name | autoweek.cz

Volkswagen partnerem Elektromobility ČEZ

Volkswagen partnerem Elektromobility ČEZ

17.11.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

ČEZ a  Volkswagen budou spolupracovat na rozvoji elektromobility v České republice. Skupina ČEZ se stává jedním z prvních uživatelů vozu Volkswagen e-Golf. ČEZ také hledá nového dodavatele rychlodobíjecích stanic.

Skupina ČEZ a značka Volkswagen podepsaly dohodu o  spolupráci. Cílem partnerství je identifikace společných obchodních příležitostí a podpora rozvoje elektromobility.

 

Projekt Elektromobilita

Skupina ČEZ spustila pilotní projekt Elektromobilita ČEZ již v roce 2010. Cílem pilotního projektu je navrhnout a otestovat komplexní řešení elektromobility jako služby, která kombinuje veřejnou dobíjecí síť s dodávkami elektřiny v rámci speciálního tarifu. V celé České republice v současnosti jezdí asi 350 elektromobilů, z nichž 40 patří do vozového parku projektu Elektromobilita ČEZ.

 

Do projektu Elektromobilita ČEZ se zapojilo již více než 50 partnerů. Těmi jsou například Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj, Vrchlabí, Pardubice, či Ostrava, ale také některé městské části jako Praha 5, Praha 14, Praha 16 a další.  Z řad producentů elektromobilů jsou partnery projektu Elektromobilita Skupiny ČEZ mj. BMW, Škoda Auto, Kia Motors, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot a nově Volkswagen.

 

Volkswagen a ČEZ

Volkswagen uvádí na český trh hned dva elektromobily, kromě modelu e-Golf je to také e-up!. Volkswagen - Osobní vozy už na ně registruje několik desítek objednávek. Při příležitosti navázání spolupráce Volkswagenu ze společností ČEZ byl předán první e-Golf, ale postupně jich do služeb společnosti ČEZ i jejích partnerů přijde víc a později by je měly doplnit i vozy e-up!. Budou ve vozovém parku ČEZ nahrazovat vozidla se spalovacím motorem.

 

„Jsme rádi, že jedna z nejvýznamnějších automobilek na světě se stává partnerem projektu Elektromobilita Skupiny ČEZ. Zájem velkých automobilek o český trh elektromobility a rychlý rozvoj tuzemské infrastruktury dobíjecích stanic nás utvrzují v přesvědčení, že čas masového rozšíření této formy dopravy se blíží,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

 

Problémy rychlodobíjecích stanic

ČEZ už v České republice nainstaloval zhruba 40 veřejných dobíjecích stanic, a to převážně u infrastrukturních partnerů, tj. u obchodních center, supermarketů či městských částí. Stanice jsou v provozu v Praze, Plzni, Ostravě, Ústí nad Labem, Hradci Králové, Trutnově, Vrchlabí, Třinci, Havířově nebo Chomutově. Další rozšiřování sítě dobíjecích stanic je v realizaci.

 

Původně plánovaných počet deseti rychlodobíjecích stanic do konce letošního roku se trochu zdržel vzhledem k technickým potížím s připojením podle evropského standardu (tzv. Combo), které se musí řešit v reklamačním řízení s francouzským dodavatelem. Ty se objevily s příchodem prvních vozidel používajících tento standard, tedy BMW i3 a nyní vozů Volkswagen. U vozidel využívajících japonský standard CHAdeMO se žádné problémy neprojevovaly. Do konce roku by jich už ale mělo být v provozu šest až deset. Souběžně s tím probíhá i výběrové řízení na nového dodavatele rychlodobíjecích stanic.

 

Perspektivy elektromobility v ČR

"Analýza společnosti Roland Berger s prognózou růstu počtu elektromobilů na našich silnicích je pro ČEZ dobrou zprávou. I když nepůjde o primární způsob dopravy, poroste poptávka po rychlém veřejně dostupném dobíjení. To je důležitým signálem pro ČEZ. Právě na tomto předpokladu je založen i projekt Elektromobilita Skupiny ČEZ," dodal Chmelík.

 

V říjnu se v ČR registrovalo 30 nových elektromobilů. Celkem se tak zatím letos registrovalo přes 140 elektromobilů (za celý rok 2013 to bylo 37 za celý rok, v roce 2012 šlo o 86 vozů). Kdyby každý z těchto 140 elektromobilů najel ročně 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh/100 km bude k jejich dobíjení potřeba 300 MWh elektřiny ročně.

 

Do konce příštího roku odhady hovoří až o 700 elektromobilech provozovaných v ČR. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy tak také u nás přestávají být elektromobily jen atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu.