name | autoweek.cz

Vodík palivem budoucnosti i v nákladní dopravě

Vodík palivem budoucnosti i v nákladní dopravě

28.08.2017 | Vladimír Rybecký | Doprava

Je mnoho důvodů, proč by se vodíkové palivové články mohly stát jedním z řešení udržitelné přepravy budoucnosti. Scania pracuje na přípravě jejich využití i v nákladní dopravě.
Elektrifikace, hybridní pohony a různá alternativní paliva přitahují velkou pozornost. Trochu ve stínu těchto možností zůstala technologie vodíkových palivových článků. Ale Scania, ve své snaze o posun směrem k udržitelné přepravě, pracuje na vývoji i v této oblasti. Ve spolupráci s norským velkoobchodem Asko testuje nákladní vozidla s vodíkovým pohonem.
 
Vozidlo je vybaveno elektromotorem, který je napájen s využitím palivových článků, v nichž dochází k reakci vodíku s kyslíkem ze vzduchu za vzniku elektrické energie. Nákladní vozidla nebo autobusy s palivovými články mají ještě navíc akumulátory. Ty přispějí energií v případě potřeby vyššího výkonu a naopak uchovávají energii získanou například rekuperací při brzdění.
 
Hedvig Paradisová je projektovou manažerkou zodpovědnou za spolupráci Scanie se společností Asko. Už několik let intenzivně pracuje na odkrývání potenciálu, který v sobě palivové články na vodík skrývají: „Zákazníci na různých místech světa mají rozdílné potřeby, ale palivové články na vodík mohou být jedním z řešení. Vidíme to například v Japonsku, Jižní Koreji nebo Kalifornii, kde se vodík začíná prosazovat a budují se zde také čerpací stanice.“
 
Nulové emise z pohonné jednotky
Hlavní výhodou používání technologie palivových článků jsou nulové emise z pohonné jednotky. Nákladní vozidla nebo autobusy vybavené palivovými články produkují pouze vodní páru. Navíc vodík, potřebný k provozu, lze získávat s využitím obnovitelných zdrojů.
 
Další výhodou vozidel s vodíkovými palivovými články a důvodem rostoucího zájmu o ně je skutečnost, že mají parametry srovnatelné s konvenčními vozidly, především nejsou limitována krátkým dojezdem jako elektromobily s akumulátory. Přesto, jako u každé nové technologie, je i zde zatím řada překážek. „Technologie ještě není úplně vyvinutá. Potřebujeme v krátké době udělat velký krok. Především vyřešit degradaci a životnost palivových článků,“ vysvětluje Hedvig Paradisová.
 
Řešení udržitelné přepravy
Je zde také otázka, jak a kde doplňovat vodík. „Vodíkové čerpací stanice ještě nejsou tak rozšířené, ačkoliv jejich počet roste. Některé společnosti, jako například Asko, budují svou vlastní síť a mají tak kontrolu nad svým vlastním ekosystémem. Je zde potřeba udržitelných řešení, která mají minimální dopad na životní prostředí,“ říká Hedvig Paradisová.
 
Potřebný je také prostor pro tlakové nádoby na vodík ve vozidle. Řešení, které je k dispozici dnes, zabírá mnoho místa, které by jinak mohlo být použito pro přepravu zboží v nákladních vozidlech nebo lidí v autobusech.
 
Paradisová ale věří, že všechny překážky se dají překonat a vodík se stane jednou z cest udržitelné přepravy: „Věřím, že palivové články čeká světlá budoucnost. Vodík bude v budoucnu jednou z možností. I v osobní přepravě se začíná s jeho využitím. Testují ho různé společnosti na pilotních flotilách. Jsem si jistá, že zde budou různá řešení pro různé regiony a jedno řešení nemusí nutně vyhovovat všem, ale technologie vodíkových palivových článků určitě bude hrát významnou roli.“
 
Jak to funguje
Palivové články vytvářejí elektrickou energii díky elektro-chemickému procesu, při němž se využívá vodík a kyslík ze vzduchu. Elektřina vytvořená v palivových článcích pohání elektromotor. Přebytečná energie se uchovává v akumulátorech. Jedinou odpadní látkou je voda.