name | autoweek.cz

Vitesco Technologies představuje inovace pro elektromobilitu

Vitesco Technologies představuje inovace pro elektromobilitu

15.08.2022 | Vladimír Rybecký | Trendy

Společnost Vitesco Technologies představila novinky zaměřené na elektrifikaci. U nejnovější generace elektrického pohonu uvádí alternativu pro budoucí elektrická vozidla s dlouhým dojezdem, která se obejde bez permanentních magnetů, tedy bez vzácných kovů.

Společnost Vitesco Technologies na mezinárodním sympoziu o elektromobilitě EVS v Oslu představila inovace zaměřené na elektrifikaci vozidel. Poprvé představila řešení pohonu optimalizované pro budoucí elektromobily s delším dojezdem. Jde o tzv. externě buzený synchronní elektromotor EESM, k jehož výrobě nejsou zapotřebí vzácné kovy a který je speciálně konstruován pro delší dojezd a rychlejší jízdu po dálnicích.

 

Účinnost a udržitelnost jako hlavní požadavky

Dnešním standardem při elektrifikaci vozidel jsou trvale buzené elektrické motory PSM. Důvodem je jejich vysoká účinnost v městském provozu nebo při cestách na střední vzdálenosti. V rotoru motorů typu PSM se používají permanentní magnety na bázi vzácných kovů.

 

Podmínky, za nichž je elektrický pohon používán, se však postupně mění. Dojezd elektromobilů s akumulátory se stále prodlužuje a při skutečně dlouhých cestách, které zahrnují rychlou jízdu po dálnici, se stále výrazněji prosazují externě buzené synchronní stroje. Zejména při vysoké rychlosti se ukazují jako účinnější než motory PSM.

 

V těchto strojích se v rotoru namísto magnetů používají cívky. Kromě účinnosti ve vysoké rychlosti je u těchto motorů výhodou i skutečnost, že není nutné brát ohled na cenu permanentních magnetů, jež se v současné době vyšplhala na desetileté maximum. Uhlíková stopa tohoto pohonného systému se navíc snižuje o část připadající na těžbu vzácných kovů, což může znamenat pozitivní dopad na udržitelnost výrobku během jeho životního cyklu.

 

Společnost Vitesco Technologies proto připravuje rozšíření portfolia, čímž zpřístupní technologii EESM pro svůj již úspěšný pohon náprav včetně výkonové elektroniky. Společnost s touto technologií získala dlouholeté zkušenosti. Proto má v oblasti jejího vývoje a průmyslového nasazení určitý náskok.

 

Další systémy a řešení

Vitesco Technologies při EVS představilo i další systémy a řešení, které činí provoz elektromobilů efektivnějším. Patří mezi ně:

  • možnosti správy pro monitorování stavu akumulátoru a jeho nabití, což přispívá ke zvýšení bezpečnosti a prodloužení životnosti akumulátoru, a systém chlazení pro větší dojezd a pohodlí a rychlejší nabíjení,
  • vysokonapěťová skříň jako ústřední elektronická jednotka pro technologii nabíjení elektromobilů i pro rozvod energie ve vozidle,
  • hlavní řídicí jednotka, která v podobě malého serveru zajišťuje vše, co elektromobil k jízdě potřebuje.

 

Thomas Stierle: „Systém řízení akumulátoru funguje jako ústřední rozhraní mezi akumulátorem a elektrickým pohonem. Navazuje spojení s vozidlem, monitoruje důležité funkce akumulátoru a shromažďuje informace o stavu jejího nabití, což významně přispívá k efektivitě provozu. Zvyšuje tím také bezpečnost akumulátorů a prodlužuje jejich životnost.“

 

Skleněný měnič s technologií měření s vysokým rozlišením

Další zajímavostí je vozidlo, které funguje jako pojízdná zkušebna. Zde lze díky vysoce sofistikované měřicí technice sledovat funkci měniče v reálném čase. Z vozidla se vybrané hodnoty, jako proudové toky, účinnost a ztráty, přenášejí do technologického cloudu Vitesco. Tato prezentace nabízí mimo jiné know-how v oblasti měřicí techniky z předchozího vývoje vysoce účinných měničů na bázi karbidu křemíku (SiC), jejichž sériovou výrobu společnost Vitesco Technologies zahájí v roce 2023.