name | autoweek.cz

Vodík a třídní boj

Vodík a třídní boj

16.02.2023 | | Aktuality

Komentáře Petera Schwerdtmanna pro Auto-Medienportal.

Na zdraví do Bruselu! Konečně je hotovo: stáváme se vodíkovou, zcela dekarbonizovanou ekonomikou. A náš vodík bude také zelený, protože jej lze získat pouze z přebytečné elektřiny z fotovoltaiky, větru a vodní energie. Ten přebytek bude tak velký, že udržitelně uživí naši budoucí prosperitu.

 

S vodíkem bude provozován nejen ocelářský průmysl, ale i všechny ostatní průmyslové procesy, které vyžadují energii. Dokonce umožníme dopravnímu odvětví zpřístupnit plynný vodík jako kapalinu - například jako palivo pro elektroletadla a palivo pro elektrolodě nebo dokonce palivo pro těžká nákladní a speciální vozidla. Sortiment bude kompletní: e-kerosen pro proudová letadla, e-palivo pro lodní dopravu, e-nafta pro nákladní automobily a také pro armádu – to vše ve prospěch ekonomiky.

 

A lidé? Brusel nyní zakázal e-benzin a e-naftu pro soukromá auta. Místo k čerpací stanici by měli všichni jezdit k nabíjecí stanici, která se teprve bude stavět. Kdo bude chtít stále provozovat spalovací motor s klimaticky neutrálním palivem, bude se musí sžít s novou emisní normou Euro 7.

 

Důsledky jsou jasné: vozy Euro 7 budou stále dražší - čím menší, tím dražší. První výrobci již omezují nabídku kompaktních a malých aut. Ale elektromobil je stejně dražší. Známý masový výrobce dnes sní o tom, že brzy nabídne základní model za 25 000 eur. Za to kdysi byla dvě malá auta. Kromě dražších aut přijdou i dražší pohonné hmoty nebo extrémně drahá elektřina z rychlonabíjecí stanice, kde se ceny dají upravit podle potřeby.

 

Všichni zastánci dopravní transformace předpokládají, že v budoucnu bude menší automobilový provoz. Rozhodnutí z Bruselu jasně ukazuje, jak to bude dosaženo. Osobní mobilita s vlastním autem se stane výsadou bohatých. A jízdní kolo dostane zpět svou starou roli – jako symbol neprivilegovaných.

 

Vzdálené galaxie

 

V ideálním světě bude elektrická energie proudit všude od Grónska až po poušť Gobi. Elektrony budou pocházet pouze z čistých zdrojů, které jsou pro atmosféru neškodné a bez jakéhokoli rizika. V tomto světě bude existovat pouze jedno palivo pro výrobu, životní prostředí a mobilitu. Jenže tento elektrosvět je stejně vzdálený naší realitě jako jiná galaxie. Přesto je to právě tato utopie, které mnozí vědci, přesvědčení o své odbornosti, věří, když porovnávají klimatické dopady elektrického pohonu se vznětovými nebo zážehovými motory.

 

A mají pravdu: elektromobily budoucnosti jsou čistší, snáze se vyrábějí a lépe automatizují. Využívají energii mnohem lépe než konvenční spalovací motory, zabraňují člověkem působenému globálnímu oteplování, čistí vzduch, který dýcháme, zlepšují bezpečnost a plynulost silničního provozu a mohou vést k pohodlnějšímu způsobu přepravy osob a zboží.

 

Elektromobil je dobrý. Ale ne náš svět. Po silnicích celého světa jezdí víc než 1,5 miliardy vozidel se spalovacími motory, z toho asi 60 milionů jen v Německu. Víc než polovina německé elektřiny se vyrábí z fosilních paliv s přídavkem velkého množství jaderné energie pocházející ze zahraničí. Již desítky let víme, že slunce, voda a vítr nepíší naše účty za elektřinu. Máme vhodné technologie, takže jsme už dávno mohli mít k dispozici tolik elektřiny, že uvažovat o účinnosti by bylo směšně zbytečné. Ale právě s takovými technickými znalostmi se nyní při srovnávání zlomyslně odvádí pozornost od reality.

 

Globální oteplování postupuje rychleji, než se očekávalo. Pokud v tom chceme omezit roli dopravy, musíme dát 1,5 miliardám spalovacích motorů klimaticky neutrální palivo. Bude trvat desítky let, než všechna vozidla na světě budou schopna jezdit na elektrický pohon, určitě mnohem déle, než zažije většina fanatiků do elektromobility ve svém profesním životě.

 

Elektromobil je dobrý. Změní svět. To ale není možné teoretickými úvahami a ne za pár let. Ambiciózní program spolkové vlády, která chce během sedmi let na německých silnicích vidět 15 milionů elektromobilů, ukazuje časové rozpětí, o němž mluvíme. A to se současným počtem 840 000 elektrických a plug-in vozidel. Pokud by byla šance na splnění tohoto cíle, byli bychom vzorovou zemí pro elektromobilitu, a přesto bychom pro cíl 1,5 °C nedosáhli nic. Tři čtvrtiny aut na německých silnicích by stále poháněly spalovací motory. A svět by vypadal ještě hůř, protože německý příklad bude moci následovat jen málokdo.

 

Proto musí elektronadšenci rychle opustit svou ideální galaxii. Pokud mají klimatičtí experti pravdu, potřebujeme řešení pro stovky milionů vozidel se spalovacími motory. Občané budou vděční, když se jim konečně ukáže rozumný plán B.

 

Peter Schwerdtmann, Auto-Medienportal