name | autoweek.cz

Velká data slibují velké peníze

Velká data slibují velké peníze

09.01.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

Skupina Stellantis vytváří novou divizi datových služeb. Jeden z největších výrobců automobilů na světě zastřešuje 14 značek. Do roku 2030 bude nejméně polovina aut, které Stellantis dodá, tvořena připojenými elektromobily.

Společnost Stellantis oznámila, že zakládá novou obchodní jednotku, která jí pomůže rozšířit podnikání v oblasti datových služeb se zaměřením na data jako službu (Data-as-a-Service) a softwarové služby. Je to součást jejího plánu na zvýšení příjmů z činností souvisejících se softwarem v příštím desetiletí.

 

Nová jednotka Mobilisights bude poskytovat licence na data široké škále zákazníků, včetně konkurenčních výrobců automobilů. Bude čerpat z propojených vozidel společnosti Stellantis, kterých má být do roku 2030 celkem 34 milionů - oproti současným 12 milionům. To znamená stovky milionů snímačů vysílajících miliardy TB dat.

 

Nově jmenovaný generální ředitel společnosti Mobilisights Sanjiv Ghate uvedl, že by tato společnost mohla pomoci snížit nehodovost například předáváním informací o nebezpečí na silnicích a umožnit lepší přizpůsobení pojistných produktů jednotlivým řidičům. Sanjiv Ghate do společnosti Stellantis nastoupil loni a sídlí v San Franciscu.

 

Jak společnost Stellantis oznámila na veletrhu CES v Las Vegas, Mobilisights bude klíčovým příspěvkem k přírůstku jejích ročních příjmů ve výši 20 miliard eur, které do roku 2030 očekává od služeb souvisejících se softwarem. Sanjiv Ghate se ale nechtěl vyjadřovat k tomu, jakou částkou by měl Mobilisights přispět k příjmům. Uvedl nicméně, že Stellantis má řadu softwarových jednotek, z nichž každá bude generovat částku převyšující miliardu dolarů. Celkově chce Stellantis do roku 2030 zdvojnásobit tržby na 300 miliard eur ročně a zároveň udržet vysoké ziskové marže.

 

Mobilisights a její partneři budou samozřejmě fungovat v rámci velmi přísné správy dat a ochrany osobních údajů. Mobilisights nemá zájem o soukromé informace. Data ze snímačů bude využívat ke zlepšení komunikace řidiče s vozem, ke zlepšení pohodlí a bezpečnosti. Tato data budou klíčová i pro budoucí komunikační systémy Vehicle-to-Grid a Vehicle-to-Vehicle, čímž přispějí k větší bezpečnosti na silnicích, protože automobily budou v reálném čase upozorňovány na hrozící nebezpečí.

 

Další oblastí, kde se data dobře využijí, je statistika. Podpoří rozhodování založené na datech pro veřejné služby, výzkumné instituce i státní orgány. Výsledkem by měla být lepší efektivita dopravy díky lépe cíleným investicím.

 

Stellantis se tak pod Tavaresovým vedením rychlým tempem stává udržitelnou technologickou společností v oblasti mobility. „Se svými 14 značkami a miliony připojených vozidel má Stellantis bezkonkurenční globální datový rozsah schopný pohánět podnikání Mobilisights kupředu,“ říká Sanjiv Ghate. Jedná se o druhou ze sedmi nových obchodních jednotek s přidanou hodnotou, které Stellantis plánuje. První je divize Cirkulární ekonomika, jejímž cílem je větší využití recyklovaného materiálu ve výrobě.

 

Vytvoření samostatné jednotky by podle Sanjiva Ghaty mělo usnadnit i navazování partnerství. Zásadní úkol pro nejbližší budoucnost je jasný – výrobci automobilů musí v oblasti velkých dat začít spolupracovat, jinak se octnou na vedlejší koleji. Auta se totiž stále víc stávají nositeli softwaru a zdroji dat a právě nyní se rozhoduje o tom, kdo tuto novou oblast bude mít pod kontrolou a automobilky zde čelí tvrdé konkurenci technologických společností.