name | autoweek.cz

Velké prémiové SUV z Bratislavy

Velké prémiové SUV z Bratislavy

15.06.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nové velké sportovní SUV Q8 Audi představuje jako kupé i přesto, že má pět dveří. Konkurent pro BMW X6, nebo Mercedes-Benz GLE Coupé se začne prodávat už v létě a vyrábět se bude v bratislavském závodě Volkswagen Slovakia.
K tradičně pojatému velkému SUV Audi Q7 připravili v Ingolstadtu alternativu nezakrývající inspiraci v Mnichově a Stuttgartu. Jmenuje se Audi Q8 a na silnicích či městských ulicích bude díky masivní masce a 22“ kolům k nepřehlédnutí. Vychází z platformy VW MLB evo jako mj. Audi Q7, Bentley Bentayga, Volkswagen Touareg III, Porsche Cayenne III nebo Lamborghini Urus - všechny vyráběné (minimálně z velké části) v Bratislavě. Design vychází ze stejnojmenného konceptu představeného vloni v Detroitu.
 
Podobnost s Audi quattro
Designem blatníků se hlásí legendárnímu Audi Quattro. Pozoruhodná jsou bezrámová okna dveří. Zajímavé jsou přední světlomety, u nichž svítí jejich spodní černá část. Nahoře jsou denní a potkávací světla, dole dálková. Sériově se dodávají světlomety s LED, na přání i s technologií HD Matrix LED. Světelný pás po celé šířce karoserie spojuje zadní světla. Stejně jako u prvního Audi quattro jsou zadní světla opticky podložená černou plochou.
 
S délkou 499 cm, šířkou 200 cm a výškou 171 cm je širší, kratší a nižší než tradiční Q7. Při rozvoru téměř 300 cm vytváří vnitřní prostor, který překonává bezprostřední konkurenty. Zadní sedadlo se dá na přání i podélně posouvat a zavazadlový prostor má objem 605 l, případně až 1755 l.
 
Tři displeje
Přístrojová deska se třemi displeji připomíná vrcholný model Audi A8. Na zobrazování základních informací slouží jako náhrada klasického přístrojového panelu plně digitální Audi virtual cockpit. Jeho 12,3“ HD displej lze tlačítky na multifunkčním volantu přepínat do dvou zobrazení. Na českém trhu bude Q8 sériově vybaveno vrcholným informačním a zábavním systémem MMI Navigation plus. Do individuálních uživatelských profilů zde lze uložit až 400 upřednostňovaných parametrů pro několik řidičů. Prostřednictvím aplikace myAudi App si navíc může řidič přenášet speciální cíle do navigačního systému nebo importovat do MMI kalendář z telefonu.
 
V koncepci ovládání MMI touch response se dají téměř všechny funkce vyvolat pomocí dvou dotykových displejů s haptickou odezvou. Horní 10,1“ slouží k ovládání infotainmentu a navigace a na spodním 8,6“ řidič ovládá klimatizaci a komfortní funkce.
 
Podvozek
Audi Q8 má mechanický samosvorný mezinápravový diferenciál, který rozděluje točivý moment standardně v poměru 40:60 mezi přední a zadní nápravu. V případě potřeby přenese většinu točivého momentu na nápravu s lepšími záběrovými schopnostmi. V kombinaci se světlou výškou 254 mm, krátkými převisy karoserie a asistentem pro sjíždění ze svahu tak Audi Q8 může jezdit i v náročném terénu.
 
Standardem je podvozek s elektronicky přestavitelnými tlumiči. Na přání se nabízí vzduchové pérování Adaptive air suspension s regulací tlumičů v komfortním nebo sportovním režimu. Pneumatické pérování upravuje světlou výšku podle jízdní situace a přání řidiče v rozsahu 90 mm.
 
Kromě sériového progresivního řízení Audi na přání nabízí i řízení všech kol s elektromechanický systémem natáčení zadních kol.
 
Pohonné jednotky
K dispozici zpočátku bude pouze vznětový šestiválec 3,0 TDI/210 kW (286 k). Vůz o hmotnosti 2145 kg urychlí z 0 na 100 km/h za 6,3 s a vyvine maximální rychlost 232 km/h. Později nabídku rozšíří 3,0 TDI ve verzi 169 kW (231 k) a zážehový 3,0 TFSI/250 kW (340 k). Sportovní verze SQ8 a RSQ8 dostanou zážehový V8 4,0 l biturbo. V Severní Americe a Číně bude dostupný i plug-in hybrid.
 
Všechny motory jsou kombinovány se systémem částečně hybrdiního pohonu MHEV (mild hybrid) s hlavní elektrickou soustavou s napětím 48 V. Ta využívá lithio-ionový akumulátor a motor-generátor s funkcí spouštěče BAS (Belt Alternator Starter) spojený s motorem drážkovaným řemenem. Při zpomalování dokáže rekuperovat výkon až do 12 kW a nabíjet baterii. Systém MHEV umožňuje využívat dlouhé fáze jízdy setrvačností s deaktivovaným motorem a funkci start-stop, jejíž činnost začíná už při 22 km/h.