name | autoweek.cz

Všichni do elektromobilů? V USA ale jde i o presidenta
04.07.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Politika Bidenovy vlády, která má urychlit přechod amerického automobilového průmyslu k elektromobilům, je pod palbou kritiky ze strany výrobců automobilů, Svazu zaměstnanců automobilového průmyslu a prezidentových republikánských odpůrců.
Pro Bílý dům a Detroit představuje přechod k elektromobilům náročné a nákladné dilema. Michigan bude v roce 2024 rozhodujícím státem při volbě presidenta a zaměstnanci automobilového průmyslu jsou rozhodujícími voliči na celém Středozápadě. A republikánští vyzyvatelé Bidena s útoky nečekají. Jenže pokud Bidenova administrativa ustoupí od jedné ze svých největších klimatických iniciativ, mohla by ztratit podporu svých voličů, kteří se obávají ústupků týkajících se životního prostředí.
Aliance pro automobilové inovace, což je obchodní skupina zastupující detroitskou trojku a většinu dalších výrobců automobilů ve Spojených státech, označila návrh Bidenovy administrativy prosadit, aby do roku 2032 elektromobily získaly dvě třetiny amerického trhu za „nerozumný a nedosažitelný.“
Ford uvádí, že jen v letošním roce na elektrických vozidlech prodělá 3 miliardy dolarů. President odborového svazu United Auto Workers Shawn Fain vyčetl Bidenově administrativě, že poskytla Fordu a jeho partnerům v oblasti akumulátorů 9,2 miliardy dolarů ve formě levných, federálně dotovaných půjček na výstavbu tří amerických továren na akumulátory. Tyto závody totiž nemají zastoupení UAW a není jisté, zda nebudou umístěny ve státech, v nichž odbory nepůsobí. Shawn Fain a UAW nechtějí podpořit Bidenovo znovuzvolení s odkazem na politiku, která podle odborářů ohrožuje jejich pracovní místa. Bidenova administrativa se snaží tyto obavy rozptýlit. Mimo jiné navrhla, aby ministerstvo energetiky rozdělilo 2 miliardy dolarů v nových grantech na pomoc při přestavbě produkce automobilů na výrobu elektromobilů.
Bidenova administrativa nabízí výrobcům automobilů miliardové dotace - podle odhadu společnosti Benchmark Mineral Intelligence až 370 miliard dolarů - na kompenzaci investičních nákladů na přípravu hromadné výroby elektromobilů a akumulátorů a provozních ztrát, které automobilky očekávají při náběhu výroby.
Ukazuje se ale, že ani miliardové dotace nestačí k tomu, aby přesvědčily automobilky a hlavní odborovou organizaci zaměstnanců v automobilovém průmyslu stát se příznivci elektromobilů - přinejmenším pokud se administrativa bude držet emisních pravidel, která vyžadují, aby v roce 2032 byly dvě třetiny nových vozidel poháněny akumulátory. Aliance navrhla vrátit se k cíli 50 % elektromobilů s větší flexibilitou, která by umožnila použití plug-in hybridů a zohlednila překážky, jako jsou nedostatečná infrastruktura pro nabíjení nebo nedostatek domácích materiálů pro akumulátory.
Američtí spotřebitelé budou v tomto ohledu hrát klíčovou roli - jakmile bude někdo schopen s jistotou předpovědět, jak rychle si kupující automobilů se středním příjmem osvojí na masovém trhu elektromobily. Podle studie společnosti Cox Automotive 51 % spotřebitelů zvažuje koupi nového nebo ojetého elektromobilu. Jenže když přijde čas na vydání peněz, jen 7 % Američanů si domů odveze elektromobil. Tento rozdíl je důvodem, proč jsou výrobci automobilů v USA a pracovníci v americkém automobilovém průmyslu tak znepokojeni.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz