name | autoweek.cz

Volkswagen před soud kvůli reklamě

Volkswagen před soud kvůli reklamě

30.03.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Americká Federální obchodní komise (FTC) podala žalobu na Volkswagen pro nepravdivou reklamní kampaň uvádějící, že stovky tisíc jeho vozidel se vznětovými motory jsou šetrné k životnímu prostředí, i když automobilka věděla, že tyto vozy produkují nadměrné emise škodlivých látek.
Vládní agentura FTC usiluje o to, aby se zabránilo podvodným obchodním praktikám. Podle ní spotřebitelé ve Spojených státech utrpěli škody ve výši „miliard dolarů" v důsledku podvodného chování Volkswagenu. FTC proto požaduje, aby soud nařídil Volkswagenu kompenzovat škodu těm americkým zákazníkům, kteří si koupili vozidla produkující nadměrné emise jedovatých oxidů dusíku, a vydal nařízení, které by zajistilo, aby se podobného chování automobilky nemohlo v budoucnu opakovat.
 
Už v září senátor Bill Nelson z Floridy, který je členem Výboru pro obchod, vědu a dopravu, vyzval FTC aby věc začala vyšetřovat: „Volkswagen inzeroval své vozy s turbodiesely jako „čisté diesely“ a i jinak šetrné k životnímu prostředí. Nyní se ukázalo, že, v rozporu s tímto tvrzením, vozy se vznětovými motory od Volkswagenu Audi, nebyly konstruovány ani jako čisté, ani šetrné k životnímu prostředí a neschopné splnit federální zákony v oblasti životního prostředí.“
 
Volkswagen tvrdil, že tato auta jsou „nízkoemisní, šetrná k životnímu prostředí, plní emisní standardy a zachovají si vysokou zůstatkovou hodnotu pro další prodej“, což byly všechno nepravdivé informace. FTC uvádí, že dotyčná vozidla se prodávala za průměrnou cenu přibližně 28 000 USD.
 
„Po mnoho let se reklamy Volkswagenu nabízely jeho auta s „čistými diesely“ („Clean Diesel“), přestože se nyní ukazuje, že Volkswagen svá auta vybavoval zařízeními navrženými k podvádění při měření emisí,“ uvedla předsedkyně FTC Edith Ramirezová.
 
FTC dále uvádí, že Volkswagen propagoval své „čisté“ vozy prostřednictvím nákladné marketingové kampaně, který stála desítky milionů dolarů, přičemž zahrnovala i reklamy při Super Bowlu, on-line kampaně na sociálních mediích kampaní a reklamy v tisku. Tyto kampaně byly „často zaměřené na ekologicky uvědomělé spotřebitele.“
 
Volkswagen přiznal použití nelegálního softwaru, který umožnil, aby 580 000 automobilů se vznětovými motory od roku 2009 produkovalo až 40x více emisí NOx než je zákonem povoleno.
 
Mluvčí Volkswagenu Jeannine Ginivanová potvrdila, že automobilka obdržela stížnost FTC a „nadále spolupracuje“ se všemi správními orgány v USA: „Naším hlavní prioritou je najít řešení této záležitosti s emisemi vznětových motorů.“
 
Volkswagen měl v USA k 24. březnu předložit svůj návrh řešení problému 580 000 vozidel. Už podruhé ale stanovený termín nedodržel. Federální soudce Charles Breyer proto stanovil definitivně poslední termín 21. duben, do kdy Volkswagen musí přijít s řešením. Současně uvedl, že jednání s Volkswagenem vykazuje velký pokrok, i když se zatím nepodařilo dospět k dohodě.
 
Volkswagen pokračuje v jednáních s americkými orgány pro ochranu životního prostředí EPA (Environmental Protection Agency), CARB (California Air Resources Board) a ministerstvem spravedlnosti o podmínkách vyrovnání. Podle soudce Charles Breyer a právníků pracujících pro vládu obě strany dosáhly „značný pokrok“ směrem k dohodě o vypořádání. To by mohlo zahrnovat zpětný odkup aut (náklady na něj by podle analýzy agentury Bloomberg dosáhly výše až 9,4 miliardy USD) a finanční náhradu za oprav vozidel a financování environmentálních fondů. Rozhodující ale bude, zda CARB, resp. stát Kalifornie, a EPA tuto dohodu akceptují. Podle šéfa CARB Todda Saxe není možné všechna dotčená vozidla upravit tak, aby splnila emisní standardy a požadavky palubní diagnostiky.
 
Ministerstvo spravedlnosti v lednu podalo na Volkswagen žalobu za porušení zákonů o ochraně životního prostředí, přičemž pokuta za to může dosáhnout až 46 miliard dolarů. Volkswagen rovněž čelí více než 500 žalobám občanů vztahujících se k překročení emisí, a také žalobám v některých státech USA.
 
Volkswagen pokračuje v interním šetření s cílem určit, kdo v automobilce o podvádění se vznětovými motory věděl.