name | autoweek.cz

Víc než polovina elektromobilů je registrovaná v Číně

Víc než polovina elektromobilů je registrovaná v Číně

16.08.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Podle analýzy německého Centra pro výzkum solární energie a vodíku v Baden-Württembergu ZSW jezdilo na konci roku 2022 po čínských silnicích celkem 53 % ze všech plně elektricky poháněných automobilů a plug-in hybridů na celém světě.

Centrum pro výzkum solární energie a vodíku Bádensko-Württembersko (ZSW) dalo dohromady aktuální čísla týkající se rozvoje elektromobility. V roce 2022 bylo celosvětově nově zaregistrováno celkem 10,8 milionu elektromobilů. Největší světový nárůst zaznamenala Čína, kde se počet nových registrací téměř zdvojnásobil na 6,5 milionu nových elektromobilů, což odpovídá podílu přes 60 % registrací nových elektromobilů po celém světě. Na největším evropském trhu v Německu to bylo 830 000 elektricky poháněných vozidel.

 

V roce 2022 se podle výzkumu ZSW celkový počet elektromobilů v Číně vyšplhal na celkem 14,6 milionu vozidel. Spojené státy a Německo se umístily na druhém a třetím místě s 3,4 milionu resp. 1,8 milionu vozidel (o 59 % víc než v předchozím roce). Pokud Německo chce splnit svůj cíl 15 milionů elektrických vozidel do konce roku 2030, pak bude muset být každý rok nově registrováno nejméně dvakrát tolik elektromobilů než v roce 2022.  V Evropě kromě Německa zaujme ještě Norsko, kde je téměř 25 % všech vozidel vybaveno elektrickým nebo plug-in hybridním pohonem. V případě nových registrací v roce 2022 byl jejich podíl dokonce 80 %.

 

Podle analýzy ZSW byly dvě čínské značky mezi prvními třemi v celosvětovém žebříčku výrobců nově registrovaných elektromobilů v roce 2022. BYD je na prvním místě s téměř 1,8 milionu vozidel a na třetím místě je SAIC s 1,18 milionu. Na druhém místě se umístila Tesla s více než 1,3 miliony elektromobilů. Na čtvrtém místě je Volkswagen s 831 800 novými registracemi.

 

Německo začalo loni ve své oficiální registraci osobních automobilů uvádět Čínu jako výrobní zemi. Od té doby podle Federálního úřadu pro motorovou dopravu KBA vzrostl v červnu podíl čínských automobilů na trhu na 1,1 % takže Čína předstihla Velkou Británií.

 

Aby se elektromobilita ještě víc rozšířila, měly by podle ZSW ceny elektromobilů výrazně klesnout. Přitom největším nákladovým faktorem je stále akumulátor. „Pokud Německo nechce zůstat pozadu, musí se německé automobilky pohybovat nejen v prémiovém segmentu, zvláště když čínské firmy postupně pronikají i na zahraniční trhy," uvádí ZSW. Čínští výrobci pokrývají celé spektrum osobních vozů - od nejmenších až po velká prémiová auta. Pouze Tesla s nimi dokáže držet krok, ale je přitom závislá na snížení cen.