name | autoweek.cz
Volkswagen se snaží zůstat konkurenceschopný
29.10.2024 | | Aktuality
Zprávy Reuters z automobilového průmyslu přináší tentokrát korespondent z indického Nového Dillí Aditi Shah.
Město Dillí, ale ve skutečnosti většina Indie, je vyzdobeno světly a květinami, protože tento týden se země připravuje na oslavu svého největšího svátku Diwali. Nálada je radostná, protože se přátelé a rodiny společně scházejí k jídlu, pití a veselí. Je to jako Vánoce, ale s mnohem více sladkostmi a ohňostroji.
Vydejte se 4000 mil (6500 km) na západ do Německa a nálada je tam o poznání pochmurnější, protože největší výrobce automobilů v zemi Volkswagen plánuje uzavřít nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst v rámci masivního přepracování nákladů.
Proč?
Tlak se hromadí ze všech stran: vysoké náklady na energii a pracovní sílu, tvrdá asijská konkurence, slábnoucí poptávka po autech v Evropě a Číně a pomalejší přechod na elektromobilitu než se očekávalo. Volkswagen uvedl, že některé z jeho německých továren nebyly dostatečně produktivní a fungovaly o 25–50 % nad cílovými náklady, čímž se společnost stala méně konkurenceschopnou než ostatní.
Ostatní to také bolí. Ford Motor tento týden zmírnil svou prognózu zisku za celý rok a obvinil z toho narušení dodavatelských řetězců a globální cenovou válku, která vyústila v nahromadění zásob automobilů u prodejců. Hyundai minulý týden varoval před zpomalením poptávky a zintenzivněním konkurence, přičemž jeho finanční ředitel uvedl, že „podnikatelské prostředí se pro automobilový průmysl zhoršuje.“ A největší indický výrobce automobilů Maruti Suzuki oznámil svůj nejpomalejší čtvrtletní růst tržeb za téměř tři roky.
Jediní, kdo jsou ve slavnostní náladě, jako Indie, jsou investoři Tesly, kteří zaznamenali nárůst svého majetku o 150 miliard dolarů poté, co akcie výrobce elektrických vozidel minulý týden vzrostly nejvíc za posledních deset let poté, co Elon Musk uvedl 20-30% růst tržeb pro rok 2025 a slib, že příští rok uvede na trh cenově dostupné vozidlo.
Volkswagen chycený mezi mlýnskými koly
Po týdnech sporů se svými zaměstnanci ohledně plánů na přepracování svého podnikání a snížení nákladů nyní největší německý výrobce automobilů plánuje uzavření tří továren na automobily, což povede ke ztrátě tisíců pracovních míst.
I když tento krok signalizuje rostoucí konflikt mezi zaměstnanci Volkswagenu a managementem, automobilka uvedla, že tento krok již nepoužívá jako vyjednávací taktiku, protože pro udržení konkurenceschopnosti je nutná restrukturalizace. Volkswagen uvedl, že tento týden předloží konkrétní návrhy, jak snížit mzdové náklady.
Uzavírání závodů, o němž se vůbec poprvé uvažuje na domácí půdě Volkswagenu, je ranou pro německou průmyslovou nadvládu a zvyšuje tlak na vládu aby podnikla kroky k oživení třetí největší světové ekonomiky. Odráží to také širší trend v zemi, která vidí, že její dominantní postavení je zpochybňováno hbitějšími a levnějšími konkurenty v klíčových oblastech, včetně automobilového průmyslu, který je její průmyslovou páteří.
Mercedes-Benz a Porsche se také zavázaly, že po poklesu zisku zintenzívní opatření ke snížení nákladů.
Muskova odvážná předpověď pro elektromobilitu
Elon Musk je opět ve formě. Alespoň si to museli říct někteří jeho investoři poté, co jejich majetek za den vzrostl o 150 miliard dolarů.
Šéf Tesly minulý týden předpovídal 20-30% růst prodeje v příštím roce a slíbil, že v první polovině roku 2025 uvede na trh cenově dostupné vozidlo, takže akcie společnosti po výsledcích za třetí čtvrtletí prudce rostou. Výrobce elektromobilů snížil výrobní náklady, což zvýšilo jeho nejlepší marže v oboru – to Muskovi poskytlo vzácné vítězství v době, kdy jeho kolegové jako Ford a Hyundai čelí tlaku na zisk.
Zatímco Musk přeměnil Teslu na společnost zabývající se umělou inteligencí a robotikou s plány nabídnout robotaxi, investoři byli potěšeni, že je stále „zapálený a investuje“ do hlavní činnosti výroby elektromobilů. Nejméně sedm makléřů zvýšilo své cenové cíle pro akcie.
EU a Čína budou více mluvit o tarifech pro elektromobily
Poslední slovo o clech na čínské elektromobily v Evropské unii ještě nebylo napsáno. EU a Čína plánují vést techničtější jednání o možných alternativách k uvalení cel na elektrická vozidla vyrobená v Číně a prodávaná v regionu. Dosud je EU nastavena na zavedení cel ve výši až 35,3 % po dobu pěti let počínaje příštím měsícem, ale jednání prý mohou pokračovat i poté.
Obě strany vedly osm kol diskusí a nyní zvažují možné minimální cenové závazky ze strany čínských výrobců nebo investice v Evropě jako alternativu k clům. Budou investice z Číny dobré pro ekonomiky nebo evropské národy, nebo to bude znamenat větší konkurenci pro místní hráče, jako jsou Volkswagen a Stellantis?
Ilustrační foto: Volkswagen
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz