name | autoweek.cz

Volkswagen v Německu připravuje zavírání závodů a propouštění

Volkswagen v Německu připravuje zavírání závodů a propouštění

02.09.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Protože dosavadní úsporná opatření v době přechodu na elektromobily nestačí, Volkswagen končí garanci pracovních míst. To znamená, že se stávají možnými výpovědi a minimálně jeden závod skončí. Koncernu Volkswagen tak hrozí masivní konflikt s podnikovou radou odborů.

Situace v největší evropské automobilce Volkswagen se zhoršuje. Společnost po poradě vedení uvedla, že v rámci úsporného programu nemůže vyloučit možnost uzavření zastaralých výrobních závodů v Německu, protože hledá způsoby, jak u své klíčové značky VW ušetřit několik miliard eur navíc. Kmenová značka koncernu dokonce nevylučuje propouštění z provozních důvodů.

 

VW Group se snaží snížit náklady u své kmenové značky, jejíž míra zisku dlouho zaostává, přičemž toto úsilí je stále složitější v době přechodu na elektrická vozidla a klesajícího zájmu spotřebitelů. Šéf značky Volkswagen Thomas Schäfer chce zpřísnit program úspor, takže bude ukončena dohoda, uzavřená s podnikovou radou odborů o zajištění zaměstnání vylučující propouštění z provozních důvodů do roku 2029. „Situace je extrémně napjatá a nelze ji překonat jednoduchými opatřeními na snížení nákladů,“ uvedl šéf značky VW Thomas Schäfer.

 

Zástupci zaměstnanců i odbory jsou tím zděšeni. Jakékoli ukončení výroby by znamenalo první uzavření továrny v Německu během 87leté historie společnosti, čímž by se VW dostal do střetu s mocnými odbory. VW celosvětově zaměstnává asi 650 000 pracovníků, z toho 300 000 v Německu. Polovina křesel v dozorčí radě společnosti je zastoupena zástupci odborů a německou spolkovou zemí Dolní Sasko, která vlastní 20 % akcií a většinou stojí na straně odborů.

 

Podniková rada se staví proti plánům představenstva

Šéfka podnikové rady Daniela Cavallová oznámila masivní odpor. „Plány jsou útokem na naši zaměstnanost, závody a kolektivní smlouvy. Dotýká se to samotného Volkswagenu, tedy srdce celé skupiny. Budeme se proti tomu tvrdě bránit. Se mnou nebudou žádné uzavírky závodů VW!“ vysvětlila ve zvláštním vydání deníku závodní rady Mitdeterminieren.

 

Regionální manažer odborové organizace IG Metall v Dolním Sasku Thorsten Gröger prohlásil: „Představenstvo dnes představilo nezodpovědný plán, který otřásá základy Volkswagenu a představuje obrovskou hrozbu pro pracovní místa a výrobní závody. Nebudeme tolerovat plány, které firma dělá na úkor pracovní síly a které masivně narušují regiony v naší zemi.“

 

Rozsáhlý pracovní spor bude velkou zkouškou pro koncernového šéfa Olivera Bluma, který také vede značku Porsche. Předchozí střety vedení s odbory ukončily nebo zkrátily funkční období bývalého generálního ředitele Bernda Pischetsriedera, bývalého šéfa značky Volkswagen Wolfganga Bernharda a Blumeova předchůdce ve funkci generálního ředitele koncernu Herberta Diesse. Všichni tři se snažili prosadit zvýšení efektivity výroby v německých provozech VW.

 

Představenstvo: dosud přijatá opatření nestačí

Generální ředitel VW Oliver Blume zdůvodnil opatření zhoršující se situací. „Evropský automobilový průmysl je ve velmi náročné a vážné situaci. Ekonomické prostředí se ještě více ztížilo a do Evropy se tlačí noví dodavatelé. Navíc zejména Německo nadále zaostává z hlediska konkurenceschopnosti. My jako společnost musíme nyní v tomto prostředí jednat důsledně.“

 

Z pohledu představenstva je třeba základní značku koncernu VW komplexně restrukturalizovat. Kromě toho podle Blumeho dříve naplánované snižování počtu pracovních míst prostřednictvím částečného odchodu do důchodu a výplaty odstupného již nestačí k dosažení cíle úspor.

 

Klíčová značka je dlouhodobě zdrojem problémů

Značka Volkswagen zajišťuje většinu objemu prodeje automobilů koncernu, ale už léta se potýká s vysokými náklady a v návratnosti investic zaostává i za dalšími skupiny Core, což jsou Škoda, Seat/Cupra a Audi. Naposledy činila její míra zisku 2,3 %. Vedení si v roce 2023 stanovilo za cíl dosáhnout do roku 2026 6,5 %.

 

Úsporný program, nutný pro dosažení obratu, aby značka přežila přechod na elektromobily, měl přinést úsporu nákladů ve výši 10 miliard eur. Jenže současné špatné obchodní výsledky situaci naopak zhoršily. Aby bylo možné stále dosáhnout vytýčené zlepšení ziskovosti, musely by nyní náklady klesnout víc, než se původně plánovalo. Podle listu Handelsblatt je třeba dodatečně ušetřit až čtyři miliardy eur.

 

První konflikt mezi Blumem a odbory

Podniková rada odborů chce jít jinou cestou. Její šéfka Daniela Cavallová prohlásila: „Představenstvo jde úplně špatnou cestou. Místo toho, aby se nyní vydalo do útoku a čelilo neúspěchům z minulosti plánem do budoucna, přichází s diktátem úspor.“

 

Poprvé od doby, co Olive Blume před dvěma roky nastoupil do úřadu, směřuje VW k masivnímu konfliktu s odbory. Na rozdíl od svého předchůdce Herberta Diesse, který se s mocnou závodní radou pravidelně střetával, Blume své kroky dosud koordinoval se závodní radou v zákulisí. Konkrétní opatření ke snížení nákladů ponechal na manažerech značky. Nyní ho Cavallová vyzvala, aby se přímo zapojil do diskuse o značce Volkswagen, protože její problém je i problémem generálního ředitele.

 

Cavallová uvedla, že management v posledních letech učinil mnoho nesprávných rozhodnutí, včetně toho, že neinvestoval do hybridů nebo nebyl rychlejší ve vývoji cenově dostupných elektromobilů. Místo zavírání závodů by podle ní představenstvo mělo snižovat složitost a využívat synergie mezi závody skupiny. Také kritizovala „dokumentační šílenství“ a „salámovou taktiku“.

 

Také Dolní Sasko proti zavírání továren

Dolnosaský premiér Stephan Weil vyzval Volkswagen, aby se vyhnul uzavírání továren. „Je nesporné, že ve VW je potřeba jednat. VW ale musí nejprve prozkoumat všechny ostatní možnosti snížení nákladů. Očekáváme, že otázka uzavření lokalit jednoduše nevyvstane úspěšným využitím alternativ. Vláda státu tomu bude věnovat zvláštní pozornost,“ řekl politik SPD, který také sedí v dozorčí radě VW.

 

Naposledy Volkswagen uzavřel výrobní závod v roce 1988 ve Westmorelandu v USA. V Německu nikdy nebyla továrna VW uzavřena. Dceřiná společnost Audi nedávno naznačila možnost uzavření závodu v Bruselu.

 

Kromě hlavního závodu ve Wolfsburgu má Volkswagen továrny v Hannoveru, Emdenu, Osnabrücku, Braunschweigu, Salzgitteru, Kasselu, Cvikově, Drážďanech a Saské Kamenici. Podle podnikové rady odborů se představenstvo značky domnívá, že jsou v ohrožení minimálně jedna továrna na vozidla a jedna továrna na součástky v Německu.

 

Foto: Volkswagen