name | autoweek.cz
Volvo přestane financovat Polestar
04.02.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Výrobce drahých elektromobilů Polestar, sázející na netradiční způsob prodeje, byl v souvislosti s celosvětovým poklesem poptávky po elektricky poháněných vozidlech postižen pomalejším růstem než se očekávalo. Majitel Volva Geely proto připravuje záchrannou akci.
Automobilka Volvo Cars vytvořila Polestar jako subznačku konkurující Tesle. Nyní Volvo přestane Polestaru poskytovat finanční prostředky a převede odpovědnost za tuto značku na čínskou Geely, která je většinovým akcionářem Volvo Cars. Silná angažovanost Volva ve značce Polestar, kde vlastní asi 48 % akcií, byla kritizována analytiky, podle nichž to ubíralo zdroje potřebné pro rozvoj Volva.
Zhejiang Geely Holding Group, mateřská společnost obou značek, se nyní připravuje poskytnout Polestaru víc finančních prostředků jako součást potenciálního přerozdělení akcií. Navrhovaná dohoda by měla znamenat, že Volvo převede svůj 48% podíl v Polestaru na Geely. Vedení Geely uvedlo, že bude plně podporovat Polestar jako nezávislou značku, což nijak neovlivní 79% podíl Geely ve Volvu.
Polestar v roce 2023 dodal 54 600 vozů, což bylo méně než jeho cíl 60 000 vozů. Polestar potřebuje během příštích 12 měsíců další finanční prostředky ve výši 1,3 miliardy dolarů aby v roce 2025 dosáhl bod zvratu a udržel se nad vodou. Jeho akcie od uvedení v červnu 2022 klesly o 87 %, což omezuje jeho schopnost získat nový kapitál. Před několika dny vedení Polestaru uvedlo, že plánuje zrušit 450 pracovních míst po celém světě, tedy asi 15 % své pracovní síly. To budí pochyby o životaschopnosti firmy.
Volvo Cars musí řešit vlastní problémy. V loňském roce začalo rušit 1300 pracovních míst ve snaze snížit náklady. Podobně jako jiní také řeší problémy s vývojem softwaru, které zdržely uvedení nových elektrických modelů EX30 a EX90.
Geely je jedna z největších čínských automobilek. V roce 2023 prodalo 2,8 milionu vozů – tedy čtyřnásobek než Volvo. Nejvyšší představitel a zakladatel Geely Li Shufu si klade za cíl rozšířit export z Číny a získat úspory z rozsahu produkce mezi značkami včetně Volva, LEVC, Smartu a Lotusu. S plnou kontrolou společnosti Polestar by Geely mohla zefektivnit investice a sdílení technologií.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz