unie mobility, hovořil s profesorem Heinerem Heimesem, členem správní rady katedry Výrobní inženýrství komponent elektromobility (PEM) na Univerzitě RWTH Aachen.
Krize je zřejmá – a zhoršuje se: výrobci akumulátorů, jako Northvolt, Varta, Custom Cells a naposledy i dceřiná společnost Porsche Cellforce, vyhlásili bankrot nebo se dostali do finančních potíží. Dotčeny jsou i velké strojírenské společnosti, jako jsou Manz a Coatema Coating Machinery. Dosud téměř všechny pokusy o větší nezávislou výrobu článků – s výjimkou dceřiné společnosti VW Power Co v Salzgitteru – selhaly. Odborník na výrobu akumulátorů profesor Heiner Heimes v rozhovoru pro Car-Editors.net říká: „Během posledních pěti let investovalo mnoho firem do výroby článků. Situace se nyní dramaticky změnila. Mnoho společností ukončilo činnost nebo dokonce muselo vyhlásit bankrot. Nejnovějším příkladem je dceřiná společnost Porsche Cellforce.“
„Musíme rozlišovat mezi výrobou článků a výrobou modulů a sad. V Německu máme v oblasti modulů a sad dobrou pozici. Skutečná přidaná hodnota se však odehrává ve výrobě článků. Článek určuje cenu celého akumulátoru. Klíčové výkonnostní charakteristiky - hmotnost, velikost, dojezd, kapacita - to vše je určeno článkem. Proto je pro automobilový průmysl tak důležité mít vlastní výrobu článků.“
Je příčinou slabá poptávka po elektromobilech, a tedy i po článcích, nebo je výroba článků prostě příliš složitá? „To druhé, absolutně. A je tu ještě třetí efekt: velké množství článků z Asie je v současné době v Evropě nabízeno velmi levně. To může mít určitý strategický význam. Čínští výrobci jsou ve výhodné pozici: nabízejí své články tak levně, že velké společnosti v Evropě zjišťují, že nikdy nebudou schopny nabízet své produkty za tak nízké ceny. Pokud budou evropští výrobci vytlačeni z trhu nebo ani nezačnou s výrobou, nebudou žádní další konkurenti,“ varuje profesor Heimes. Vnímá to jako záměrnou strategii asijských výrobců, zejména z Číny, jak zabránit zavedení evropské výroby článků.
Podobný vzorec se již objevil i v jiných odvětvích. „I ve výrobě solárních článků byl evropský průmysl katapultován z trhu levným dovozem z Asie,“ připomíná Heimes. Tento pokles ovlivnil nejen samotnou výrobu článků, ale i dodavatelská odvětví. „Jsem velmi znepokojen, že podobný efekt uvidíme i u článků akumulátorů. Mimochodem, ovlivněn je i recyklační průmysl. I pro něj to bude náročné. Komu mají recyklační firmy prodávat získané suroviny, když v Evropě neexistuje výroba článků? I při výrobě článků vzniká spousta odpadu, který je třeba recyklovat,“ varuje profesor Heimes.
Není pro automobilky pohodlné články kupovat z Asie, protože jsou levné? „V tuto chvíli se zdá, že tato strategie funguje. Ale co se stane, když hlavní dodavatelé dojdou k závěru, že zvýší ceny o 40 nebo 50 % – třeba z politických důvodů? Dokážete si představit, co by to pro automobilky znamenalo? Koneckonců, články akumulátorů tvoří až 40 % ceny elektromobilů.“
„Dostáváme se do politické závislosti. A to se netýká jen automobilového průmyslu. Stále víc produktů se elektrifikuje: stacionární systémy pro ukládání energie a elektrické nářadí, aplikace v letectví a vojenském sektoru jsou založeny na bateriích. Pokud se na nich staneme 100% závislí, bude to extrémně kritické,“ varuje Heiner Heimes.
Dlouhodobé důsledky by mohly být velmi vážné. Profesor Heimes se domnívá, že Evropa se ztrátou technologických znalostí ve výrobě a recyklaci ohrožuje závislostí v jedné z klíčových oblastí transformace mobility. Zatímco Čína a další asijské země rozšiřují své postavení na trhu, Evropě hrozí role pouhého spotřebitele – bez vlastní konkurenceschopnosti a bez vlivu na budoucí technologické standardy.
Profesor Heimes požaduje, aby se politici víc angažovali v zavádění vlastní výroby článků v Evropě: „Musíme se důsledně zabývat otázkou výroby článků akumulátorů a uznat jejich strategickou hodnotu. Pak musíme investovat s maximální intenzitou – i kdyby to mělo trvat pět let a firmy budou potřebovat maximální podporu. Nebo se můžeme jednoduše rozhodnout proti tomu a vstoupit do nové závislosti. To se ale nedá zvrátit. Protože firmy, které teď selžou, se později nedají znovu aktivovat.“
Foto: Porsche a RWTH Aachen prostřednictvím Auto-Medienportal
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz