name | autoweek.cz

Ve Francii nelze vyrábět malá auta

Ve Francii nelze vyrábět malá auta

23.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vedení francouzských společností PSA Peugeot Citroen a Renault tvrdí, že ve Francii už není možné vyrábět se ziskem malé automobily. Přitom obě automobilky chtějí být konkurenceschopné s klíčovými modely jako jsou Peugeot 208 a Renault Clio.

Výrobní náklady jsou ve Francii příliš vysoké. Francouzské parlamentní komisi to sdělil hlavní provozní ředitel Renaultu Carlos Tavares když před ekonomickou komisí francouzského senátu rozebíral vysoké výrobní náklady v zemi. Tavares řekl, že Renault Clio vyráběný v továrně ve Flins ve Francii stojí o 1300 eur více než stejný automobil z turecké Burzy. Rozdíl v ceně je o to nepříjemnější v době, kdy v Evropě u malých automobilů vrcholí cenová válka, neboť automobilky používají pobídky snižující marže k udržení objemu prodeje. Renault zůstává podle Tavarese ziskový jen proto, že si vede dobře jeho pobočka Dacia vyrábějící auta a komponenty pro montáž v Rumunsku.

Při odděleném vystoupení před senátem také výkonný viceprezident PSA pro průmyslový provoz Denis Martin řekl, že francouzské montážní závody jsou nekonkurenceschopné. Martin uvedl, že segment malých aut není pro PSA v západní Evropě a zejména ve Francii ziskový. Vedení PSA je přesvědčeno, že rozdíl mezi francouzskými továrnami a továrnami v nízkonákladových zemích je nepřekonatelný. Peugeot 208 se vyrábí ve francouzské továrně PSA v Poissy a počítá se i s jeho produkcí v Trnavě na Slovensku.

Obě francouzské automobilky nejsou schopné snížit náklady částečně i kvůli vládní intervenci. V roce 2009 v době vrcholící krize Francie poskytla PSA a Renaultu půjčky ve formě podpory vývojových programů ve výši 6 miliard na oplátku za záruku, že zachovají pracovní místa a udrží otevřené továrny. Obě automobilky sice vloni tato půjčky splatily, nicméně vláda i nadále PSA a Renault žádá, aby demonstrovaly ekonomický patriotismus a zachovaly výrobu ve Francii. "Vláda si ale neuvědomuje si, že je nezbytné, aby automobilky zůstaly konkurenceschopné," uvádí Georges Dieng z agentury Natixis, „Francouzské automobilky nežádají o nové kolo finanční pomoci, ale o svobodu k patřičné restrukturalizaci své domácí výrobní základny tak aby udržely dlouhodobou funkčnost.“