name | autoweek.cz

Vliv řetězce Media Markt na automobilový průmysl
10.08.2025 | Aktuality
Šéfredaktor Automobilwoche, Burkhard Riering, komentuje vývoj v automobilovém průmyslu.
Kupte si německý průmysl - nyní za výhodnou cenu! Oni nejsou hloupí! To by mohla být pronikavá sebepropagace Media Marktu. Tento obchodní řetězec získává čínská skupina JD.com. Patří sem i sesterská společnost Media Marktu Saturn. To je neuvěřitelné.
Tento proces vyvolává otázku, jak čínskou se stane evropská ekonomika. Odpověď zní: částečně. To platí i pro automobilový průmysl. Nejde o to, že čínské automobilky v budoucnu získají velký podíl na evropském trhu. Spíše jde o to, že by mohly podniknout velké nákupní akce a získat tradiční evropské značky.
V příštích několika letech by mohlo dojít k nové vlně převzetí. Ze dvou důvodů:
Za prvé, evropské automobilky se musí zeštíhlit a zefektivnit. Proto se zbavují přebytečné váhy. To by mohlo zahrnovat i prodej značek z jejich portfolia nebo servisních společností. Skupina VW také funguje tímto způsobem: servisní IT společnost MHP nebo inženýringovou společnost IAV jsou údajně na trhu a jistě by mohly přilákat zájem čínských nebo indických zákazníků. Alespoň jedna indická společnost už údajně oslovila MHP.
Za druhé, čínské automobilky si uvědomují, že jejich vlastní značky mají tendenci uvíznout na určitém limitovaném podílu na trhu. Proto získávají „historické“ značky – velká, stará jména, která zákazníci znají a která budí větší důvěru. To se už stalo: MG, založená v Oxfordu v roce 1923, je dlouhodobě vlastněna čínskou skupinou SAIC. Lotus, založený v Norwichi, je většinově vlastněn společností Geely, stejně tak Volvo a výrobce černých taxíků, dnes London EV Company. Pod čínskou kontrolou jsou i společnosti jako Pirelli a Kuka.
Ohrožených značek je spousta. Ale zda se jména jako Maserati nebo Lancia jednoho dne stanou čínskými, je spekulací. Zajímavé by mohly být i spící značky, jako francouzská Simca nebo skandinávský Saab. Neúspěšný pokus o návrat Borgwardu, který zanechal čínského majitele Beiqi Foton Motor s velkým šrámem na nose, však stále hrozí na obzoru.
A nejsou to jen Číňané, kdo pokukuje po Evropě, ale i Indové. Skupina Tata právě koupila Iveco, když Jaguar Land Rover již dlouho vlastní. Britský výrobce nyní dostane svého prvního indického generálního ředitele.
Kromě toho existují země, které musí reinvestovat své peníze získané z ropy a plynu, jako jsou Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty.
Jedna věc je jistá: vlastnické struktury se změní. Evropské automobilové dynastie už nejsou ochotny udržovat ztrátové značky po celá desetiletí. Padnou důležitá rozhodnutí.
Foto: presseportal a Newspress
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz