name | autoweek.cz

Volkswagen ID. Polo, BMW iX3, Mercedes GLC – přivezou záchranu?
10.09.2025 | Aktuality
Guido Reinking se na stránkách Auto-Medienportalu zamýšlí nad budoucností německého automobilového průmyslu na základě trojice premiér na IAA Mobility v Mnichově.
Basové dunění, blesky, klaksony: BMW iX3 se valí na pódium. Je to finále dvouleté kampaně pro „Novou třídu“ BMW. Takto se původně jmenoval tehdy nový model střední třídy z roku 1962 – moderní, sportovní sedan, který zachránil BMW před zkázou. Pneumatiky „Nové třídy“ roku 2025 nesou neméně těžké břemeno. Jejich cílem je učinit z BMW přední prémiovou značku elektrického věku.
Totéž platí pro Volkswagen ID. Polo a Mercedes-Benz GLC, které jsou rovněž vystaveny na veletrhu IAA Mobility v Mnichově. Poselství těchto tří modelů je jasné: nikdo by neměl odepisovat německý automobilový průmysl. Ať už z Číny vychází cokoli, stále to dokážeme.
Svými novými modely všichni tři výrobci staví na svých tradičních silných stránkách: designu, kvalitě a technologii. Zejména BMW iX3 a Volkswagen ID. Polo se po několika nedávných odbočeních vracejí ke kořenům značek. Tradiční maska chladiče BMW ve tvaru ledvinek je nyní vytvořena světlem místo chromu a je opět stejně elegantní jako u „Neue Klasse“ z roku 1962 – poté, co má i7 dva absurdně velké exempláře. Linie karoserie jsou jasně definované a zjevně přitahují veřejnost.
Elektrické Polo se také zbavilo bezpohlavního designového jazyka ID.3. S širokým C-sloupkem a vysoce kvalitním interiérem opět vypadá jako skutečný Volkswagen. Koncept ID. Cross, SUV velikosti Pola, by byl i bez emblému značky rozpoznatelný jako Volkswagen.
Nový Mercedes GLC s technologií EQ není jen poněkud těžkopádný název modelu. Výrazná maska chladiče osvětlená 100 LED světly – které elektromobil této velikosti jednoduše nepotřebuje – se setkává se smíšenými reakcemi. Designér Mercedesu Gorden Wagener se nechtěl obejít bez mnoha chromovaných dílů, zatímco BMW odmítá okázalost. „Světlo je nový chrom,“ říká designér BMW Adrian van Hooydonk.
Oba modely se vyznačují podobnými koncepty pohonu: BMW a Mercedes zvyšují palubní napětí svých elektrických systémů na 800 V. To umožňuje o 30 % rychlejší nabíjení, podobně jako při tankování spalovacího motoru.
Generální ředitel BMW Oliver Zipse slibuje spotřebu pouhých 15 kWh/100 km, což by byl v této třídě rekord. Výroba modelu iX3 začne na konci roku v novém závodě v maďarském Debrecínu. Nízké výrobní náklady zde také přispívají k ceně 68 900 eur (1,7 milionu Kč). „To je velmi konkurenceschopná cena,“ říká generální ředitel BMW Zipse. Sedan i3, rovněž založený na „Nové třídě“, se poté v příštím roce začne vyrábět v mnichovském závodě.
Dva elektromotory pohánějí přední a zadní nápravu modelu iX3 50 a dosahují výkon 346 kW (470 k). Elektronika je pro BMW přinejmenším stejně důležitá jako pohon. S pomocí technologické skupiny Qualcomm BMW navrhlo i novou elektronickou platformu. Čtyři „supermozky“ nahrazují velkou část z více než 100 řídicích jednotek, které obsluhují většinu automobilů. Jsou aktualizovatelné, což znamená, že je lze vždy dodat s nejnovějším softwarem.
Nejvýraznějším prvkem v interiéru je displej ve spodní části čelního skla. Ten zobrazuje informace o jízdě a přehrávané hudbě viditelné ze všech sedadel. Součástí jsou také centrální displej a head-up displej.
Pohon Mercedesu GLC nabízí podobné údaje o výkonu. Jeho palubní IT systém se také pravidelně aktualizuje prostřednictvím mobilní sítě. To zajišťuje, že vozy jsou vždy aktualizovány nejnovějším softwarem. Interiéru dominuje metrová obrazovka. Podobný design již u Mercedesu byl k vidění.
U Volkswagenu byl při vývoji modelů ID. Polo a ID. Cross kladen důraz na náklady: „Bojovali jsme o každé euro,“ říká designér VW Andreas Mindt. Jinak by cílová cena méně než 25 000 eur modelu ID. Polo, jehož uvedení na trh je plánováno na podzim příštího roku, nebyla dosažitelná. To u nových modelů Volkswagenu patrné není.
Modely Volkswagenu fungují s elektrickým systémem 400 V a disponují také aktualizovatelnou IT architekturou. Zatímco plochý akumulátor je umístěn v podlaze vozu, pohonná a řídicí elektronika je instalována v přední části vozu. Díky tomu se minimalizovala délka drahých vysoce výkonných kabelů.
Zatímco BMW a Mercedes odebírají články akumulátorů pro své nové modely od asijských výrobců, Volkswagen se alespoň částečně spoléhá na vlastní výrobní závod Powerco. Ten se v současné době rozjíždí v Salzgitteru. Závod Powerco se staví také ve Španělsku. ID. Polo a – stejně jako technicky podobná Cupra Raval – se bude vyrábět v Pamploně.
Na rozdíl od Volkswagenu se BMW pokud jde o články spoléhá na čínské výrobce CATL a EVE Energy. Mercedes odebírá články pro GLC od jihokorejského výrobce LG. To znamená, že ani nové elektrické modely od BMW a Mercedesu nemohou zakrýt slabinu německého automobilového průmyslu: při výrobě článků akumulátorů, které představují 40 % hodnoty vozidla, roste závislost na dodavatelích z Asie – zejména z Číny.
Foto: Auto-Medienportal a IAA Mobility
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz