name | autoweek.cz

Výhody a nevýhody alternativních pohonů

Výhody a nevýhody alternativních pohonů

11.03.2020 | | Trendy

K dispozici máme několik dostupných alternativ k benzínu a naftě. Každá z nich má své specifické výhody. Například zemní plyn má zvýhodněné zdanění, a proto je provoz s ním levnější než benzín. Mají však i své nevýhody. Jejich porovnání nám poskytli odborníci z německého autoklubu ACE.
CNG: Motory na zemní plyn kombinují výhody nafty a benzinu. V průměru emitují o 18 % méně CO2 než benzín a o 90 % méně oxidů dusíku než nafta. Zemní plyn je navíc daňově zvýhodněný. Automobily na zemní plyn mohou také jezdit na benzin. Nevýhoda: do jisté míry méně hustá síť plnicích stanic, zejména v některých zemích. Počet plnicích stanic na zemní plyn ale roste. Pořízení vozu na CNG je dražší než u srovnatelného vozu na benzin, ale v porovnání s auty na naftu rozdíl není velký. Dodatečná přestavba je teoreticky možná, ale nevyplatí se. Pokud jezdíte pouze v režimu na plyn a nikoli na benzin, pak už při ujeté vzdálenosti 10 000 km za rok vyjdou celkové náklady levnější než u motoru na benzin nebo naftu.
 
LPG: LPG je levný a dostupný na mnoha místech. Po Evropě je více čerpacích stanic, které nabízejí LPG, než poskytujících zemní plyn (CNG). Na LPG lze využít více než 40 000 stanic v celé Evropě. Emise CO2 a NOX jsou ve srovnání s benzinem nižší - u CO2 asi o 15 %. Jenže LPG přináší také negativní body. Ne každý motor může být přestavěn na LPG, zejména moderní zážehové motory způsobují problémy. Je tu i mírná ztráta výkonu při provozu na plyn a potřeba prostoru pro přídavnou nádrž.Pořizovací cena osobních automobilů na LPG je cena obvykle o vyšší než u srovnatelných zážehových motorů. Podle ACE se LPG stále vyplatí zejména pro řidiče s ročním nájezdem více než 15 000 km nebo pokud vlastní starší vůz se zážehovým motorem.
 
Elektrická vozidla mají mnoho výhod. Nemají žádné problémy s emisemi NOX, méně problémů s jemným polétavým prachem a žádné místní emise CO2. Když elektřina pochází z regenerativní výroby, stává se opravdu bezkonkurenčně čistým zdrojem pohybu. Kromě toho jsou provozní náklady elektromobilů výrazně nižší než náklady u spalovacích motorů. Ale i zde je nevýhoda: elektromobily jsou stále drahé, a to i s případnými dotacemi za nákup, a jejich dojezd je omezený. Síť nabíjecích stanic pro elektromobily rychle roste, nová nabíjecí místa se připojují téměř denně. Také cenová nabídka se v mnoha případech v kombinaci se státní dotací (to neplatí o ČR) stává zajímavější, takže celkové provozní náklady se se spalovacími motory vyrovnávají.
 
Mild hybrid: Toto technické řešení je vyspělé a osvědčené, aplikace a ovládání jsou jednoduché a mají jasný potenciál úspor, zejména v městském provozu při častých rozjezdech a zrychlování. Pokud jde o spotřebu paliva, ušetří uživatelé hybridů 10 až 15 % ve srovnání se zážehovým motorem. Díky přídavnému elektrickému motoru tato vozidla emitují méně emisí skleníkových plynů než vozy se vznětovými nebo zážehovými motory. Nevýhoda: mild hybrid nemůže všude využívat svou výhodu vyšší účinnosti. Při jízdě konstantní rychlostí, například na dálnici, znamená přidaná hmotnost akumulátoru a elektrického pohonu nevýhodu ve srovnání s konvenčním spalovacím motorem.
 
Plug-in hybridy: V závislosti na velikosti akumulátoru mohou plug-in hybridy absolvovat určité trasy na čistě elektrický pohon, což konvenční hybridy mohou zvládnout jen při velmi nízké rychlosti na velmi krátkou vzdálenost. Čistě elektrický dojezd se v posledních letech zvýšil, takže dnes je obvykle kolem 50 km, takže tato vozidla mohou těžit ze zvýhodnění pro elektromobily. Řidič může obvykle samostatně aktivovat režim pouze pro elektrickou jízdu, a tak se zcela vyhnout místním emisím. Nevýhoda: Stejně jako všechny hybridní automobily mají i plug-in hybridy vždy jeden motor a těžký akumulátor navíc. Proto jsou optimistické standardní hodnoty spotřeby považovány za nerealistické v reálném provozu. Kromě toho jsou pořizovací náklady ve srovnání s nízkým potenciálem úspor v praxi velmi vysoké.
 
Vodík: Může být naplněn během tří až pěti minut a poskytuje větší dojezd než elektromobily s akumulátory: na jedno naplnění  je možné přes 500 km. Kromě toho neprodukují žádné emise, pouze vodní páru. Nevýhody: V Německu je k dispozici pouze 82 čerpacích stanic pro vodík a jinde v Evropě prakticky nejsou dostupné. Kromě toho se vodík v přírodě nevyskytuje a proto se musí nejprve draze vyrábět z vody nebo zemního plynu, což kromě dopravy a skladování znamená i vysokou spotřebu energie.