name | autoweek.cz

Volkswagen Passat - nový jen částečně

Volkswagen Passat - nový jen částečně

19.11.2010 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nový Passat přináší mnoho nového - je to první Volkswagen se systémem rozpoznávání únavy řidiče a funkcí nouzového brzdění City a je dosud nejúspornějším Passatem s kombinovanou spotřebou 4,2 l/100 km. Jeho platforma se ale nezměnila, takže se jedná více o výraznou modernizaci než o skutečně novou generaci.

Na český trh přichází nová generace vozu, který i u nás patří k nejúspěšnějším. Volkswagen Passat se s více než 15 miliony prodaných kusů od roku 1973 řadí mezi nejúspěšnější automobily na světě. Proto je každá jeho nová generace očekávána s velkým napětím. Příchod té sedmé, jak Volkswagen novinku označuje, byl pro mnohé novináře trochu zklamáním. Nepřináší totiž novou platformu či hlavní komponenty podvozku. U Volkswagenu usoudili, že v tomto ohledu není důvod k žádné změně a setrvali u osvědčené architektury B6 používané už od roku 2005, byť ji nově označují jako B7. Změnily se ale úplně všechny díly karoserie. Design Klaus Bischoff pod dohledem Waltera da Silvy posunul ke zvýraznění exkluzivity. Proto se příď podobá luxusnímu modelu Phaeton. Passat opět přichází do prodeje současně jako sedan a kombi Variant. Kromě samozřejmých úprav designu dostal celou řadu nových elektronických systémů pro zvýšení bezpečnosti a komfortu.

V oblasti bezpečnosti významný přínos představují při předcházení hyperflexe krční páteře modifikované opěrky hlavy na předních sedadlech. Lze je nově seřizovat také v horizontální rovině (sériově od Comfortline). Bezpečnost posádky Passatu dále optimalizují nové asistenční systémy jako je např. Side Assist.

V interiéru byly použity kvalitnější materiály, nová sedadla a výplně dveří a luxusní osvětlení. Komfortněji působí i modifikovaná středová konzola a nové ozdobné prvky na přístrojové desce. Základní koncept interiéru a přístrojové desky se ale nezměnil.

U nového Passatu byl výrazně snížen vnější hluk a hluk z motorového prostoru pronikající do interiéru díky tlumicím materiálům rozmístěným v oblasti přístrojové desky a dveří. Kromě toho je mezi dvěma vrstvami čelního skla použita akustická fólie, která pohlcuje další nežádoucí zvukové vlny. Na přání lze tuto fólii objednat i u bočních oken vpředu.

V nabídce je deset motorů s výkony od 77 kW (105 k) až do 220 kW (300 k). U všech bylo dosaženo výrazně nižší spotřeby. Turbodiesel 1,6 TDI/77 kW má s karoserií sedan kombinovanou spotřebu jen 4,3 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 114 g/km. Technické inovace, jako například použití systému Start-Stop, zajišťují nejnižší hodnoty spotřeby také u zážehových motorů. Sedan s motorem 1,4 TSI/90 kW (122 k) ve verzi BlueMotion Technology má kombinovanou spotřebu 5,9 l/100 km. Od poloviny roku 2011 bude v nabídce i verze 1,6 TDI BlueMotion, u nějž dojezd při objemu palivové nádrže 70 l a spotřebě 4,2 l/100 km (emise 109 g/ km) činí 1666 km.

Passat se jako první vůz ve své třídě na světě nabízí se systémem rozpoznávání únavy řidiče, který je součástí sériové výbavy od výbavové linie Comfortline. Jako první Volkswagen má Passat funkci nouzového brzdění City. Asistenční systém je součástí zdokonaleného adaptivního tempomatu ACC plus Front Assist. Funkce nouzového brzdění City je aktivní při pomalé jízdě s rychlostí do 30 km/h, přičemž reaguje na stojící vozidla a v případě nutnosti zahájí automaticky brzdění, aby zabránila nárazu do vozidla vpředu nebo alespoň zmírnila jeho intenzitu a následné škody.

Ve spojení se sériově montovanými světlomety H7 na přání dodávaný asistent dálkových světlometů Light Assist samočinně přepíná potkávacími a dálkové světlomety v závislosti na přítomnosti vpředu jedoucích nebo protijedoucích vozidel. Je-li vůz vybaven adaptivními natáčecími bi-xenonovými světlomety jsou dálkové světlomety trvale aktivní a asistent dálkových světlometů Dynamic Light Assist jejich světelné paprsky odcloňuje pouze v oblastech, které by mohly způsobovat oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Oba systémy se zapínají, jakmile rychlost jízdy překročí 60 km/h.

Stejně jako Phaeton nebo Touareg je Passat vybaven systémem Side Assist varujícím před vozidly v mrtvém úhlu. Prostřednictvím kamery se rozpoznávají  dopravní značky omezující rychlost a v rámci technických možností také zákazy předjíždění a zobrazují se na displeji. Po stisknutí příslušného tlačítka systém Passatu prozkoumá volná parkovací místa podélně i napříč k vozovce. Na přání dodávaný parkovací asistent nové generace samočinně zaparkuje do volné mezery. Funkce Easy Open umožňuje cíleným pohybem nohy za vozem otevřít u sedanu zavazadlový prostor.

Nový Passat přichází také s atraktivnějšími cenami. Základní cena bude od 566 300 Kč. Sedan ve verzi 2,0 TDI Comfortline se stejnou výbavou jako předchozí akční model Business nyní vyjde o 26 400 Kč levněji. Passat se i nadále vyrábí v německém Emdenu.