name | autoweek.cz

Velké cíle pro Muska

Velké cíle pro Muska

11.11.2025 | Aktuality

Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od jejího evropského korespondenta Nicka Careyho z Londýna. Dnes: Muskovy velké úkoly pro Teslu, japonské automobilky chtějí v Indii růst a Muskova hra i v Rivianu.

Po týdnech rostoucích obav v automobilovém průmyslu z opakování nedostatku polovodičů z doby pandemie se objevují stále silnější náznaky, že krize kolem nizozemského výrobce čipů Nexperia by mohla brzy skončit. Dodávky některých čipů Nexperia byly obnoveny a čínské ministerstvo obchodu v neděli uvedlo, že společnosti udělilo výjimky pro vývoz čipů pro civilní použití. Pokud se čipy budou nadále dodávat, mohlo by to automobilkám pomoci vyhnout se odstávkám výroby.

 

Spor z minulého měsíce o převzetí společnosti Nexperia nizozemskou vládou od čínského majitele Wingtech však stále čeká vyřešení. Nizozemsko a Čína vedou jednání, ale dokud nedosáhnou dohody, riziko dalšího narušení dodavatelského řetězce přetrvává.

 

Muskova výzva v prodeji aut

Jak se očekávalo, investoři Tesly schválili navrhovaný platový balíček generálního ředitele Elona Muska ve výši 1 bilionu dolarů, což experti popsali jako referendum o tom, zda se tradiční pravidla korporátního řízení vztahují i na nejbohatšího člověka světa.

 

Nyní je otázkou, zda Musk dokáže dosáhnout stanovené cíle aby tuto odměnu získal. Během příštího desetiletí musí Tesla dodat 20 milionů vozidel, provozovat 1 milion robotických taxíků, prodat 1 milion robotů a dosáhnout zisk až 400 miliard dolarů. Hodnota akcií Tesly se musí zároveň zvýšit, a to z nynějších 1,5 bilionu na 8,5 bilionu dolarů.

 

V současné době je nejtěžším z těchto materiálních cílů prodej 20 milionů aut. Ačkoli Tesla zaostává za Muskovými dřívějšími předpověďmi ohledně autonomních aut o několik let, 1 milion se nezdá nemožný, zatímco předpovědět prodej robotů, kteří ještě nejsou na trhu, za deset let je přinejlepším těžké.

 

Prodej aut Tesly je však katastrofální. V Číně v říjnu klesl o 35,8 % a dosáhl tříletého minima. Na evropských trzích, které dosud vykázaly říjnový prodej, si Tesla vedla špatně a do září její celoevropský prodej klesl o 28,5 %. Konec daňového kreditu na elektromobily ve výši 7500 dolarů v USA ztíží Tesle život i na domácím trhu.

 

Prodejní problémy Tesly zůstávají stejné. Kromě Muskovy neoblíbenosti u mnoha spotřebitelů má výrobce elektromobilů malou stárnoucí modelovou řadu v době, kdy konkurenti v Číně a Evropě uvádějí na trh spoustu noblesních nových modelů, z nichž mnohé jsou levnější než modely Tesly.

 

Některá z ponurých říjnových prodejních čísel v Evropě zdůrazňují problémy Tesly. V Dánsku Teslu v prodeji překonalo několik čínských značek elektromobilů jako BYD, Xpeng a Zeekr od Geely. Ve Španělsku její prodej zastínily značky MG od SAIC, BYD a Omoda a Jaecoo od Chery. Ve Švédsku Teslu v prodeji překonaly nejen mainstreamové značky, ale také luxusní německá automobilka Porsche – která přitom také nemá dobrý rok.

 

Řešení klíčových problémů Tesly s prodejem aut bude vyžadovat čas a spoustu peněz. Ale za 1 bilion dolarů to stojí za snahu.

 

Japonská orientace na Indii

Japonské automobilky Toyota, Honda a Suzuki v Indii investují velké částky do nových továren a nových aut, protože se snaží snížit svou závislost na dodávkách z Číny. Jak informuje agentura Reuters, Toyota a Suzuki oznámily investice v celkové výši 11 miliard dolarů na posílení výrobních a exportních kapacit na třetím největším automobilovém trhu světa.

 

Nízké náklady a rozsáhlá pracovní síla v Indii jsou pro automobilky atraktivní, ale země má pro japonské výrobce ještě jednu klíčovou výhodu: Indie zůstává prakticky uzavřena čínským elektromobilům. Takže prozatím japonské automobilky nebudou čelit tvrdé konkurenci ze strany BYD a dalších.

 

Rivian s Muskovým tahem

Den poté, co investoři Tesly schválili Muskův balíček odměn ve výši 1 bilionu dolarů, americký výrobce elektromobilů Rivian oznámil, že schválil plán, podle něhož by mohl generálnímu řediteli RJ Scaringeovi v příštím desetiletí vyplatit až 4,6 miliardy dolarů. Ještě před pár lety by se to zdálo jako neuvěřitelně vysoká částka. Muskův balíček však ve srovnání s tím činí cokoli jiného skromným.

 

Jak informuje agentura Reuters, plán Rivianu nahrazuje plán s vyššími cíli, o kterých představenstvo uvedlo, že pravděpodobně nebudou splněny, a přichází v těžké době pro tohoto výrobce elektromobilů. Ukončení daňových úlev na elektromobily v USA letos zasáhne tržby Rivianu a tento tučný balíček byl schválen v době, kdy Rivian zdvojnásobuje úsilí o snižování nákladů.

 

Společnost nedávno propustila 600 zaměstnanců, což představuje 4,5 % její pracovní síly. Představenstvo společnosti Rivian mezitím zdvojnásobilo Scaringeův základní plat na 2 miliony dolarů.

 

(Pozn. autoweek.cz: v červnu Volkswagen poslal Rivianu další miliardu dolarů aby jej zachránil před bankrotem, takže celkem už do amerického výrobce elektromobilů investoval 5,8 miliardy dolarů…)

 

Renault se opírá o Čínu

V rámci svých plánů na novou generaci elektromobilů bez obsahu vzácných zemin se Renault zbavil francouzského dodavatele Valeo a místo toho hledá čínského dodavatele pro statory. Jak informuje agentura Reuters, hlavním důvodem tohoto rozhodnutí je potřeba snížit náklady.

 

Renault je nejmenší z evropských mainstreamových automobilek a musí najít způsoby, jak snížit náklady na přechod k elektromobilitě. To stále častěji znamená spoléhat se na Čínu. Například nové elektrické Twingo od francouzské automobilky bylo navrženo v Číně aby se snížily náklady i doba vývoje. Vzhledem k tlaku na cenově dostupné elektromobily by Renault mohl brzy hledat další čínské dodavatele.

 

Rychlá kola

Plánovaný odkup divize Toyota Industries společností Toyota se pravděpodobně setká s dalšími překážkami poté, co aktivistický investor Elliott Investment Management uvedl, že koupil významný podíl v tomto výrobci vysokozdvižných vozíků.

 

Vedoucí programů Cybertruck a Model Y společnosti Tesla oznámili, že opouštějí amerického výrobce elektromobilů.

 

Probíhající krize v německém výrobci luxusních automobilů Porsche AG zasáhla v prvních devíti měsících roku zisk největšího akcionáře Porsche SE, přičemž upravený zisk po zdanění klesl o více než třetinu.

 

Společný podnik CARIZON společnosti Volkswagen s čínskou společností Horizon Robotics vyvine první interní čip německé automobilky, který bude pohánět inteligentní řízení v jejích vozech nové generace pro Čínu.

 

Singapurská firma Grab Holdings investuje 60 milionů dolarů do firmy Vay Technology, která se zabývá dálkovým řízením, aby využila svou platformu pro sdílení jízd.

 

Čínský výrobce elektromobilů Xpeng se spojí s divizí digitálního mapování Amap, aby spustil službu robotaxi, uvedly obě společnosti.

 

Foto: Tesla