name | autoweek.cz

Velký krok EU pro odchod nákladní dopravy od nafty

Velký krok EU pro odchod nákladní dopravy od nafty

11.04.2024 | Vladimír Rybecký | Doprava

Evropský parlament schválil návrh zákona, který nařizuje snížení průměrných emisí CO2 u nových nákladních vozidel na naftu o 45 % od roku 2030, o 65 % od roku 2035 a o 90 % od roku 2040.

Průměrné emise nových nákladních vozidel se budou muset od roku 2040 snížit o 90 % oproti roku 2019. Rozhodl o tom Evropský parlament přijetím zákona, který drasticky sníží počet nových nákladních vozidel s motory na naftu. Evropský parlament odhlasoval zákon, který nařizuje snížení průměrných emisí uhlíku u nových nákladních vozidel o 45 % od roku 2030, o 65 % od roku 2035 a o 90 % od roku 2040.

 

Tím se povinně zvýší počet vozidel s nulovými emisemi, tedy kamionů s elektrickým pohonem a na vodík, zatímco počet nových vozidel na naftu se bude muset významnou měrou snížit. V roce 2023 představovala nákladní auta na naftu 96 % ze všech nově registrovaných nákladních vozidel. Pro městské autobusy budou pravidla ještě přísnější a zahrnují úplné vyřazení nových vozidel na naftu do roku 2035.

 

„Přechod na nákladní vozidla a autobusy s nulovými emisemi je nejen klíčový pro splnění našich klimatických cílů, ale také zásadní hnací silou pro čistší vzduch v našich městech. Poskytujeme přehlednost pro jedno z hlavních výrobních odvětví v Evropě a silnou pobídku pro investice do elektrifikace a vodíku,“ uvedl hlavní vyjednavač parlamentu Bas Eickhout (Zelení/EFA). Zákon byl přijat 341 hlasy pro, 268 hlasy proti a 14 se zdrželo hlasování. Vedle Eickhoutových Zelených (EFA) hlasovala pro většina středolevé skupiny S&D, liberální Renew a Levice, zatímco většina středopravicových EPP, nacionalistických ECR a krajně pravicových skupin ID hlasovala proti novým pravidlům. Z českých europoslanců hlasovali pro Polčák (STAN/TOP 09), Gregorová, Kolaja a Peksa (Piráti), proti Tošenovský, Vondra, Vrecionová, Zahradil (ODS), Blaško, David (SPD), Hlaváček, Knotek, Kovařík (ANO), Pospíšil (STAN/TOP 09), Konečná (KSČM), Maxová (ČSSD), Šojdrová a Zdechovský (KDU-ČSL), zdržely se Charanzová a Dlabajová (ANO), nehlasoval Niedermayer (STAN/TOP 09).

 

Většina velkých výrobců nákladních vozidel tyto cíle podpořila. Generální ředitel Volvo Group Martin Lundstedt je označil za obtížné, ale proveditelné. Lundstedt zdůraznil, že zatímco výrobci budou připraveni dodat potřebná vozidla s nulovými emisemi, bude třeba posílit pobídky pro nákup takových vozidel zejména zvýšením cen nafty prostřednictvím cen uhlíku: „Zpoplatnění uhlíku je zásadní pro zajištění ekologičtější dopravy. Implementace systému EU zpoplatnění uhlíku pro silniční dopravu je zásadní pro vytvoření obchodních příležitostí pro elektrická a vodíková nákladní vozidla.“

 

Potřebná bude také nezbytná infrastruktura pro nabíjení a doplňování vodíku, což je něco, co chce EU zajistit zákonem, který členským státům nařizuje vybudování dobíjecích stanic pro nákladní vozidla každých 60 km a čerpacích stanic na vodík každých 200 km na hlavních silnicích EU do roku 2030.

 

Ministři zemí EU musí ještě návrh zákona formálně schválit, nicméně neformální jednání už byla uzavřena poté, co text v únoru prošel hlasováním mezi velvyslanci EU. Před hlasováním pohrozil německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP/Renew) odvoláním podpory, protože neponechal dostatečný prostor pro nákladní vozidla na alternativní kapalná paliva, jako jsou biopaliva nebo syntetická paliva. Wissing byl uklidněn poté, co se Evropská komise zavázala vytvořit novou kategorii i pro nákladní vozidla provozovaná výhradně na klimaticky neutrální paliva, která by byla povolena i po roce 2040. Do textu tak byl přidán nezávazný odstavec, který se řídí příkladem zákona pro osobní automobily. Ten de facto zakáže prodej nových vozidel se spalovacím motorem od roku 2035, ale obsahuje výjimku pro vozy provozované pouze na syntetická paliva.

 

Pro německého europoslance Jense Giesekeho, hlavního vyjednavače středopravé skupiny EPP, to však není dostatečné řešení: „Tento zákon nezahrnuje záruku, že vozidla na CO2 neutrální paliva mohou být v budoucnu registrována. Tento zákon proto musí být hned po evropských volbách znovu přezkoumán.“

 

Ekologičtí aktivisté naopak přijetí zákona uvítali. „Odvětví nákladní dopravy, které je druhým největším evropským přispěvatelem emisí CO2 z dopravy, zažije transformační posun. To, co se před lety zdálo nemyslitelné, je nyní jednoznačná cesta vpřed,“ uvedl ředitel pro těžká nákladní vozidla v Mezinárodní radě pro čistou dopravu ICCT Felipe Rodríguez.

 

Otázkou zůstává, jak ekonomika EU zvládne dramatické zvyšování nákladů na silniční nákladní dopravu, které se nutně promítne do výrazného zvýšení nákladů veškeré výroby v členských zemích a zdražení všeho zboží v obchodech. Výše uvedená omezení emisí se týkají mj. i vozidel na stavbách nebo speciálních vozidel např. záchranářů.