name | autoweek.cz

Vlastně je to jednoduché

Vlastně je to jednoduché

19.11.2009 | Ivana Rybecká | Trendy

Povídání o tom, jak se z Daewoo stane Buick, z Buicku Opel, z Opelu Buick a z Buicku Daewoo, tedy vlastně Chevrolet.

Rozsáhlé mezinárodní působení koncernu GM a obliba značky Buick v Číně vedou k několika podivným případům mezikontinentálního sdílení platforem. Pokusíme se část této motanice rozplést.

V současnosti se v Číně pod jménem Buick Excelle stále ještě prodává letité Daewoo Lacetti vycházející z Buicku. Ano, je to stejný automobil, který se stal základem i vozu Suzuki Forenza. Excelle ale bude brzy nahrazen! Nikoli ovšem výrobkem Daewoo, ale novým Buickem Ying Lang. To bude ve skutečnosti nový Opel Astra (který se v Anglii prodává jako Vauxhall Astra) s novým jménem a postavený na platformě Delta II. Stejnou platformu Delta II použije i připravovaný Chevy Volt, který se v Evropě objeví pod jménem Opel Ampera.

A co se stane s Daewoo? Z toho nyní je společnost GM DAT, která vyrábí auta pod značkou Chevrolet. Na stejné platformě Delta II nabízí nástupce Lacetti, který se jmenuje Chevrolet Cruze. Kromě toho chystá i nový sedan střední třídy, který je v podstatě Buickem LaCrosse pro modelový rok 2010. Ten se staví na platformě Epsilon II, na níž vznikl Opel Insignia a nový Saab 9-5 (který bude nově vyrábět čínská firma Beijing Auto).

Doufáme, že tím se vše vyjasnilo.

Abyste v tom neměli zmatek, tak raději nepřipomínáme, že Daewoo Lacetti se v Evropě prodávalo i pod jménem Nubira, než se označení změnilo na Chevrolet Lacetti. V Indii ale tento vůz nese jméno Chevrolet Optra, jenže pokud jej pohání diesel, tak je to Magnum.

V USA se neprodává ani Buick Excelle ani Chevrolet Lacetti, nicméně v Kanadě si toto auto mohli koupit jako Chevrolet Optra. Suzuki model Forenza v USA nabízí současně pod jménem Reno, ale v Japonsku také jako Chevrolet Optra. Lacetti se objevilo dokonce i v Austrálii pod označením Holden Viva (toto jméno nyní dostala nově australská podoba Chevroletu Cruze). A jen na okraj - jako pozůstatek globální expanze Daewoo vyrábí polská firma FSO patřící ukrajinskému koncernu UkravAVTO Lacetti pro ukrajinský trh, ale protože Ukrajinci nemají právo používat žádné z těchto jmen, prodává se toto auto pod označením Sens, tedy něco jako No name.