name | autoweek.cz

Všechny Peugeoty budou do roku 2030 elektrické

Všechny Peugeoty budou do roku 2030 elektrické

31.01.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

Do roku 2030 budou mít všechny Peugeoty prodávané v Evropě elektrický pohon. Rozsáhlý program E-Lion ale nepřinese jen progresivní elektrifikaci modelové nabídky. Zahrnuje také snahu o prodloužení životnosti elektromobilů na 25 let i renovace současných aut na elektrický pohon.

Projekt E-Lion představuje vizi elektrifikace značky Peugeot. Už během letošního roku budou všechny prodávané modelové řady elektrifikované a po uvedení pěti nových vozů budou mít do roku 2025 všechny modely i plně elektrickou verzi. Od roku 2030 bude Peugeot v Evropě prodávat jen vozy s elektrickým pohonem.

 

„Projekt E-Lion definuje strategii Peugeotu jako elektrické značky. Tato strategie zajistí, že budeme i nadále reagovat na potřeby společnosti a nabízet mobilitu respektující hodnoty naší značky,“ řekla při představení projektu generální ředitelka Peugeotu Linda Jackson.

 

Pět novinek s elektrickým pohonem

Již představené elektrické verze e-308 a e-308 SW budou poháněny elektromotorem nejnovější generace s výkonem 115 kW (156 k) a budou mít dojezd přes 400 km. Další hvězdou bude třetí generace modelu 3008, která se představí v plně elektrické verzi e-3008 v druhé polovině roku 2023. E-3008 bude první model uvedený na trh na nové platformě STLA Medium. Nabídne tři motory, včetně verze s pohonem všech čtyř kol, a má být schopna ujet až 700 km, což je pozoruhodný údaj. Větší sourozenec e-5008 bude uveden na trh o něco později.

 

Nová hybridní technologie

Do velké části nabídky (208, 2008, 308, 3008, 5008 a 408) bude postupně zaváděna nová hybridní technologie Hybrid 48V. Systém Peugeot Hybrid 48V tvoří elektromotor o výkonu 21 kW a motor PureTech nové generace s výkonem 74 kW (100 k) nebo 100 kW (136 k) spojený se zcela novou šestistupňovou elektrifikovanou dvouspojkovou převodovkou. Díky akumulátoru, který se dobíjí za jízdy, nabízí vyšší točivý moment v nízkých otáčkách a především o 15 % nižší spotřebu paliva. Při jízdě ve městě mohou vozy vybavené systémem Hybrid 48 V absolvovat více než 50 % času v plně elektrickém režimu. Peugeot ale zatím neuvedl kapacitu akumulátoru ani plně elektrický dojezd.

 

Životnost elektromobilů 25 let?

Peugeot hodlá do roku 2038 dosáhnout cíl uhlíkové neutrality „Carbon Net Zéro“. Tento projekt samozřejmě zahrnuje elektrifikaci, ale také oběhové hospodářství. Cílem je využívat stále větší množství recyklovaných materiálů a integrovat opravy, repasování, opětovné použití a recyklaci automobilů a komponent.

 

Vicepresidentka skupiny Stellantis pro globální oběhovou ekonomiku Alison Jonesová upřesnila, co také „Carbon Net Zéro“ kromě 100% elektrifikace svých vozů a jejich výroby znamená. U Peugeotu se chtějí zaměřit i na životnost vozů a jednotlivých komponent, stejně jako hospodaření se surovinami, aby se mohly opětovně využívat. Znamená to mj. prodloužení celkového životního cyklu vozů v rámci skupiny Stellantis. Životnost elektromobilu bude 20 až 25 let, zatímco dnes je u vozů se spalovacími motory kolem 15 let. Poté by mělo být využito 80 % surovin opět ve výrobě nových vozů. Objem recyklace by se měl do roku 2030 v porovnání s rokem 2021 zdesateronásobit.

 

Ve snaze o dosažení tohoto mimořádně ambiciózního cíle se značka zaměří na čtyři oblasti. První se týká konstrukce vozidla, která měla být odolnější, zejména díky novým platformám STLA od skupiny Stellantis. Druhá si klade za cíl používat znovu použité díly, aby bylo možné uskutečňovat renovaci a recyklaci základních komponent. Třetí je obnovování opotřebitelných dílů, jako jsou obložení nebo čalounění sedadel. A konečně značka spoléhá na pravidelné a vzdálené aktualizace (Over The Air), aby technologie ve voze byly vždy moderní.

 

K tomu se přidá renovace vozidel a jejich zkvalitnění (retrofit) za účelem přestavby stávajících automobilů se spalovacími motory na elektromobily aby se prodloužila jejich životnost v případě, že jejich další provoz bude zakázán.

 

Autorizované servisy značek skupiny Stellantis mají již dnes k dispozici katalogy, které zahrnují i repasované díly. Tyto udržitelné a cenově dostupné díly zákazníci mohou v servisech objednávat. Zákazníci se budou stále častěji setkávat s označením SUSTAINera. Již nyní je na krabicích s díly a začne se objevovat i ve vozidlech. Když jej zákazníci uvidí, mohou si být jisti, že při výrobě takového dílu bylo použito až o 80 % méně surovin a až o 50 % méně energie než při výrobě rovnocenného dílu bez recyklovaného obsahu.