name | autoweek.cz

Vybité akumulátory elektromobilů získávají na ceně

Vybité akumulátory elektromobilů získávají na ceně

24.07.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Málo známá klauzule v americkém zákoně o snižování inflace IRA přiměla společnosti, aby se v USA snažily recyklovat akumulátory z elektromobilů. Jak uvádí agentura Reuters, díky tomu se USA dostávají do čela celosvětového honu za i zde dosud dominující Čínou. Evropě opět ujíždí vlak.

Americký zákon o snižování inflace IRA obsahuje klauzuli, která pro účely dotací automaticky kvalifikuje materiály akumulátorů pro elektromobily recyklované v USA jako materiály vyrobené v USA, a to bez ohledu na jejich původ. Tím se otevírá prostor pro výrobce automobilů, kteří ve svých akumulátorech používají materiály recyklované v USA, aby získávali dotační pobídky na výrobu elektromobilů. To v USA odstartovalo rozkvět výstavby továren na recyklaci a výrobci elektromobilů se tím povzbuzují k výzkumu lépe recyklovatelnějších akumulátorů.

 

I v recyklaci vládne Čína

V USA je dnes recyklačních kapacit jen málo a v Evropě prakticky žádné. Podle výzkumné společnosti EMR se zatím veškerou recyklací akumulátorů pro elektromobily zabývá jen Čína. S přibývajícím počtem elektromobilů a jejich stárnutím bude tato obchodní činnost získávat na významu.

 

Jak řekl agentuře Reuters šéf pro udržitelný rozvoj společnosti BMW Thomas Becker, nerostné suroviny v akumulátoru elektromobilu - především lithium, kobalt a nikl - mají v průměru hodnotu 1000 až 2000 eur na jedno auto. Těchto materiálů by mohl být během několika let nedostatek, protože výrobci automobilů zvyšují výrobu elektromobilů. „Kritické suroviny lze recyklovat nekonečněkrát a neztratí svou sílu,“ tvrdí Louie Diaz, viceprezident kanadské firmy Li-Cycle, která získala půjčku 375 milionů dolarů od americké vlády pro výstavbu závodu v New Yorku, který má být otevřen ještě letos. „Toto financování pomohlo urychlit rozhodnutí o investici,“ řekl Diaz.

 

„Každý chce mít pod kontrolou svůj vlastní dodavatelský řetězec a nikdo nechce být závislý na Číňanech,“ řekl Christian Marston, technologický ředitel společnosti Altilium Metals, která staví závod v Bulharsku a do roku 2026 plánuje jeden ve Velké Británii. Čína však stále vede a oznámila zpřísnění norem se zvýšením podpory výzkumu pro recyklační firmy.

 

Podpora recyklace v Severní Americe

JB Straubel, generální ředitel společnosti Redwood Materials, která od americké vlády získala půjčku ve výši dvou miliard dolarů na výstavbu komplexu na recyklaci a obnovu materiálů z akumulátorů v Nevadě, uvedl, že IRA považuje recyklované materiály za lokálně těžené, tedy materiály získané ze šrotu, nikoliv těžbou. To povzbudilo americké společnosti k rychlejšímu postupu v oblasti recyklace než jejich protějšky v Evropské unii. Ta se místo toho soustřeďuje na předepsání minimálního množství recyklovaných materiálů v nově použitých akumulátorech pro elektromobily. Recyklační firmy Ascend Elements, Li-Cycle a další sice v příštích několika letech plánují výstavbu evropských závodů, ale díky přístupu k financování a pobídce již staví závody v USA.

 

„To, co IRA dělá, je změna rovnice poptávky po materiálech pro akumulátory. Potřebujeme tyto cenné materiály udržet abychom je mohli vrátit zpět do elektromobilů,“ řekl Mike O'Kronley, generální ředitel společnosti Ascend Elements, která již má jeden recyklační závod otevřený v Georgii a na základě zákona o infrastruktuře získala od ministerstva energetiky dotaci ve výši téměř 500 milionů dolarů na závod v Kentucky, který má být otevřen koncem roku 2023.

 

Hodnota vyřazených akumulátorů

Akumulátory pro elektromobily mohou vydržet 10 a více let. Dalších několik let by mohly sloužit ve stacionárních úložištích energie. Někteří představitelé odvětví předpokládají, že rychlý růst znamená, že 40 % materiálů akumulátorů používaných v nových elektromobilech by mohlo do roku 2040 pocházet z recyklovaných zásob.

 

V Evropě se v současné době odepsané akumulátory pro elektromobily drtí na „černou hmotu“, která se posílá k recyklaci do Číny. Začíná ale závod o to, kdo z této „černé hmoty“ vytěží co nejvíc. „V této hře zvítězí ten, kdo získá nejvyšší výtěžnost při nejnižších nákladech,“ řekl Bruno Thompson, generální ředitel startupu The Battery Recycling Company se sídlem v anglické Cambridgi, který plánuje otevřít svůj první závod v roce 2024.

 

Společnost Ecobat se sídlem v texaském Dallasu, která v Evropě a USA drtí akumulátory pro recyklaci, vylepšila svůj proces obnovy, takže podle obchodní ředitelky They Souleové recyklací získává přibližně 70 % lithia z článků. Podle Souleové by ale měla výtěžnost dosáhnout úroveň blížící se 90 % až 100 %. Lepší výtěžnost je důležitá, protože EU nařídí minimální množství recyklovaného lithia, kobaltu a niklu v akumulátorech pro nové elektromobily.

 

Nastane hon za ojetými elektromobily

Podle poradenské společnosti Circular Energy Storage by se měl objem akumulátorů pro elektromobily, které jsou k dispozici pro recyklaci, do roku 2030 více než zdesetinásobit. V roce 2022 skončila životnost přibližně 11,3 GWh akumulátorů. Do roku 2030 by se podle CES tento počet měl zvýšit na 138 GWh, což odpovídá zhruba 1,5 milionu elektromobilů.

 

Panují ale obavy, jak najít staré elektromobily k recyklaci. V současné době až 30 % starých evropských automobilů na fosilní paliva mizí v zámoří - k novým majitelům v rozvojových zemích. Někteří výrobci automobilů se proto snaží přijít na to, jak starší elektromobily evidovat. Udržení nerostných surovin v Evropě by tedy odřízlo cestu k levnějšímu způsobu dopravy pro rozvojové země.

 

Nissan se v Japonsku obrátil na leasingové společnosti aby si udržel kontrolu nad akumulátory. Čínský výrobce elektromobilů Nio akumulátory zákazníkům pronajímá, aby si udržel jejich vlastnictví.

 

Šéf BMW pro udržitelný rozvoj Becker uvedl, že hodnota materiálů pro akumulátory snad učiní recyklaci atraktivnější než prodej vozidel do zahraničí, ale Evropa se musí zaměřit na to, aby o tyto akumulátory nemizely. „Musíme zajistit, abychom o nic nepřišli,“ řekl Becker.