name | autoweek.cz

Vlk zůstal hladový a koza je mrtvá

Vlk zůstal hladový a koza je mrtvá

21.12.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Několik komentářů k návrhu Evropské komise na podporu úsilí automobilového průmyslu o přechod k čisté mobilitě slibujícího zjednodušení pravidel.

Výrobci automobilů se sídlem v Evropské unii budou muset od roku 2035 splnit 90% snížení emisí CO2 namísto 100 %, které dříve stanovovala legislativa EU. Zbývajících 10 % emisí musí kompenzovat používáním „zelené“ oceli vyrobené v EU nebo používáním udržitelných paliv.

 

Komise také představila plán na snížení závislosti na dodávkách akumulátorů z Číny posílením místní výroby, přičemž evropským výrobcům nabízí bezúročné úvěry ve výši 1,5 miliardy eur.

 

Nařízení o emisích pro firemní vozové parky obsahuje daňovou složku, která od ledna 2028 členským státům EU zakazuje poskytovat finanční podporu na nákup, leasing, pronájem, splátkový prodej a provoz firemních vozidel a lehkých užitkových vozidel, pokud se nejedná o vozidla s nulovými nebo nízkými emisemi.

 

Návrh Komise bude nyní projednán mezi Evropským parlamentem a Evropskou radou. Nadcházející kyperské předsednictví EU prostředkuje na toto téma politická jednání, která začnou v lednu 2026.

 

„Pokračujeme v cestě k mobilitě s nulovými emisemi, ale zavádíme určitou flexibilitu pro výrobce, aby mohli splnit své cíle v oblasti emisí CO2 co nejefektivnějším způsobem. Nový automobilový balíček je oboustranně výhodný. Výrobci automobilů budou mít větší flexibilitu a zároveň vytvoří vedoucí trh pro čistou ocel,“ řekl komisař pro oblast klimatu Wopke Hoekstra.

 

Komisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas dodal: „Toto je jasný signál, že po roce 2035 mohou být na trh uvedeny i jiné technologie než bateriová elektromobily. Spotřebitelé budou mít svobodu rozhodnout se, jakou technologii chtějí používat.“

 

Dlouholetý zákonodárce Peter Liese z Evropské lidové strany EPP, což je dominantní frakce v Evropském parlamentu, uvítal aktualizaci exekutivy EU a uvedl: „Technologická neutralita a klimatická neutralita jsou slučitelné a musí být sladěny. Budoucnost patří elektromobilitě a já tomu věřím. Nesmíme polevit v naší podpoře elektromobility, zejména pokud jde o rozšiřování nabíjecí infrastruktury.“

 

Koncern Volkswagen je spokojen a návrh označuje za pragmatický, zejména proto, že malé elektromobily brzy obdrží speciální dotace.

 

Prezidentka Německého svazu automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová uvedla: „EU slíbila, že prozkoumá realitu, zanalyzuje ji a poté na základě této analýzy zavede flexibilitu a úpravy. To se nestalo – Brusel svým návrhem zklamal. Celkový balíček je v době rostoucí mezinárodní konkurence fatální. To, co se jeví jako větší otevřenost, je plné tolika překážek, že hrozí, že vše v praxi zůstane neúčinné. Pokud jde o zelenou ocel a obnovitelná paliva, automobilový průmysl čelí požadavkům, kde dostupnost těchto zdrojů je mimo naši kontrolu. Jednoduše řečeno to znamená, že náš průmysl – stejně jako u nabíjecí infrastruktury – je opět závislý na vývoji, který nemůže ovlivnit. To je opakem jistoty pro plánování.“

 

Peter Schwerdtmann pro Auto-Medienportal napsal: „Každý, kdo si myslel, že návrh Evropské komise na flexibilnější zákaz spalovacích motorů, konečně vnesl do diskuse trochu zdravého rozumu, se mýlí. Pravidla, která jsou nyní na stole, záměrně akceptují, že snižování emisí se začne projevovat až pozdě. Pro ty, kteří řídí dění v EU, je stále důležitější prosazovat monokulturu elektromobilů než ochrana klimatu.“

 

Stefan Reindl, ředitel Institutu pro automobilovou ekonomiku IfA: „Popsal bych to jako homeopatický efekt. Zároveň k tomu připojují celou řadu návrhů, které nejen vytvářejí byrokratickou noční můru, ale také rozšiřují tuto zátěž na dodavatelské, hodnotové a prodejní řetězce. V konečném důsledku je to jen pokus zakrýt politické selhání. Praktická implementace návrhu bude extrémně obtížná. Jedná se o čistě symbolickou politiku. Potřebujeme dlouhodobou a spolehlivou cestu, která zohlední faktory lokality i pobídky pro kupující. Jednou z možností by bylo realisticky odložit cíl. To by v podstatě stačilo. Místo toho vidíme strategie zapínání a vypínání: nejprve existují pobídky a zákazy, pak zase ne. To mezi výrobci i kupujícími posiluje dojem, že sami politici nevědí, co je prospěšné a proveditelné. Nyní se opět objevuje nejistota. Jsem si docela jistý, že návrh neprojde. Ani hlavy států, ani parlament ho neschválí kvůli jeho vysoké složitosti a proto, že mnoho výpočetních modelů je stále nejasných. Všechno je to velmi nedodělané.“

 

William Todts, výkonný ředitel společnosti T&E, uvedl: „Elektrifikaci firemních vozových parků lze snadno dosáhnout v rámci evropské průmyslové politiky a je skvělé vidět, že Komise v tomto ohledu podniká kroky. Měli bychom se však snažit o to, aby velké společnosti přešly na plně elektrický pohon na trhu, který je podpořen desítkami miliard veřejně financovaných daňových úlev.“

 

Chris Heron, generální tajemník E-mobility Europe, obchodního sdružení lobbujícího za elektrickou mobilitu, vyjádřil politování nad rozhodnutím Komise: „Pro investory to vytvoří větší nejistotu. Víme, že budoucnost dopravy je elektrická. Co není jasné je, kdo ji bude stavět. Váhání nebo smíšené signály riskují, že podkopou investiční jistotu, kterou výrobci akumulátorů, zpracovatelé a sítě potřebují k rozšíření. Poselství pro politiky je jednoduché: držte se ambicí a dejte to průmyslu jasně najevo.“

 

Foto: EC - Audiovisual Service